|
|
|
|---|---|
|
Är de någon som har koll på hur säker dom senare modellerna av E36 är vid en ev. trafikolycka? Blir det totalkollaps eller klarar den sig hyffsat? Funderar på att byta ut gamla bettan (318 touring) mot något barnsäkert (V70) efter påtryckningar av min bättre hälft, men jag har inte bestämt mig ännu. Det är ju en fråga om pengar också även om man inte ska pruta på säkerheten. Förslag på Krock/Barnsäkra BMW modeller mottages också. Leffo | |
Gemini__ |
En E36:a är inte bra ur säkerhetssynpunkt: Länk Satsa hellre på en E46:a, om det är en 3-serie som lockar (de börjar komma ner i pris rejält dessutom): Länk Annars känns V70 som det vettigaste alternativet (oavsett årsmodell). Mvh: Thomas |
|
Aj, Aj då det där såg inte bra ut. Det verkar som damen får som hon vill vad det lider. Bara att titta djupt i plånboken och handla en "ny" bil då? Mvh. Leffo |
|
|
Eller så satsar du på en E39 Touring med en mindre motor, så får du säkerhet, rymd (bra för barnvagnar mm), billig i inköp och drift och så självklart en BMW. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Jämför E39 mot S/V70 så ser du att volvon inte erbjuder samma krockskydd: E39: Länk S/V70: Länk ___ Bilbloggen: Länk |
|
Gemini__ |
Sidokrockskyddet är snäppet vassare i Volvon, så i det avseendet ligger BMW:n i lä. |
|
men frontalkrocken då? volvo S/V70: 44 av 100 poäng BMW E39: 75 av 100 poäng men visst sidokrock: volvo S/V70: 100 av 100 poäng BMW E39: 78 av 100 poäng Så det är inte såå stor skilllnad... Men vill man ha en mycket säker bil så ska man ju satsa på "test vinnaren" SAAB 9-5, Länk sidokrock: 100 av 100 frontal: 81 av 100 ___ Bilbloggen: Länk |
|
Gemini__ |
Ja. Saaben får bra betyg. Kanske skulle vara något att satsa på "Leffo"? Mvh: Thomas |
| Fast tittar man på folksam.se så får faktiskt e36 rätt bra betyg. Den bedömningen grundar sig på verkliga olyckor. | |
|
Jo men den informationen ger jag inte mycket för... om en bilmodell råkar ut för många småkrockar så blir den aut. mkt säker då ingen dör i den... men om en modell råkar ut för många allvarliga olyckor så blir den aut. mindre säker eftersom fler kommer till skada... ___ Bilbloggen: Länk |
|
| Utfallet från verkligheten måste väl vara väl så intressant som ett konstruerat krockprov som bilfabrikanterna i förväg kan optimera sina bilar utifrån. | |
|
nja... jämför t.ex. E36 och Mercedes 190E. vilka målgrupper har dessa bilar? Kan det vara så att E36 oftast attraherar ungdomar medan 190 oftast rattas av en äldre målgrupp? Hur påverkar detta olycksfrekvensen för resp. modell? Hur påverkas statistiken av ovan nämnda aspekter? ___ Bilbloggen: Länk |
|
| Inte alls. Läs på hur statistiken är uppbyggd på Folksam.se. | |
|
Tittar man på den rapporten du syftar på: Länk så hittar man bara detta: Folksamlistan grundar sig på 94 100 bilkrockar som inträffat 1994–2004. Som underlag använder vi data från tvåbilskollisioner. I en tvåbilskollision får båda bilarna dela på krockvåldet. Vid denna typ av kollision är det framför allt bilarnas krockegenskaper och vikt som avgör utfallet. Hur ofta bilarna är involverade i krockar påverkar inte resultaten, inte heller hur bilarna kördes före kollisionen. När vi analyserat alla krockar med en viss bilmodell, får vi reda på hur stor risken är att skadas i den, jämfört med övriga bilmodeller. Det tycker jag är en rätt värdelös beskrivning, jag är själv rätt nyfiken på hur de väljer ut sin information på ett sådant sett att det inte spelar ngn roll hur ofta bilarna krockar och hur de körts. Jag antar att de jämför antalet döda och invalidiserade per en viss kvot av olyckor... men den statistiken vore ju känslig för krock frekvens och körstil. Om du vet hur statistiken tas fram så får du gärna dela med dig. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Det intressanta är väl att det är inte antalet döda dividerat med antalet olyckor utan en viktad värdering av uppkomna skador. Om jag inte har fel var det väl Euroncaps guru Tingvall som började detta arbete en gång i tiden. Sen är man ju inte tvingad att tro på den. Tycker dock själv att verkligt skadeutfall är intressant även om Euroncap med all säkerhet har drivit utvecklingen sista 10 åren. |
|
|
Verkar som en 523 touring skulle kunna vara något för mig? Saaben verkar bra säkerhetsmässigt. Tyvärr har jag hört att den lider av många kostsamma brister främst på motorsidan. Är också tveksam till att äga en Saab? Finns det märket kvar om några år? Eller är Saab 9-5 en Cheva Lumina eller en Opel Vectra eller blir det en Koreansk Daewoo med Cadillac emblem och vectrachassi toppad med en Subarumotor årmodell 2007? Nä Saab går bort... Förresten börjar jag kolla upp lite om V70 också, måste säga att jag blir förvånad över hur dyra dom verkar vara att äga? Service och reparationer verkar ju hutlösa eller har jag fått helt fel information? Ska inte en V70 vara rimlig att äga för en barnfamilj med medioker inkomst? Mvh. Leffo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.