AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.983

Skulle turbo vara sämre?

Sida 3 av 5
Rättar mig själv... 7,61 hade han visst kört. 2 tiondelar från världsrekord.
Länk
Jag skulle nog vilja påstå att begreppen Twin turbo och biturbo används om vartannat för att beskriva att bilar har två aggregat monterade.
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
BiTurbo används då du har en motor med en cylinderrad och som har två turboaggregat. Turboaggregaten är då alltså sekventiellt monterade.

TwinTurbo är i princip motsatsen, och används på bilar med två cylinderrader (V-motorer). Du har då ett turboaggregat per cylinderrad.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Brukar inte Toyota Supra kallas för twin turbo? Sist jag grävde i en sån maskin så var den rak...
alecci> säker på att du itne skrev fel nu, alltså tvärt om..

biturbo är det ju på alpina, och dom borde väl ha 2 cylinderrader?

tänkte inte på V motorer, givetvis så har dom 2 likadana turbo.

men om du då har 2 olika på en och samma cylinderrad så är det ju då det är för att fyklla hela registret.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Mäkinen:
Det stämmer bra det du säger. Vet inte varför Toyota Supra kallas för TwinTurbo... Den borde egentligen kallas BiTurbo. Men så ligger det till enligt vad jag vet...

Dannej:
Mig veterligen använder sig Alpina av en 3,5 liters rak sexa i B10 BiTurbo... Alltså en cylinderrad, såvitt inte jag totalt missförstått vad en cylinderrad är för något.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
ok, jag trodde den var V8:or i dom, men då stämmer det ju då.

Ma
141
Mange745
745iA Highline -86
Jag har en BMW 745i, alltså en 3,4L med turbo. Man kan då fråga sig varför jag köpte en bil med denna motor när jag kan köpa en 750i för samma pengar. Jo! för med motorn i 745an så får man en otroligt trevlig, spänstig, sportig gång. Har kört ganska mycket 750i och den har ju en jättebra motor, men den har i mitt tycke faktiskt en ganska tråkig motorkaraktär.
Nu gällde nog inte inlägget fabriksbilar, men jag ville ge min synpunkt på detta iaf.
Sphinx
Jag lägger mig i lite!

Twinturbo och Biturbo är samma sak, det ni pratar om heter sekventiell turboladdning och det är när man har två aggregat i följd som laddar vid olika varvtal= jämnare drag och effekt.

Jag kan bara säga: TURBO är oslagbart på motorer med liten volym att komma över 100Hk/liter sträcket är inte så lätt som man tror, men se på SACHS-SPEED på 80 talet 1,5liter volym och 1500HK" Det kallar jag trimm!"
Porsches 917/30 lika så där,,, 1500HK banracing bil.

BMW borde tillverka en maxad turbo maskin det skulle iallafall roa mig.

Sphinx

Men jag gillar BMW ändå!!!!!!!!!!

Porsche rules in the summertime.
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Sphinx:

Det kan nog stämma, att du har rätt... Till hälften i alla fall. Jag är inte 100% säker på begreppen, men jag vet i alla fall att BiTurbo och TwinTurbo inte är samma sak. Kanske är det så att TwinTurbo betyder att man använder två turboaggregat, punkt, och BiTurbo betyder att man använder två turboaggregat sekventiellt monterade?

Annars håller jag med dig om att det skulle varit kul med en turbomatad orginalbil från BMW. Kan tänka mig att BMW 330i/Ci/Xi skulle vara jävligt skoj att hänga på ett aggregat på...

Har haft nöjet att testa några turbobestyckade bilar utanför BMW-märket, men jämför man dem med den gamla Alpinan så var det en stor skillnad. BMWs/Alpinas mästerverk i grunden och sedan ett schysst turboaggregat till det, det gjorde susen...

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är det inte så att biturbo innebär att ett turboaggregat matar en cylindergrupp (oftast ena sidan på en v-motor) och tvinturbo bygger upp ett gemensamt turbotryck till samtliga cylindrar?

Mvh
Johan B
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Såg att jag blev lite oklar!
Biturbo = fortfarande två aggregat men man delar upp motorn i två skilda enheter. Dvs ett aggregat till fyra cylindrar och det andra till de andra fyra (V-8).

Tvinturbo kan innebära att de olika aggregaten är olika stora och laddar på olika varvtal. Dock trycksätter de samma cylindrar i motorn.

Mvh
Johan B
Sphinx
OK!
Jag säger inte imot, twinturbo eller turbo sugmaskin,
nu skiter vi i det, jag håller med om att BMW 330 skulle vara lattjo att överladda men jag tycker det skulle vara roligare med tex 323:ans maskin o ett maffigt KKK aggregat.
Jag orkar inte ens förklara varför!

Vi hörs alla monsterdiggare

Sphinx

Porsche rules in the summertime.
Sphinx
Jag kan inte ens skriva riktigt!

"Twinturbo, turbo, eller sugmaskin" Mena jag självklart.

Sphinx
Måste erkänna att jag inte har läst igenom hela denna tråd, men jag kunde inte hålla mig......

Jag är generellt för sugmotorer eftersom jag tycker att det är schysstare effekt, men jag kan inte snacka bort det faktum att mina garagepolarenu har klämt ur 703hk vid 8400rpm ur en 2,3 liters S14 motor. Och en hel massa vrid såklart....

OK att det inte är en motor man bilsemstrar med i Europa, men det är ändå 703 bromsade hästar.

De som kan, kör. De andra putsar....
kollade på några supror i dag på mobile.de och de hette bi-turbo, och dom har ju oxå precis som BMW en rak sexa.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
summa sumarium - min bil går rätt skapligt...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Med runt 415hkr så borde den väl det??(M5 släng dej iväggen???)Får pröjsa 40.t NKR till min.

GLAD PÅSK !!
MVH
Hasso
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Att de hette BiTurbo på mobile beror nog på att det är en tysk sajt. Enligt vad jag sett där och på andra tyska bilsajter så kallar de alla bilar som är överladdade med dubbla turboaggregat för BiTurbo. Jag har sett både Nissan 300ZX TT, Toyota Supra TT och Mazda RX-7 TT bli kallade för BiTurbo där... Kollar du runt annorstädes i världen heter alla dessa TwinTurbo.

Jag ska erkänna att jag inte vet hur Toyota Supra har monterat sina turboaggregat, men såvitt jag vet så är det den enda bil med dubbla turboaggregat som inte följer principen där TwinTurbo är ett turboaggregat per cylinderrad och BiTurbo är två turboaggregat för en cylinderrad på en rak motor.

Som jag sa tidigare, så är jag inte 100% säker på vad begreppen egentligen är, men jag vet att BiTurbo inte är samma sak som TwinTurbo. Kanske Jesper eller någon annan som kör dubbelt överladdat fordon kan sprida ljus över diskussionen?

Är inte heller helt säker när jag säger detta, men jag tror inte att Toyota Supra har sekventiellt monterade turboaggregat, och detsamma gäller nog för Nissan Skyline. De kanske har ett turboaggregat per tre cylindrar?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
om man tolkar namne biturbo och twin turbo.

Twin=tvilling, måste ju innebära 2 likadana
Bi=ochså 2.

men det håller ju itne resonemanget..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.