AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.202

Problem med att starta bilen e36

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Har en 318i-91 e36 å jag märkte att det hände nåt med den, det börjar bli svårt att starta den (spelar ingen roll om motorn är kall elr varm) Förut så gick det på en gång men nu tar det ca 8-10 sekunder. Ibland går det på en gång å ibland brbrbrbrbrbr. Jag är rädd att jag inte få i gånd den nån dag å därför att vill jag fixa detta problemet so fort som möjligt. Kan det vara tändningen? elr nå med bränsle? elr???? Är nån som vet???

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Kan vara dåligt soppatryck, att pumpens funktion är nedsatt. Även strulande backventil på pumpen har påvisat liknande symptom.

Har du möjlighet så mät upp soppatrycket.

Kan annars kanske vara ett mindre bra batteri som lämnar en låg startström, kan vara värt att ladda batteriet under natten och testa sen. Då kan du i alla fall utesluta det.

Kan vara läckande spridare som gör bilen svårstartad då bilen är varm, märker du någon skillnad när du startar då bilen är varm resp. kall?
Vrid nyckeln till andra läget, lyssna så bensinpumpen går, vänta tills den stannar och sen några sekunder till.

startar den lättare nu?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Jag har gjort så men det funkade inte........konstigt att på morgonen så startas bilen direkt med kall motorn men stannar jag nånstans å startar den igen då börjar den brbrbr ca 5-8 sekunder. Kan det verkligen vara bensinpumpa??

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Elr är det läckande spridare? För att det är svårare å starta bilen när motorn är varm. Vad gör man då? Hur fixar man det?

ti
229
timur
520xd F10 -16
Har liknande problem med min 325 -93.
Tar längre tid att starta när motorn är varm och bilen har stått avstängd en kortare tid.
Byta spridare löste inte problemet.
Öppen för förslag.

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Ok, nu klarnade det lite.

Har faktiskt råkat ut för detta jag också, med min 325i coupé som jag hade innan denna bil.

När bilen hade stått över natten så startade den utan problem, även när batteriet var uppladdad och fräsch. Men om jag åkte in till city, parkerade en stund och skulle starta så tog det tid, ibland gick det inte ens.

Trodde batteriet var slut, så jag köpte nytt. Det var frid och fröjd några veckor men sen började samma problem återkomma.. Nu var det läge att kolla upp startmotorn för då den blir sliten drar den en jävla massa mer ström än vad den ska göra. Spelet i startmotorn blir för stort och därmed blir bilen svårstartad då den är varm men då motorn är kall så är spelmarginalerna mindre och således startar bilen enklare. Det är min teori, hursom helst så byttes startmotorn och bilen rullade på precis som den ska igen.

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Ja, men vart siter den spridare å hur ser den ut så att man kan kolla den först? Å hur vet man när startmotorn bli sliten?

Nån frågar om jag är på Quakenet? Nej , det är jag inte.
Är det nåt liknande som autopower?

ti
229
timur
520xd F10 -16
Tomas, det är min signatur som frågade det, hehe.
MD: Det låter som en teori, men startmotorn går ju runt som den ska, starktoch friskt. Bilen bara vägrar tända.

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Jag hade en vw förut, startmotorn ville inte ens gå runt då, då viste man att det ä dags å byta den, men som Timur sa :"den gå ju runt som den ska" så kanske det ä nå annat?.......

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.