AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.058

Oljud från ACC klimatanläggningen, E46

Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Har fått ett lite irriterande oljud från ACC i bilen (E46 320iA -01). Ett lågt tjutande/vinande ljud som ändrar ton vid gaspådrag. Försvinner helt när jag stänger av AC på "snöflingan"
Fläkten går supertyst och fint annars. AC kyler perfekt men ger ifrån sig det jobbiga oljudet.

Någon som har upplevt samma eller är kunnig på AC som vet vad det kan vara?
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Jag har liknande ljud på min, 330 -03, vid gaspådrag, men jag har fått för mig att det kommer ifrån mitt öppna KN-filter. Har dock inte blivit färdig att byta till org. luftbox och testa om det tystnar.

Ska testa det du säger med AC:n om det försvinner när den är avstängd. Vad skulle det i så fall vara för fel. Kompressorn som är dåligt smörjd vid remmen eller slirar kanske remmen en aning? Jag har ingen erfarenhet av detta tidigare.

Någon?

Mvh Jimmy

Öppet luftfilter ger av sig en visslande ljud.
har likadant på min 328, blev smått orolig när jag fick det med bytte tillbaks tills orginal och ljudet försvann. sitter tydligen några luftklaffar i insuget som det blir virvel runt.
Ji
2.380
Jimmyboy

Fanzy: Ja det va det jag trodde/tror. Har oxå hört det med luftklaffarna. Får byta till Org. luftboxen vid tillfälle för att utesluta andra ev. felkällor.

Mitt ljud är inget störande tycker jag, utan snarare lite småfräckt vid gaspådrag. Fast jag vill ju vara 100% på att det kommer ifrån det öppna luftfiltert och att det inte är något fel på bilen.

Mvh Jimmy

Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Dock kan jag säga att mitt ljud inte är nägot man vill ha, det låter inte fräckt utan enbart irriterande och har nog inget med luftfilter och göra.
Vad är det för remm till kompressor som kanske behövs smörjas och vart sitter den? Är absolut beginner på AC...
Ji
2.380
Jimmyboy

Grandy: Oki, nä det låter ju inte trevlig ljud då. Ingen aning vilken del det är som ska smörjas upp. Va bara en tanke att remmen kanske slirar lite innan den får fullt fäste. Men jag är fel kille att svara på det som sagt.

Mvh Jimmy

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Grandy: Jag vet vilket ljud du syftar på. Det hörs oftast vid stadskörning. Antingen har jag vant mig eller så har det minskat på min bil. Gissar på att det är någon rem eller kompressorn som måste smörjas. Jag ska lyssna idag och se om det fortfarande låter. Jag hörde det i våras vill jag minnas... Kanske har kompressorn stått oanvänd ett tag?

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
har samma fel...

när jag slår på ac , så morrar det till...sen så kommer det där vinande ljudet till sammmans med gaspådrag..

och kyler inte alls...

0ver and out
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
heltsonika: Har alltid haft AC påslagen 24-7, men har nu börjat stänga av den pga ljudet.

Innan jag går till bildoktorn så får jag se om det går att smörja några rörliga delar.
Någon som vet vart kompressorn och remmen sitter i motorummet?
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Är det någon som haft liknande ljud från sin ACC och blivit av med det??
Har märkt att när ACC skall starta så ger den ifrån sig ett "väsande" i några sekunder för att senare gå ner ett mer konstant "vinande" ljud. Har försökt att lokalisera ljudet när jag öppnar motorhuven men kan ej höra det då eftersom motor överröstar.
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Problemet är nu löst, oljudet är borta. Det var gasen som var slut/läckt ut, så efter en påfylning hos en bilkylsexpert så var både kylan tillbaka och det jobbiga ljudet helt borta.

(AC lade av att kyla strax efter jag skrev första inlägget)
Grandy,
Har precis samma symptom på min bil, hoppas lösningen är lika "enkel".
Ska kolla upp det...

Tackar för din rapport !!
kamelkungen
Hur länge stannar gasen i systemet denna gång? Någon som vet hur lång livslängd packningar mm har i kylsystemet ?
På E36 verkar det hålla i ca 10år.

Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
Grandy,
Jag har samma problem med AC:n, ett konstigt vinande ljud som märks bäst i stadstrafik.... dock så kyler den nog ännu. Men misstänker starkt att gasen har minskat i systemet, då jag inbillar mig att den kyler sämre än vad den gjort förrut.
Hur mycket kostade en påfyllning?

Mvh, Anders
Är inte parkeringsplatsens snabbaste karl...
när de fyller systemet med kylmedie, tömmer dom tanken först? eller fyller dom direkt,?
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Hade samma problem på min 318 touring -97 med ACC (stora kliman)
Den lät som en råmande ko som följde varvtalet upp till ett visst varv och försvann.
När ljudet åtekommer på tomgång så låter det allt annat en premium.

Man sitter där högröd i ansiktet och försöker dölja ljudet för BMW-kritiska
medpassagerare med att antingen höja ljudet på bilradion eller kasta sig på
"snöstjärnan" så fort ljudet gör sig påmint.

Diagnosen jag fick av verkstaden var troligtvis en "kärvande ventil i AC:n".
Har nu gjort mig av med bilen så jag vet inte om den misstanken var rätt.

Mvh.

Leffo
Leffo: hade samma symptom på min E36 också. Fick också reda på att det var expansionsventilen som kärvade. Om detta i sin tur berodde på för lite luft i systemet skall jag låta vara osagt. En påfylling kostar väl ca 1000-1500kr hos en krediterad kylfirma.
Jag har något liknande, dock försvinner det vinande ljudet så fort bilen blir varm. Undra vad det kan vara? Är inge remskrik eller så. Hände efter bilen stått i minusgrader några dagar innan jag ställde av den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.