AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.816

M5 E39 motortvätt med trasig slang...

Tjena grabbar!

Tvättade nyss M5'ans motor med högtryckstvätt.

Normal motortvätt, kanske lite slarvigt tom.

Efter tvätten märker jag att slangarna till vevhusventilationen är båda spruckna. Tar löst dom, dom bokstavligen faller sönder i mina händer. På högra sidan, kan man se lite vatten som samlats inne i metallhålet nere vid toppen. (ni med m5 vet säkert.) Sög upp det med papper, skulle tippa på ca 10droppar.

Vad tror ni?
Jag tror det är lugnt men att högtryckstvätta maskinen på en BMW M5 är att riktigt ordentligt be om problem tyvärr! Har du startat upp bilen efteråt?
För övrigt har jag sett att min "vevhusslangar" är lite trötta också. Det blir nog ganska varmt under huven!
Har motortvättat många M5 E39 utan problem alls !!
Det förändrar inte poängen pimpen. Jag skulle inte rekommendera det!
Stekaren
Är inte att rekomendera att tvätta någon slags motor egentligen. Oavsett bilmodell.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Klart man kan tvätta en M5 motor,och alla andra för den delen....Bara snack att man inte ska göra det..Kan man inte,och inte vet hur,så ska man låta bli......Att man inte skulle tvätta nån är det korkaste jag hört på länge..Dra den om rödkuvan oxå,vet jag:)
Bi
3.797
Bianca

Rödluvan ska de va...
JAG rekommendera dock INTE att, som trådskaparen, tvätta motorn med HÖGTRYCK. Men för all del.... tvätta på "Bianca" och "pimpen"! ;))
Ja men nu slapp det ju vatten in genom vevhusventilationen...

Det är poängen, inte om man ska högtryckstvätta eller ej...
So
16
Softail
BMW Coupe E92 Lci -12
Hej..
Jag motortvättade min M3.. med avfettning, diskborste o trädgårdsslang alstså inte högtryck.. Alla varnade mig typ att BMW är skitkänsliga för motortvätt..

Jag tog det med en nypa salt.. Sagt o gjort blev ren o fin... men efter en stund började den sputta o fräsa o gick inte mer en på 4/5 cylindrar. Tänkte att det skulle självläka så den fick stå med öppen huv i solskenet hela dagen. Men ingen skillnad.. typ gick bra när den var kall men sen efter en stund så började den att misstända igen... Tänkte faaan med... Jag tog loss alla tändspolarna och det fullkomligt dröp om dom blåste med tryckluft o sprayade på fuktdrivande medel på o blåste igen... Ganska dum kostruktion med stiften så långt ned i toppen som gjort för fuktproblem. Det blev en klar förbättring men då o då misstäånder den till....Ska nog Passa mig för att tvätta motorn igen..
Bi
3.797
Bianca

Viktigt med tryckluft efteråt..
Gemini__
Klart man använder högtryckstvätten till motorutrymmet, men kan man inte hantera den ska man inte ge sig på det. Torde inte vara svårt att lista ut vilka partier som är känsliga.

Mvh:
Thomas
Hur tror ni vi gör på rekondfirmorna här i landet när kunden beställer motortvätt ?????????????
Det är väl bara att använda hjärnan lite och inte spola på känsliga ställen där kan man torka av och kanske blåsa rent osv. Dom flesta bilar har plastsjok över motorn (moderna) så det är ingen större fara att spola.
Ett tips är att låta avfettningen verka läge då behöver man bara spola lite försiktigt. Vi brukar täcka över dom partier som vi vet är känsliga då är det inga problem alls.
Bme-lelle min M5 e39 har inte mått dåligt av lite motortvätt !!!
Pimpen: Lustigt att du frågar! Rekondfirman som motortvättade min bil utan att det var beställt fick betala felsökning,två tändspolar samt diverse arbete & material. Det kostade dem 6000 kr, men det var kanske firman det var fel på i två avseenden. (Inte beställt jobbet samt tvättade "fel")

