AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.134

VÄrdering Bmw 850i -91 svensksåld

Po
146
Powerkillen
BMW 330d Cab -07
Porsche Cayenne
Hej!

vad skulle ni värdera en bmw 850i svensksåld 9000mil?

tackar för alla svar och ideér

Länk
Det är denna du är intresserad av antar jag: Länk
Väldigt lite info i annonsen så det är svårt att göra en värdering.

Här är en annan svensksåld lågmilare: Länk

Trots att båda har lågt miltal känns det dyrt för 91:or.

Mvh Johan
Po
146
Powerkillen
BMW 330d Cab -07
Porsche Cayenne
japp första är det..har kollat med tidigare ägare milen verkar stämma...jag får den för 90´ vid köp innan helgen..har dock som krav att den skall besiktas..han ksulle kolla upp det.

Länk
19
231
1995
BMW 740ia - 2000
BMW 850ia - 1993

Kan bara rekomendera att köpa, bilen verkar super

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Håller med föregående(1995),vill du ha en sådan bil OCH miltalet stämmer + att det inte finns en tillstymmelse till slitage på pedaler,ratt,förarstol osv osv så VERKAR det vara ett klipp..

Men gör absolut en avgaskoll(HC,CO)+kika även under bilen för att om möjligt se defekter där(pga t.ex krock eller dyl)...Nyskick ska förväntas även under naturligtvis.
Men naturligtvis,blir den nybesiktigad som ju också är ett av dina krav, så behövs ju knappast en avgaskoll iaf :)

Du skriver att miltalet verkar stämma,hur har du tagit reda på det annat än med "div föregående ägare"....Kolla även garantirep...men det torde väl inte ha förekommit med ett så lågt milta..ev?

90 papp är billigt för en sådan lågmilad 850i...Jag blir iofs alltid lite misstänksam på GT bilar som då en 850i är som mest stått i garage sedan den utgick från nybilshallen...Men visst kan det stämma.

Men var misstänksam och gör en noga koll innan du skriver under checken.

Mvh Janne.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Låt Perre påBil&Motorteknik testa allt innan köp. Värt 2800, det sparar man lätt det tiodubbla på när man får pappret... Beträffande uttalande om Sveriges finaste 850 så får jag referera till min egen som Perre nämnde som en av Sveriges finaste och där har bara framvagn, bakvagn resp chassie fått sig ca 75.000kr i renovering hos just Perre för att komma till det skicket och då var det inte på något sätt dåligt innan. En bil i perfekt skick under 10k mil värderar jag till 200kkr för det finns knappt nån att få tag på för jag har letat...
Asken
Bilen ser lite "hemmastajlad" ut (målade plastdetaljer på sidan och M3-kopior t ex) vilket drar ner värdet ordentligt i min bok. Säljaren verkar dessutom smått desperat - det är inte ofta en SÄLJARE prutar 20 000 kr tre dagar efter annonsen kommit upp...

Slår gärna vad om att den INTE är Sveriges finaste och att den inte slinker igenom Pers falkögon utan anmärkning, om nu någon vågar sätta emot. :)
Po
146
Powerkillen
BMW 330d Cab -07
Porsche Cayenne
Tack för alla svar :-) ...hoppas höra av han nu efter midsommar..om hur det går för besiktingen.

Jag håller med om att dem lackade detaljerna drar ner bilen fruktansvärt mycket.....det är nuvarande ägare som har gjort det då han är delägare i en lackeringsfirma...hoppas det går att återställa.

Har ringt till föregående ägare som varit 2 bilfirmor som samarbetar...står att det varit 7 ägare men verkar ju vara ett par bilfirmor med i leken....vet någon hur man får reda på ytterliggare ägare än dem 3 man kan få från vägverket?

mvh

martin

Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ring den "första" av dessa 3 så kanske du får fram vem som ägde den innan dess i alla fall..

Beställ alla besiktningsprotokoll via bilprovningen...Är ju också ett sätt att få "lite mera info" om vagnens miltal.
Ok,ingen garanti det heller,men bättre att göra det än att låta bli iaf.

Sedan så är en koll hos en erkänt duktig BMW mek att föredra(som även Asken skrivit),för OM den är skruvad lär han märka det på det "allmänna slitaget".
Låt då han ta ett kompressionsprov+kolla färgen på kylarvätskan,får inte lukta "skunk"och en klar färg (mest troligt blå eller grön)ska det vara där och inte ha tillstymmelse till oljefilm+se till så att den växlar mjukt men ändå distinkt(får absolut inte slira det minsta)+kolla att växellådsoljan är klarröd och inte t.ex luktar bränt.

Tänk också på att t.ex. originalstötdämparna kostar flis+att se till att alla elfunktioner fungerar+naturligtvis Ac kyler iskallt,styrningen ska vara tight(inga glapp).
Bilen ska du absolut köra en längre sträcka för om möjligt kunna lokalisera missljud och annat som kan tänkas härröra från sliten mekanik.

Mvh Janne.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Min magkänslan säger att du har mkt i reparationer under den blanka lacken. Det brukar vara så när folk försöker sälja blanka bilar....

Många 850, import eller ej, är skruvade pga korkade och godtrogna svenskar som är allergiska mot bilar över 10k mil. Då går den inte att sälja. Så varför skruvar bilhandlare bilar tro? Jo girighet och kortsiktighet...

BMW håller 30 år bara man underhåller dem. Köp helst en bil med väldokumenterat underhåll. Det bogar för billigast ägande. Den här bilen verkar vara för mkt oklar historik för att jag själv skulle köpa den.

Då kan du se på min. Det kostade mer än bilens pris att ta den till ett skick som motsvarar miltalet. Det beror på att den knappt körts de sista 8 åren men föregående ägare mest bytt olja och skött om den som vilken bil som helst utan någon som helst vanvård.

Nu är det en sommarbruksbil som skall bli i närmast nyskick.
Andra ambitioner, andra kostnader.

Jag skulle värdera den där bilen i 65-75k. Testa den först och lägga upp en lång underhållsplan över 5 år. Sen lägga 65-75 k under 5 år på att återställa den i toppskick och behålla den i 10 år. Då har du en äkta klassiker! Samt vilken underbar rullande renovering!:)
Asken
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm...Jag får lite "krypningar" utmed ryggraden jag också,"två bilfirmor som samarbetar"+nuvarande ägare är en i "lackeringsbranschen"...Låter som att det nog gärna kan bli en "lågmilare" av det ;)

Jaja....Jag spekulerar nu vilt utan att ha kollat upp bilen alls,så ta det för vad det är.

Men återigen,kontrollera vagnen REJÄLT!

Men som också sagts redan så SKA det synas att bilen endast gått 9000mil, både på vagnens skick totalt sett +att tidigare historik bör vara klarlag så att man slipper obehagliga överraskningar...Vilket inte brukar bli billigt när man pratar BMW 850i.

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.