|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Måste återigen höra efter era åsikter här på autopower! Är det någon som vet vilket tryck som det normal är i kylsystemet i en M20 vid normal driftstemp? Inte när locket släpper utan vilket tryck det ska vara vid normal temp? Mitt problem är att jag tror att jag har på tok för högt tryck och jag misstänker att det är toppackningen som är på väg att sticka. Motorn är turbokonverterad, oringat block, svetsad topp enligt PPF modell och ARP bultar. När jag ger fullt så ökar motortempen bara 2-3 grader vilket borde vara fullt normalt. Men trycket i kylsystemet kan sticka iväg till uppemot 1.4 - 1.5 bar vilket ska vara precis i gränsen där locket borde släppa på trycket och spruta ut vatten vilket aldrig händer. Kör jag lugnt utan laddtryck så håller sig trycket runt 0.5 bar vilket känns mer normalt. I början när jag började köra med motorn efter renovering så hade jag problem med kylsystemet, den lilla anslutningen längst upp på kylaren som går till expansionskärlet var tät vilket resulterade i att det ej gick att lufta och det kändes inte som att det var nåt vatten i övre kylarslangen. Vid något tillfälle så började den trycka ut vatten och tempen steg så då stängde jag av maskin. När felet upptäcktes och åtgärdats så har luftningen ej varit något problem och tempen ligger väldigt stabilt!. Men iaf, 1.4 - 1.5 bar är det normalt eller är det på tok för högt? Det som tyder på att packningen är dålig är ju att trycket bara stiger när jag gasar fullt och får höga cylindertryck. Men locket har ju inte öpnnat och släppt ut vatten så det kanske är normalt? Dett vart ju en mindre uppsats, men jag hoppas att någon kunnig orkar läsa igenom och hjälpa mig! Tack på förhand! /Tomas | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.