AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.690

mått på specialverktyg

mi
447
min528
525tds Touring -93
tänkte höra om nån av er har måtten och gängorna på det specialverktyg som används för att fästa indikatorklockan i dieselpumpen vid justering

det är altså en BOSCH fördelarpump till en 6:a det handlar om

vore hyggligt, har semester v27 tänkte tillverka en innan dess

Fått tag på några mått?

mi
447
min528
525tds Touring -93
nej jag beställde ett nytt verktyg istället, kostade 600 spänn typ

behövde du eller?
ja, jag måste ställa in min pump så får mitt topplock. Jag behöver iofs låsningen till kamaxeln också

mi
447
min528
525tds Touring -93
låsningen till kamaxeln ska jag åka till bmw och mäta av på måndag, ska tillverka en på jobbet

har snart alla specialverktyg som behövs för den motorn

vad är det du ska göra med din? byta topp?

Ja, min topp sprack.

Bild: Länk

Har du lust att skicka måtten till mig? Ska du skära ut en plåt? Jag kan fixa ritning och kanske fixa utskärning om du har måtten

Vet du hur man får loss drevet till dieselpumpen?

joakimkarlsson@home.se

mi
447
min528
525tds Touring -93
oj jävlar vilken spricka det har blivit, har den gått övertemp eller?

ja för att få loss drevet får man antingen knacka å bryta å slå med nått, eller så köper man en riktig avdragare, den kostar 1100 kronor men då slipper man riva halva motorn och undviker att skada prylar på motorn. Det låter dyrt men blir ändå billigare än att lämna på verkstad

jag ska till bmw imorrn och mäta, sen tänkte jag bara helt enkelt skära ut i en plåt och putsa så den passar bra, knappast nått avancerat verktyg

tänkte du låta nån vattenskära eller?
jag vet inte hur de ser ut men får jag tag på en så är det snabbt gjort att rita upp den och sen skicka iväg på utskärning. Fast å andra sidan så är det väl inte så ofta man behöver använda den förhoppningsvis...

Eller är det samma fast dubbla till bensinarna (M50)?

mi
447
min528
525tds Touring -93
nja det är nått liknande, m51an har ju bara en kam, sen fäster man verktyget i framkant på kamen istället för bak

det är inte bara å skära, behövs fräsas med
det är inga problem men jag tror jag försöker låna på BMW, har lärt känna dom ganska bra :)

Hur vanligt är det att kolvarna ser ut så här: Länk

Behöver jag oroa mig för kompläck?

Visa användare
36
Harley-63
530 D Touring -02
Hallå!?

Är det någon kvar på den här tråden?

Jag skulle vilja ha mått eller ritning på specialverktyget till kamlåsningen, och gärna intällningsvärden för att ställa in dieselpumpen med indikatorklocka :)

Mvh Lars

"Spännande Män Doftar Diesel"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.