|
|
|
|---|---|
|
Nu har amatören en till fråga, nämligen att det klonkar i framvagnen vid småguppen i hyffsad hastighet. Vad ska jag säga till mekanikern att det kan vara? Han kanske vet, men det är alltid bra att kunna vara lite insatt ändå! Jag har hört styrstag, bussningar, etc.... Amatören | |
|
Det kan vara vad som hellst! Känn på hjulen, tag på bäge sidor som omdu skulle vilja svänga den med händer - glapar nåt där då är det styrstag. Tar du grep på toppen av hjulen o rycker då o det galpar då är debärarmar eller busningar. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
| Är det lite dovare kluck ljud så är det någon länkarm. Är det ett lite ljusare skramlande ljud är det formodligen stabilisatorstagen. | |
|
det kan vara knasterstagen schnellfahrer baumvelt |
|
|
I mitt fall löstes problemet då jag öppnade huven. I "plåtbadet" framför stötdämparinfästningen låg sju st vid det laget lätt rostade kastanjer. Troligtvis inte lösningen på ditt problem men å andra sidan enkelt kollat. //Nisse |
|
| Jag hade samma problem förut. I mitt fall berodde klonkadet på att krängningshämmar staget, bussning längst in emot balken var nött/slitet. Bytte det på verkstad och ljudet borta. | |
| Testa om du sliter lite i hjulet om det går att röra framhjulen fram och bakåt onormalt mycket när bilen står still på backen så är det förmodligen bakre bussningen till Bärarmen... känns även ett litet glapp vid inbromsning! | |
|
Jag har ett klonkande ljud höger fram på min E34! När jag rycker och sliter i däcket åt alla håll både upp och nedsänkt så känner jag inget glapp eller ljud alls! Men i låg fart mot trottoarkanter eller gupp så klonkar det som fan! Stabilatorstagen ser nya ut så jag räknar bort dom!(har just köpt bilen) Kollade under och ryckte och klämde på allt! Har även ett litet glappljud vid inbromsning från samma hjul!!!!! Vad kan detta vara? Nån som har nån idee???? Tack på förhand/Henrik |
|
|
Vad är benämningen på dessa casterstag???nedre eller övre länkarm?bärarm? Är helt förvirrad!!! Mvh henrik |
|
|
Casterstagen är övre länkarmen, kallas även tryckstag. Dessa brukar ge upphov till bromsvibrationer om man fesbromsar. De främre (nedre länkarm) brukar ge vibrationer när man kör (liknar obalans i däcken). Klonkar det när du kör mot en kant så är det garanterat den övre länkarmen (casterstaget), det är de som tar upp kraften då. Är de någonsin bytta? En e34 med +20k på mätaren så måste de bytas om det inte redan är gjort. Har bytt både övre länkarm, nedre länkarm, stabilisatorstag + styrleder på min bil. Casterstagsbussningarna var fetslut vid 20500 mil. På de övre länkarmarna (casterstagen) så kan man byta enbart bussningarna men det är lika bra att byta hela staget då P-ändan brukar ha gjort sitt också. |
|
|
Hej Hulta! Om du nu fårtfarande har den klunkande så kolla stabilisatorstagen. Jag byte mina så klunkadet fösvan. mvh kamsal. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.