AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.982

Skulle turbo vara sämre?

Sida 4 av 5
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
BiTurbo sägs ju att det skall vara två stycken olika stora turboaggregat (ett mindre för låga varv som lämnar över till ett större vid höga varv), men detta stämmer ju aldrig!

Det finns säkert fler, men de enda bilar jag känner till som av tillverkaren kallas "BiTurbo" är Alpina B10 BiTurbo och Maserati BiTurbo, men båda dessa bilars turboaggregat är av samma storlek. Där faller det resonemanget, såvida inte någon annan har något ytterligare att tillföra.

Har tagit reda på lite info för att inte göra bort mig totalt här:

ALPINA B10 BITURBO
I6 med sekventiellt monterade Garrett T25 turboaggregat.

MASERATI BITURBO
V6 med ett IHI ? turboaggregat per cylinderrad.

NISSAN 300ZX TWINTURBO
V6 med ett Garrett T22 turboaggregat per cylinderrad.

MITSUBISHI 3000GT TWINTURBO
V6 med ett IHI ? turboaggregat per cylinderrad.

MAZDA RX-7 TWINTURBO
Wankel-motor med sekventiellt monterade Hitachi HT12 turboaggregat.

TOYOTA SUPRA TWINTURBO
I6 med sekventiellt monterade CT-12 turboaggregat.

NISSAN SKYLINE GT-R
I6 med parallelt monterade Garrett T3 turboaggregat.

AUDI S4 QUATTRI BITURBO
V6 med ett turboaggregat per cylinderrad.

AUDI RS2 AVANT
I5 med ? monterade turboaggregat.

AUDI RS4 AVANT
V6 med ett turboaggregat per cylinderrad.

ZENDER FACT 4 BITURBO
V8 med ett turboaggregat per cylinderrad.

DODGE VIPER VENOM 800 TWINTURBO
V10 med ett turboaggregat per cylinderrad.

Vet inte om detta klargjorde det hela lite för er, för mig rörde det bara ihop det ännu mer...

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Precis som jag sa tidigare så används båda termerna om vartannat för att beskriva flera företeelser. Bi=twin=2, mer än så vet man inte av namnet.

Vad kallar man Saabs V6 med ett aggregat som bara matas av ena cylinderraden? Är "galenskap" rätt uttryck?
-> Alecci

"BiTurbo sägs ju att det skall vara två stycken olika stora turboaggregat (ett mindre för låga varv som lämnar över till ett större vid höga varv)"

Var har du hört eller läst det? Det verkar ju finnas en källa bakom eftersom du så benhårt vill reda ut begreppet.

Saab motorn har asymetrisk laddning...
*ler*

De vill utmärka sig lite.
Det betyder säkert bara dubbel turbo helt enkelt.
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Jag kommer inte längre ihåg var jag läst det någonstans, men jag vet att jag läst det på flera olika ställen. Samma princip tillämpas vid trippelturbo. Mig veterligen finns det ingen sådan bil för gatan, men jag har läst om att Lancia (tror jag det var) har byggt någon slags prototyp som överladdas med tre turboaggregat av varierande storlek. Dessa skulle sedan "avlösa" varandra vid angivna varvtal...

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Ahaa... Då är jag med på varför du vill reda ut saken. Dock tror jag du själv har kommit fram till att man nog kan glömma det eftersom inte ens biltillverkarna själva verkar veta... :)

Trippelturbo?? Ojoj.... Hmm, hur löste de det rent praktiskt??
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Håller med dig om att tillverkarna själva framstår som lite bortkomna i sammanhanget, precis som en viss annan person... Typ jag.

Men som sagt, om man kikar direkt på namnet:

BiTurbo = Två Turbo
TwinTurbo = Tvilling Turbo

Namnen tycker jag också påpekar att det inte är samma sak. Först och främst, varför ha två ord för samma sak? Och sedan kan man ju resonera som så, att om TwinTurbo står för dubbelturbo med två identiska aggregat, då kanske BiTurbo står för dubbelturbo med icke identiska aggregat... Hänger du med?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Mycket riktigt sekvensiell laddning av turbomotorer finns. Jag rotade fram en gammal "spoilernytt" (nr 12 -92) där Gert Karlsson provkör "nya" RX-7. Där står att läsa att den har två olika stora aggregat som är serie kopplade och laddar vid olika varvtal. Jag har även läst att Porsche 959 har samma typ av överladdning.

Som jag har fattat det har BMW valt att hålla sig till sugmotorer av samma anledning som att de vidhåller bakhjulsdriften. Det är en del av varumärket. BMW:s motorer har sedan länge en "linjär" kraftkarraktär. Detta är svårt att uppnå med en turbo.

