AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.122

Skakningar i vxl spaken

GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Undrar om ngn upplerver samma irritation som jag.
Det är så att på sistone hör jag vxl spaken skaka/vibrera så kraftig när man kör eller när man ska börja rulla bilen i 1:ans växel eller typ kryp kör med 2:an eller 3:an så hör jag hur vxl spaken skakar så illa att jag måste lägga handen på den för att bli av med det störande ljudet.....

Ngn som känner sig vid samma sak??

BMW M-POWER
Jag hade samma problem i min E36:a. Jag har skrivit ett inlägg i en annan tråd om hur man fixar detta. Så här Länk
GI
2.196
GINO
Tack för det Liraren, läste genom hela tråden , fast hade du oxå vibrationer i sätet på passagerar sidan? Det har jag nämligen....när man åker runt ca 100km/h så ser jag hur sätet skakar.....Väldigt väldigt irriterande faktiskt när man hör hela tiden vxl spaken samt säten skakar......

Fattar inte att dem här j--vla biltillverkarna (bmw) inte kan bygga riktiga bilar som håller.....

Vet ngn ca hur mkt det skulle kosta att åtgärda dettta???

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
Det konstiga e att det verkar som om jag e den enda E46 ägaren som har detta bekymmer....Har aldrig hört ngn annan E46:are nämna ämnet.....
Kan nämna att bilen har gått ca 7500 mil....

BMW M-POWER
ch
2
chipp
325ik(m) -87
tycker det låter som att stödlagret till kardan är kass. så var det på min iaf.
GINO: Jag hade inga vibrationer i säten.
GI
2.196
GINO
chipp:

Ok, men hade du exakt samma symtom på bilen o var den E46:a?

När det börjar skaka så lägger jag handen på vxl knoppen för att tysta ner den....

Det konsktiga e när jag vickar på vxl knoppen så e det lite glapp eller utrymme i den så att jag kan hålla i vxl spaken samtidigt som jag kan skaka på vxlknoppen...börjar bli less på det faktiskt.....hade funderingar på att limma fast den:-) så den sitter på plats som f-n hehe

BMW M-POWER
ch
2
chipp
325ik(m) -87
*samma sym. *nej det hade jag inte.
Alltså när stödlagret är slut så slungas kardanen runt och kan "knäckas", detta märks tydligas vid acceleration. men du skriver att det även är vid jämn fart, skulle kunna vara så slut att det även känns då. ?
tror du har två fel där det ena kanske har femkallat det andra, dels är antingen stödlager eller om det finns andra bussingar involverade i växellådan slut.. vet ej-.- men däremot varkar bussningarna vara slut till växelspaksleden. det kan vara med fördel att byta dessa då bussningarna är billiga men stängerna är dyrare. (du ser de på bilden man får fram om man följer länken ovan). vänta med att fråga nu gå ut och hissa upp bilen och kika ( be någon annan om hjälp om du inte kan) och KÄNN/RUSKA i saker och ting så hittar du nog felet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.