AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.336

530d Touring; Nya eller gamla modellen

Hej
Hoppas få lite råd här av er entusiaster. Jag har allvarigt funderat på att köpa en 530d Touring. Har tittat på Audi, MB och tycker att man verkar få mer (rolig) bil för pengarna om man väljer BMW. Vill gärna ha navigator med färgskärm och gärna en del lulllull + en bil som går snålt när man normalkör och har lite pulver när det behövs. Och körglädje. Åker idag en A6 Avant 2,5 Tdi som blivit 6 år gamma, ganska nöjd med den men den är lite tråkig. Kör ca 2 000 mil om året, halvlånga resor i mellansveringe. Har fördelar genom jobbet att köra diesel… Har ca 250 000 - 300 000,- att handla för. Ska jag satsa på nya modellen? E61 heter den väl? Man verkar få mycket bil för pengarna och man köper gamla modellen. Är öppen för synpunkter o erfarenheter. Andrahandsvärde och värdeminskning är nog rätt intressant för mig.

Tacksam för synpunkter,

Uffe
ni
11
nikfly
530 DA -02
har själv köpt en 530DA -02 med M-paket och i princip ALL utrustning som gick att få på en 02:a. Är supernöjd... Förstår ditt dilemma gällande E39 eller E61....E61:an kommer väl att hålla längre om man ser prismässigt men samtidigt så är ju priserna på "gamla" E39 modellen väldigt lågt. Man får väl tacka importen för det - det finns ju ett enormt utbud av 530D -02/03

Vet inte hur det är med den nya skatten och partikelfilter gällande importbilar. Läste någonstans att Bilprovningen registrerar ingen importerad bil i miljöklass 2005 (låga skatten).

/Niklas

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Håller helt klart med om att E39 bara blir mer och mer prisvärd, många tycker att E61 är plastigare. E61 lär säkert dyka snabbt ner i pris/värde om 2-3 år.

Låt bilens skick avgöra inköpet, lämna milskrräcken hemma. =) Navi är inte heller avgörande - köp en bärbar istället eller eftermontera en original om det är viktigt.

Undvik automat till E39 då dessa kom från GM och har en högst osäker hållbarhet!

När det gäller diesel så är Webasto ett krav tycker jag.

Länk

Mvh
Blir nog svårt att hitta en E61 530dT för under 300' så antingen måste du utöka budgeten eller välja E39. Med tanke på det du skriver om värdeminskning så kanske E39 är det bättre valet oavsett. Man får som sagt väldigt mycket bil för pengarna.

Mvh Johan
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det bästa är gratis, det heter delad erfarenhet. Mitt tveklösa val är sista årsmodellerna av E39. Har du sedan 300kkr att satsa så skulle jag välja föregångaren till dagens 535d. En 530d med biturbo. Den finaste bilen finns hos autosalon schwaig, det är nämligen en Alpina. Betänk att den skall njutas och vårdas som det bästa av viner för den behöver en ny ägare. Den har stått och samlat damm för länge. Den här bilen har du hemma för 300kkr och blir näst intill ensam i Sverige om den. Endast det bästa är gott nog åt en hårt slitande företagare. Länk
Vore bilen min skulle jag komplettera med en tur till Jörgen Sandell för Ditec, BMW för stänkskydd och Ebmab för en fjärrstyrd dieselvärmare sen köra och njuta 20000mil till en oförskämt låg milpeng om man sköter service och vård noga.
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Hej,

Även om jag äger en E61 525d som jag är MYCKET nöjd med och gár snált när man vill och gár mycket bra och snabbt när man vill, sá skulle jag nog ändá kolla upp en fin E39 kombi. Har en E34 och har haft en E39, sá är och känns dessa mer 'rejäla' samt mer BMW (kvalité) faktiskt. E61 tekniskt kanske mer lovande, men den där goa BMW känslan som E39 och E34 bjöd pá har den inte riktigt enligt min egna utsago!!!

E39 kommer hálla i utseende i mánga ár till, och kanske är mer prutmán nu när E61 har kommit.

Innan vi tömmde hela sparbössan och köpte E61an (fabriksny), var jag mycket nära pá o köpa en begagnad BMW E39 530dA istället.

Lika mycket om inte mer bil för samma pengar!!

Lycka till med bilköp!
Hej alla och tack för era svar. Kollar nu upp lite begagnade objekt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.