AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
818

E36 325 bara dog och går nu ojämnt. varför?

Har ett problem som jag hoppas någon har ett bra svar på.
Har en 325a e36.-94. När jag var på väg hem idag så bara dog bilen. mätarna gick i botten för ca 1sek. sen startade bilen igen. men när jag kom till parkeringen så vart det samma sak igen.
jag startar bilen å ser vad som händer, det som händer är att den varvar mellan 400-3000tusen var helt okontrolerbart.Även fast jag har gasen i botten så ligger den helt utan tvekan kvar på 400varv. sen efter jag släppt börjar den vandra mellan varven. Har lagt märke till att bilen på senare tid gåt lite åjämt. när man gasar ibland så känns de nästan som bilen blir orkeslös,som soppatorsk!

Provade åka en sväg ca 500m. då funkade den. sen vart de samma sak igen =(

Har bytt stift för ca 200mil sedan.

Kan det var så enkelt att de kan vara soppafiltret? eller låter de inte rimligt. med tanka på att den bara dog. och sedan hoppade igång igen tyder nästan på att de inte kom nån ström till motorn på nått vis..

VÄLDIGT tacksam för svar.!!! mvh//Niklas
luftmängdmätare haveri skulle jag tro
Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
testa och rengör luftmassemätarn med någon rengöringspray.. vi har typ på jobbet allrengöring för elektronikprylar.. tar bra på det mesta och är skonsam mot elektroniken
hjälp! fler förslag?
bytte LMM idag med en kompis som har likadan bil. den gick lika dåligt med den på.

mer hjälp!
VÄLDIGT tacksam för svar, eftersom att jag ska och fira midsommar. och vill helst göra de med cabben :(
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Med tanke på att den hoppar i varv så blir jag påmind om hur mina 325:er betedde sig då lambdasonden var dålig, liknande.

Mina symptom var pendlade tomgång mellan 600-1200 rpm, hög förbrukning och i vissa fall orkelös, bluddrande osv.

Jag skulle nog ringt och bett BMW läsa av bilens felminne, sådana fel brukar sparas där. Men gör en visuell kontroll på det du kan, slangar och allt. Men enklast är nog att köra en felkontroll, kostar ca 500 spänn. Annars kan du åka till någon verkstad som har utrustning och ge meken nån hundring i fickan.
Si
765
Simon01
120dM -08
Om den går hyfsat när den är kall och dåligt när den blivit varm så tror jag att lambdasonden är kass, min 325:a betedde sig likadant när lambdan pajade.
Har varit med om ett liknande problem på min gamla 325 a. Bytte bränsle filter, men tyvärr hjälpte inte det. Det visade sig vara batteriet som var kass och inte gav tillräckligt med ström. Bilen var väldigt orolig. Efter jag bytt så gick hon som hon skulle. Vet ej om det är liknande problem på din, men du kan ju alltid pröva. Kör till en mack och be de göra ett laddningstest.

Mvh Niklas
japp den startar faktisk fint och går hyffsat när den är kall. Jag tvättade bilen i automattvätten på OKq8. jag tror att hon sa att jag fick underspol på bilen. till min förvåning så har jag inte "hasplasten" under motorn. borde ju vara lamdan då som har kassat ur! hoppas på de. mvh//NIklas
Visa användare
586
wdac
325i -05
skönt å se fler som har problem med bilen lagom till midsommar.. välkommen till klubben..
Nu funkar den. rengjorde kontakten till lamdan, spjällhuskontakt, LMM.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.