AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.111

Är det en dyr historia att laga/byta baklagret på en 325 -91?

er
7
erixonn
320i Touring -89
Hallå!
Har hittat en 325 som jag är lite sugen på att köpa, men tyvärr har den vissa defekter så som el hissarna och takluckan är ur funktion. De kan jag leva med och förmodligen fixa själv. Men baklagret tydligen också helt slut. Är det en dyr historia att laga/byta och är det svårt att göra själv?

/ a
Byt inte i onödan bara. Jag bytte bakhjulslager på en 320(e30) en gång men det visade sig att det var framhjulslaget som var slut.

Under körning så var jag och alla andra som åkte med övertygade om att lagerljudet kom från bakljulet. Dessutom lyckades jag slå sönder tätningen på bakhjulslagret så jag blev tvungen att köpa ett nytt.

Dyra läropengar men om man aldrig försöker så lär man sig inget.

/Anders
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Man byter hela lagret, men kolla som sagt att det är rätt lager, lätt att ta fel, det kostar inte särskilt mycket, skulle gissa på max 500:-

BMW CS #5206
Visa användare
131
Tekniknissen
320i -90
328Ci -96
Inga större problem om man har rätt verktyg! För att lossa navmuttern krävs enormt mycket kraft bara. Glöm ½ meters hylsskaftet - förläng eller skaffa något rejält stort, muttern sitter sjukt hårt åtdragen. Ha gärna bilen kvar på marken så att alla bromsar kan hjälpas åt att hålla axeln fast så man kan rubba muttern. Hissa bilen sedan. Ta loss drivaxeln från diffen (8st insex)=lätt! Nu börjar det roliga att riva bort bromsskivorna och allt runtomkring (eller trummor om man har det) sedan knackar man ut navet ur lagret innifrån/under bilen. När navet är borta lossar man segersäkringen (låsklips eller vad man ska kalla det som håller in lagret i länkarmen) sedan är det bara att knacka ur lagret ur lagerhuset från länkarmen. Rengör å sätt dit nytt i omvänd ordning. Givetvis bör man ha en ny låsbricka bakom navmuttern eller låsa fast muttern med gänglåsning eller något.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.