Jag tycker om BMW för just dessa egenskaperna. Man behöver inte vänta på någon turbo som skall värmas eller varvas ner efter hård körning. Man vet hela tiden hur mycket kraft man får vid olika gaspådrag.

Men det skulle vara kul att se hur det kunde blivit om de hade tillverkat en turbobil.

BMWCS # 2358
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Eddie:

Om det står som du säger i Spoilernytt så tvivlar jag inte på dig... Vad jag däremot är nyfiken på är hur exakt man får två lika stora turboaggregat att ladda vid olika varvtal... Eftersom att Mazda RX-7 har två lika stora turboaggregat (Hitachi HT12).

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Jag har ärligt talat ingen aning. Jag kan bara spekulera i att de är serie kopplade på avgassidan, så att den första turbon får upp varvet (=turbotryck) tidigare pga mottrycket i resten av systemet. När sedan avgashastigheterna ökar med varvtalet, spinner sedan även den andra upp i varv.

Det är rätt kul att se att "spoilernytt" har skrivit att aggregaten är olika stora när bägge är lika dana.

Jag kan rota vidare och se om jag kan hitta något annat, så man vet hur det funkar.

BMWCS # 2358
Jag vill minnas att även Teknikens Värld skrev det där om RX-7:an med olika agg för hög- resp lågvarv.

->Eddie Varvstopp
"Man behöver inte vänta på någon turbo som skall värmas eller varvas ner efter hård körning."

Jag hoppas att det bara var en liten förenkling av dig när du skrev det. Även en sugmotor behöver oljetryck för att må bra. Jag antar att du redan vet det men annars kan det vara bra att ta det lite lugnt även med en sugmotor tills tempen visar arbetstemperatur! (Förlåt om du tycker att jag märker ord! Det är inte min mening.)
Matte:
Naturligtvis var det en slarvig förenkling, det du tar upp är ju självklar bilvård men jag ville bara påvisa de extra faktorer som uppkomer då motorn har turbo.
No hard feelings.

På 959:an finns det två olika stora aggregat. Den lilla får alla agaser under 4000rpm. När Wastegaten öppnas leds avgasernatill den större som då laddar. Porsche kallade detta regiteröverladdning. (Cars Collection nr 30 ISDN 91 7472 359 6) Jag kan tyvärr inte hitta något mer om RX-7an.

BMWCS # 2358
Montoya
rätta mig om jag har fel !

har för mig att Bmw testar både sugmotorer och turbomotorer till 1-serien ,har läst det nånstans !

så "Eddie Varvstopet" om du har tur så kanske du får se turbobygge från BMW

mv hälsningar
Ch
230
Charlie_don
[-E30-][-325im-][-89-]
Hmmmm...... har alla glömt Alpina....... eller räknas det inte till "BMW" helt plötsligt.
imenhoteb
Har en 318 i orginal??105 hk host hmm ...satte dit en turbo ic dump ...Tror ni den vart tråkigare slöare å mer bränsle törstig...svar nej!!!däremot om man hade en mer lyxig bmw...så kanske man tänker sig för lite innan man trycker dit GT aggett!!!men det är nog av andra skäl!!
eing9911
Läste att kommande 5 seien eventuellt skulle ha en
3 liters BiTurbo maskin på ca 380 hk (kan ju bli interessant eller?)
Länk
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Hmmm...skulle lätt kunna tänka mig dubbla turboagg.¨på min 750 men inte förrän jag blir sponsrad :-)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Biturbo är nice :)
As
10
Astro
BMW 2002T -75
Inget fel på turbo men BMW står för sugmotor och så ska det vara, MEN och det är ett stort men ni skall veta att BMW var först i världen med en serietillverkad BMW nämligen BMW 2002 Turbo. med en vikt på 1050 och 170 bhp max vrid vid 4000 rpm (245 Nm) så gjorden den 0-100 på 6.9 sek. Själv har jag en BMW 2002 med lättrycksturbo vid 0.4 bar har jag 170 bhp och 246 Nm i vrid vid 3000 rpm och det är melodin den sticker mycket bra och är urstark genom hela registret. Vridet är 245 Nm ända upp till 5000 rpm och en bra bit under 3000 rpm. Dessa värden gäller inkörningen vid 0.4 bar, den skall köras på ca 0.8 bar längre fram. Men det finns INGET som slår en 02:a med dubbla Webrar på Knutstorpsrakan, VILKET LJUD!

Mickel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.