AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.521

Motorn rycker lite retligt!

Ma
46
Mattebatik
525i Touring -94
Verkar inte vara ensam om problemet med ryckig gång. Det jag kan känna i bilen är ingen kraftiga host o hack utan snarare lite vibration i motorn. Känslan är ungefär som om den bara skulle gå på 5cylindrar. Problemet upstår vid lugna till normala gaspådrag och mellan 1500-2500varv. Utanför detta område går mororn helt perfekt. Känns också att bilen tappar lite effekt.
Har läst runt en hel del här på forumet och gissningen på de flesta problem av denna typ lyder, -byte av bränslefilter. Tycker själv att detta låter lite långsökt. Jag skulle själv gissa på någe skit med tändningen, men vad vet jag. Om det vore bräsnlefiltert så bodre väl problemet bli som värst när det skall passera mest bränsle igenom, dvs. vid fullgas, men så är ju inte fallet.

Bilen är inte på något sätt okörbar men det är retligt och uppstår i det varvtals område som jag med min lite gubbiga körning befinner mig som mest.

Tacksam för lite hjälp.

Bilen är en 525iT -94.

MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Visserligen har vi inte samma motor, men jag har likartade problem. Jag upplever en svag vibration samtidigt som man helt klart hör (från ljuddämparen) att bilen inte går helt rent. Jag har två smala varvtalsintervall där det uppträder, ~1300-1600 rpm och ~2200-2500 rpm. Har ny fördelare och rotor, detta gjorde ingen skillnad. Har även provat med en låne-LMM utan framgång. Eftersom en redig dos Redline SI-1 lindrar är jag mer eller mindre övertygad att en eller flera spridare är i behov av lite ultraljud.
Måhända är det samma på din bil!?

mvh

MW-Guru
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Hej,
Jag provad att byta mitt filter och det löste inte mitt problem men o andra sidan tog filter bytet 15 minuter och är lättaste åtgärden för att utesluta den biten...
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
kolla så inte tändstift-hålen är fyllda med olja eller vatten.

al
231
alefors
525-92
523-99
520-93
tjena..har samma problem och några av mina tändstift hål är fylda med lite olja...vad är felet ??? är d nå packning som har sprucket???
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
alefors:
troligast dålig ventilkåpspackning och/eller tätningarna runt stiften eller ev dålig tätning i oljepåfyllningslocket men det bör du ju se i sådana fall...

ska byta på min 525 snart och det är nog en blandning av alla tre som läker...om du köper "ventilkåpspacknings sats" så får du ventilkåpspackning plus dom 3? packningarna för stiften...

har du haft läckage ett tag så har nog även tändhattarna ätits upp mer eller mindre så kollaupp dom... måste byta ett antal av dom på min bil(140kr/st enligt bmw och har inte hittat dom på nått annat ställe)

Hade även jag ryckig gång vid låga varv och bilen gick allmänt dåligt men efter byte av bränslefilter försvann det helt...men nu efter 500mil så misständer den lite på tomgång och det kan nog kopplas till ovanstående...

Mvh Andreas

al
231
alefors
525-92
523-99
520-93
ok, få väl åka köpa en sån sats imån...jag har nyligen bytt filter men den rycker ändå
Ma
46
Mattebatik
525i Touring -94
OK! Jag börjar med att byta bränslefiltert för att utesluta denna felkälla.
Ingen som har några andra tips utifall detta inte skulle hjälpa?

Visa användare
7
NorrlandsMicke
540iA Touring Indiv. -99
Samma problem här, smårycker bara vid normalgaspådrag. Funderade om det kan vara sliten gaspotentiometer? Jag menar, den borde ju slitas mest i ett visst område, & i stadskörning bör det ju vara just "norlmalgaspådrag".

Visa användare
50
V8kask
330 IA Touring 2001
Lyfter denna tråden lite då jag har samma problem ! Hur vanligt är det att felet sitter i gaspedalen ? Har sökt här men inte hittat svar.
Fick ni ordning på era bilar ?
Ke
71
Kendymannen
BMW e46 330ci -03
Nissan Terrano v6 -91
Volvo v70 2.5 GLT -99
Hej!

Hur långt har era bilar gått? Jag hade bekymmer med ojämn kraft vid acceleration, kraften kom i vågor, på högre varvtal gick den fint. Det var störande för alla avgasvärden var ok och inga felkoder, jag bytte lm utan förbättring. I slutändan var det lambda sonden, när jag bytte den gick bilen perfekt igen. Ändå var avgasvärderna perfekta lamdba (1.00). Ett tips om bilarna gått över 25000mil är att kontrollera och byta dessa, de är förbrukningsvara och blir sämre med tiden.

Ett annat tips är ju att köra STP, kanske bara är smuts i spridarna. Har gjort underverk på flera bilar jag haft som gått ojämt.

Lycka till!
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Om inga andra åtgärder hjälper så beror nog ryckigheten på att insprutningsboxen är ställd litet för snålt så att motorn får för litet bränsle.

Jag hade en M5 -95 med dessa små ryckningar vid låga varv och litet eller ingen gas. Det var i stort sett bara jag som märkte dem men icke desto mindre tyckte jag att det var mycket irriterande. Även när jag gav litet gas så började accelerationen med en tvekan innan motorvarvet ökade. Inte precis vad man väntar sig av en M5.

Efter att ha Unichip-pat motorn på en rullande landsväg hor TS Motor försvann dessa ryckningar nästan helt och hållet. Bilen blev som en fröjd att köra och den svarade omedelbart på gasen.

Kanske litet dyrt sätt att bli av med problemen men effektivt.

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.