|
|
|
|---|---|
|
Bakrute torkaren på min e 39 borjar tappa farten, går numera väldigt sakta. Kan man smörja upp den eller är det bara och åka till BMW och byta motor?? | |
|
BMW-verkstan sa att det aldrig blir riktigt bra utan man måste byta den del som sitter i bakrutan (motorn brukar inte vara problemet). Men jag har faktiskt klarat mig i typ tre år nu genom att göra rent noga samt smörja... |
|
|
God Middag Här finns det massor av tips angående "Bakrutetorkare" Länk m.v.h Stefan |
|
|
Mintorkare fastnade för första gången igår. När jag skulle demontera för att kontrollera, så gick torxskruven bara runt, så det gick inte öppna upp mekanismen i rutan för att ta isär och smörja upp den. Skruven säljs inte löst på BMW, utan man var tvungen att köpa tryckknappen för rutan också för 500:-. Däremot kunde man köpa det översta plastlocket för 50:-. Så om man sabbar det gamla övre locket, skulle man kunna köpa en skruv någon annanstans. Det är ju en nedsänkt torx med metallgängor, så det bör finnas. Jag skulle tagit i rostfri och sedan målat den svart, så man slipper samma problem med att öppna locket i framtiden Dock jag lyckades fixa det väldigt lätt, innan jag behövde börja med något mer avancerat. Jag tog en sprayflaska Wapenol med sprutröret monterat och duttade lite i ändarna på axeln mellan slutbrickorna. Både uppe och nere på axeln till torkarmen. Jag rörde samtidigt på torkarmen och upprepade detta under 5 minuter. Man måste ta det försiktigt och kontrollera att smörjmedlet kryper in till axeln och försvinner in. Wapenol är ett 5-56 liknande smörjmedel. 5-56 fungerar säkert också. Lycka till. --- Magnus Nilsson, BMW CS # 5963 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.