AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.122

Sörja runt tändstiften

fr
1
frälst_på_BMW
520ia Touring -94
Tjena
Jag har precis köpt min första BMW, och den är kanon! En 520 Touring -94. Efter några veckors lycka började bilen gå orent på låga varv, och när jag skulle kolla tändstiften, så var 3 av hålen fulla av olja, och tre fulla av en sörja som kanske är kylvätska. Jag har förstått att oljeproblemet fixas med bye av ventilkåpspackningen, men var kommer vätskan i de övriga tre hålen ifrån? Jag har fyllt på ca: 1 liter vätska i expansionskärlet under 3 veckors körning

Tacksamför hjälp
/Claes

Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
sörjan kan ju vara vatten som letat sig in efter en motortvätt. annars är dey väl värre.

/Ian
je
211
jensa78
523i -97
Det kan var en sprucken topp.
Kolla oljepåfyllningslocket. Är det typ en grådassig sörja där så får du in kylarvatten i motorn= Sprucken topp.

Gör ett komp.prov så får du veta säkert.

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det kan vara en spricka i toppen ändå, även om komp. provet visar fullt tryck.

Men i det här fallet tror jag också på gammal olja som läckt in från ventilkåpspackningen, som sedan blandat sig med fukt/vatten och blivit "sörjig." Ventilkåpspackningarna går stup i ett på M50 motorerna.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Tror inte på sprucken topp iallefall då detta inte brukar ge utvändigt läckage vid t-stiften , rengör ordentligt efter byte av ventilkåps packning och håll sedan koll på om det återkommer någon annan vätska där.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.