Bayerischemotor: Ber om ursäkt för att tråden (som vanligt) spårade ur. Men du ska inte vara orolig för de dropparna anser jag.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
:) en lokal M5 ägare ringde förra helgen och frågade om jag visste varför hans bil inte helt plötsligt inte gick på alla cylindrar och luktade skunk, självklart skulle han på bes dan efter. tändspolar, tändstift ??-
Du har väl inte spolat vatten under huven??? Jo igår, så var det problemet löst.
Kan inte förstå hur man lyckas skita ned så pass att det inte duger att våttorka och dammsuga istället för att spola vatten under huven :)
gör man det regelbundet så behövs inte nått glötande under huven.

///MVH Hasso
Länk
Stekaren
Bianca: Finns inget som är bra med tvätt av motorrum förutom att det just blir rent. Det är bättre att inte tvätta ur synpunkten att man inte vill ha några fel pga fukt. Det är bara att läsa denna tråd så förstår man att jag inte ljuger.

Det är fortfarande inte att rekomendera iaf. Som att säga "använd lite DDT mot mal, det funkar bra men kan orsaka miljöproblem"

Upp till var och en...
Så långt nu, att BMW kommer efter bilen på tisdag, kontrollerar om det kommit vatten in i motorn. Allt detta på BMW's räkning.
Som jag sagt en gång tidigare ang. motortvätt. Vet man inte vad man sysslar med så ge fan i de. Men ni som vet eller tror de bara är att spola på varsågoda. Ni vet ju nu vad för fel som lätt kan uppstå om bilen börjar gå dåligt efteråt.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
En liten historia om motortvätt som hände mig själv för en 2 år sen:

Efter att ha läst tipset här på bilvårdssidan så inhandlade jag motortvätt, avfettningen, borstar och svampar. Jag hade tidigare aldrig tvättar under huven på en BMW 6:a.

Dock var jag påläst och kändes bra inför tvätten, motorrummet var väldigt smutsigt. Bilen hade rullat närmare 19k mil vid tillfället för motortvätt tror jag. Bör tilläggas att det var en 325 coupé från 1992 med automatlåda.

Tvätten gick bra, det var strålande rent och jag gjorde rent med högtrycksluft, enligt instruktionerna. Jag startar bilen efter en ordentlig tvätt utanpå och i motorrummet, utfördes på en GDS station med högtrycksluft.

Kör ut från tvätten och allt är frid och fröjd, men sen på motorvägen vill inte automatlådan växla upp till 5:an. Någon minut därefter när jag planerar en omkörning och petar in S läger så växlar bilen inte ner, kickdown går inte att göra. Med tanke på att det var min första automatväxlade bil och att den hade ca 19k mil på mätaren befarade jag att lådan hade havererat. Visste inget annat då.

Åker hem till en polares garage och börjar felsöka i motorrummet, tändspolare, stift, lmm, luftfilter, kablar, batteri, alla möjligt kontakter gör rent och allt kontrolleras efter fukt. Alla elkomponenter sprayas med lite elrengöringsmedel som jag inskaffade. Utan resultat. Lät bilen stå i garaget 2 dagar för att torka.

Åker efter helgen till en annan kompis och gör ett diagnostest, hade slut på ideér själv. Den ger felmeddelande; - Gasspjällspotentiometer. En liten plstbit som sitter efter lmm, på 2 sönderrostade skruvar som satt som ett berg. Gick inte att få loss utan fick slå sönder hela potentionmetern och få ut skruvarna med våld typ, ny potentiometer kostade bara 900 kr på BMW. En liten utgift då jag hade befarat det värsta, byte av lådan. Till slut gick det ju bra men vilken huvudvärk jag hade dem där dagarna!

Sedan dess är jag VÄLDIGT försiktig med vatten under huven. Kör med fuktiga trasor och gör rent med minimal med vatten, många plastkåpor går ju att skruva loss och ta med hem & göra rent.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Ska stå att jag BLÅSTE rent med högtrycksluft efter att ha tvättat rent med högtrycksvatten på behörigt avstånd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.