|
|
|
|---|---|
|
När jag startar bilen kommer de ett väldigt knackande/tickande ljud ifrån höger cylinderrad(kan även vara nåt annat),och de följer med varvet upp,typ som att de skulle vara nåt som ligger i mot nåt. De låter inte alls bra...men de konstiga är att de försvinner helt när bilen är varm. Tycker de är ett sånt typ av knackande som de inte borde va nån skillnad mellan kall å varm motor... Är lite luddigt,men kan inte förklara så mycket bättre :) Nån som kanske har nån idé om va de kan vara? | |
|
Kan du förklara det hela lite bättre? hur länge varar detta missljud? Hur låter det? Är det bara under startögonblicket eller följer det motortemperaturen? ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Dehär "V8-knackandet" vid start har ju alltid kommit lite då å då,men nu är de typ som de håller kvar ett tag...brukar oftast låta till den kommer till mitten av mätaren. Men de jobbiga är ju att de låter lite olika länge vid olika tillfällen....ibland när den e varm kan de va tyst på tomgång,men sen när man gasat upp till ca 1500rpm kan de börjar låta för att sen sluta strax efter man släppt gasen... Men oftast är den helt tyst när den e varm... Är lite knepigt att förklara eftersom missljudet inte alltid varar under samma tider,men typ alltid när den är kall iaf. |
|
|
Har du kontrollerat motorns kamkedjesträckare? Rasslar det från motorn när den är kall? ___ Bilbloggen: Länk |
|
| Har bilen rullat väldigt långt? När var senaste servicen gjord? | |
|
Kollade kamkedjan när ja kolla oljepumpsbultarna,va de ingen fara... Men den knackar ofta några sekunder vid start,känns som de är ifrån kamkedjan...men enligt vissa här ska inte de ljudet va nån fara?! Den har snart rullat 23000 mil,och olja å filter byttes innan avställningen i höstas..så den har väl rullat typ 300 mil på denna olja nu. |
|
|
Häll i omega 907 gör enligt anvisning Länk häll sedan i castrol edge ex 0-40 Länk Mvh Danne |
|
|
Ja,får pröva sån där omega,verkar bra... Nån som kan bekräfta att de verkligen fungerar? |
|
|
Har kollat lite i motor å frågat lite kunnigt folk,och ser ut som de är har blivit nå knas med nån ventil,typ ventilhäng. För de låter ju som sagt bara innan den blir varm,känns de som de kan va detta fel.. Men de här Omega 907 låter ju som en toppen produkt till detta,men fungerar detta då? för enligt många här ska ju inte slick 50 va någe bra alls...vad är skillnaden på dessa produkter? |
|
| Någon som vet vart man kan köpa omega 908, tänkte prova detta på mitt batteri. | |
| Tänkte på i sthlmsområdet. | |
|
Haas: Du kanske har en dålig länk på kedjan som "JanF" var ute för här på forumet? Han fick byta sin på en 530i -93. Undermedel..nej tack. //Håkan |
|
|
Omega 907 gör rent och slick 50 är en oljetillsats. Har kört med Omega 907 och märkte klar förbättring. Jag blev av med ventilknacket de första sekunderna efter start. Jag rekomenderar att göra en invändig motortvätt och om inte det hjäper byta kedjespännaren till kamkedjan. /Peter |
|
|
Okej,men de låter ju bra de där omega 907,måste jag prova hälla i den stackars lilla motorn :) Men vart finns de att köpa nånstans? på hemsidan står de inget om återförsäljare... Om de nu skulle va något som är defekt med kedjan,varför skulle de endast låta när den är kall?! ser liksom ingenting som skulle bli annorlunda med den när den blir varm... |
|
|
Mekonomen. /Peter |
|
|
Jaså,mekonom har alltså...har aldrig sett de där. Men ska ringa å kolla om dom har nåt inne... Tack för svaren! |
|
opus |
Hej Haas! Har samma problem med min 530IAT 93:a. Låter vid lite varierande temperaturer och ibland vid lite högre än tomgång. Har bytt lagringen på AC pumpen och även vatten pumpen pga. missljud. Ska byta kamkedja men undrar om någon på den här tråden vet om alla kedjor måste bytas. Ska tilläggas att ägaren före mej har inte skött oljebyterna som man ska. Bytte för fem dagar sedan till Mobil 20w 50 och ljudet från höger sida av motor blev något lägre men inte bra. Låter som om något skaver i mest med lite rassel vid lite högre varv typ 2000rpm. opus |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.