AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.438

M42, kedjespännare

Hej!

Jag behöver plocka ut kammar (och eventuellt toppen) på min M42 för att tvätta lyftare och kanske plana toppen för mer komp. Frågan lyder:

Kan man bunta fast kedjan mot kamdreven och bara skruva loss dreven från kammar? Dvs. ta buntband och låsa kedjan så att jag slipper nolla motorn när jag monterar kammar igen.

Vad jag har förstått sitter det oljedrivna kamkedjespännare på dessa och om jag lossar spänningen på kedjan kommer spännaren (somm är fjäderbelastad??) att åka ut helt och då behöver man trycka in den igen, eller?

Kan någon förklara proceduren för mig. Kan man skruva ut spännaren från sidan utan att öppna hela framkåpan eller finns det något bättre sätt?

Tack för alla svar.

Mvh.
Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
kedjespännaren är oljedriven...den sitter på samma sida som grenröret...den sitter innanför en bult som har typ 19 mm skalle eller liknande...sen så är spännaren instoppad där bara...

Bara det bästa, åt det bästa

BMW CS #5075
BMW SC #411
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Du måste nolla maskinen innan du börjar röra ngt stort i maskinen som tex demontering av kamaxlar eller liknande.

För att byta/dela kamkedje spännare så är det bara att rycka ut den sitter på högra sidan av bröstkåpan.
Mesa inte när du drar igång maskinen igen. 3000-3500rpm gäller vid uppstart av dessa maskiner när man har haft nere kedjespännare ventiltryckare osv (annars så riskerar man ras)
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Du måste nolla maskinen innan du börjar röra ngt stort i maskinen som tex demontering av kamaxlar eller liknande.

För att byta/dela kamkedje spännare så är det bara att rycka ut den sitter på högra sidan av bröstkåpan.
Mesa inte när du drar igång maskinen igen. 3000-3500rpm gäller vid uppstart av dessa maskiner när man har haft nere kedjespännare ventiltryckare osv (annars så riskerar man ras)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.