AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
907

börjar lukta bränt trä ibland?

mi
447
min528
525tds Touring -93
blir väldigt fundersam när det helt plötsligt börjar lukta bränt trä eller tyg i bilen, riktigt starkt. Idag hände det efter att jag hade satt på ac:n på 20 grader kyla, i förrgår hände det när ac:n inte ens var påslagen

vad är det som luktar bränt?

Det gäller en 525tds -93
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det kan var skräp som ligger vid mikrofiltret, som då värms upp av fläktmotståndet. = byt mikrofilter.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
mi
447
min528
525tds Touring -93
ja det kan du nog ha rätt i, otrevligt om det börjar brinna eller nått

men var kommer man åt filtret, står inte i min instruktionsbok, har kollat lite nedanför rutan men hittar inte var det sitter
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Lyft på huven så sitter det ett par svarta spärrskruvar i plast närmast rutan. Antar att det bara är skruva upp och byta.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
mi
447
min528
525tds Touring -93
jag har fått reda på att man måste ta filtret innifrån, bakom alla paneler vid värmepaketet sitter filtret :( lite bök å komma åt men de gör ju inget
Faktiskt inte så svårt, ta bort handskfacket ocj leta dig in längst fram mot motorn, var försiktig när du håller på med filtret dock, det är ömtåliga metallflänsar på värmepaketet precis vid filtret.

Finsn mektips här: Länk
mi
447
min528
525tds Touring -93
jaha där fanns det, jag måste ha missat den när jag letade under mektips tackar för hjälpen

förresten, var har ni som bytt köpt era microfilter? köper ni biltemas billiga eller?
min528: Jag blev "tvungen" att införskaffa Biltemas filter till min bil då jag egentligen bara hade tänkt att kolla skicket (en söndag) men upptäckte då att filtret som satt där var inget att ha, fanns även en del skräp i "lådan". Biltema filtret är mycket "vekt" o var i princip omöjligt att skjuta på plats då det vek sig hela tiden...Men efter att jag "smort" filtrets "gavlar" så gled det på plats precis som det skulle. Har faktiskt låtit filtret sitta kvar då det säkerligen är bättre än filtret jag tog bort iaf:-). Vid nästa filterbyte skall jag dock montera original.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.