AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.210

Justera dörrar?

je
211
jensa78
523i -97
Tja

Bytte dörrnäsor för 2 veckor sedan och nu ser jag att båda framdörrarna behöver justeras. kan man göra det utan att schimsa gångjärnen eller finns det nån skruv man kan skruva på.

cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Jag schimsade i gångjärnen.Bäst e å vara två då det ska justeras.

BMW e lag
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Schimsa gör man om dörren ska justeras utåt i sängt läge... i förhållande till skärmarna, inte om den sitter snett. Är det det som är problemet eller sitter dörren snett? I så fall så får du släppa gångjärnen en aning precis så mycket att det går att flytta dörren och justera millimeter för millimeter.
Låter det svårt? Inte då... ganska lätt. Ha tålamod bara och så underlättar det som sagt om man är två som mekar då en lyfter dörren i utkant med öppen ruta och en drar åt/släpper muttrarna.
Lycka till,

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Min bil: Länk
je
211
jensa78
523i -97
JA dörren sitter snett. den hänger alltså.
Hmm det är ju typ 4 skruvar per gångjärn. Är det skruvarna som sitter i chassiet som ska lossas eller är det skruvarna som sitter i dörren?

Det diffar typ 5mm.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Du ställer åt dörren i dörrnäsan. Så att den stängs "lagom." Den ska inte gå för tungt, och inte heller för lätt att stänga. Det ska heller inte skramla något i dörren när du kör. Det ställs med dörrnäsan.

Nästa pilsner är gångjärnen. Du lossar muttrarna som sitter i gångjärnet och justerar i höjd och längsled. Underlättar om man är två som sagt =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.