|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Kryperfram på E6:an dubbelfil motorväg, trafiken rör sig i ca 10km/h långa köer. Av någon anledning så känner jag mig inte värst stressad och för första gången på 10 år så tänker jag varför stressa och byter fil till den väldigt långsamma högerfilen. PAFFFFFFFF säger det och en Saab kommer inkörande i 70Km/h i timmen rakt in i bilen som jag för exakt 2 sekunder hade framför mig i vänster körfält. Helt sanslöst otroligt, hade jag inte bytt fil hade jag haft denna Svenska Saab långt in i Z4:an. Som tur i oturen kör Saab:en in i en Passat kombi och inte min lilla Z4. Killen i passaten klagar på nacksmärtor efter påkörningen men annars verkade det inte vara några större skador? Förutom två rätt så demolerade bilar. Sådan här saker gör att man blir fruktansvärt rädd och att det är bra med en stor bil! Vad hade hänt om han kört in i baken på min Z4. Jag hade varit så jäkla mos känns det som! 1. Står ni still i en kö på motorväg, håll alltid foten på bromsen. så att folket bakom ser att du står till. 2. Håll avstånd! Att detta ska vara så förbannat svårt? 3. Många jag känner pendlar till Göteborg (bor några mil norr om Göteborg) och av snålhet kör de sunkiga bilar utan ABS, dåliga däck och små bromsar. Varför? En bra bil kostar men har i alla fall räddat mig några gånger då det varit nära att smälla. Men just den dära marginalen att ha en riktig bil kan rädda dig. Man leker med döden varje dag så fort man sätter sig i bilen men man behvöer ju inte utmana killen med den svarta lien. Mvh Kristian | |
|
Jag ställer mig alltid frågan till varför folk i Sverige inte använder varningsblinkers när de hamnar sist i en kö. Detta systemet fungerar bra i hela Europa, utom i just Sverige. Det måste garanterat spara några liv per år? Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
"Herr Gaspedal" Problemet är att de flesta knappt använder blinkers när de svänger ens, annars är iden men varningsblinkers mycket bra. |
|
|
Alf-von-sil: Pjuuuh... Där hade du nog änglavakt.. Apropå varningsblinkers: Noterade också det under min Slovenientripp för några veckor sedan. Det kanske hjälper även på komaförare som den i Saaben? Apropå att vara snål bilist: Själv pendlar jag över helgerna till GBG och med min gasbumse körde jag på 260 kronor enkel senast. ;-) |
|
|
Håller med Herr GP om varningsblinkers, det är sällan man ser någon använda dessa i Sverige... Var själv med om liknande incident för många år sedan. Var på väg in mot Malmö på motorvägen och i samband med avfart till ringväg och samt något vägarbete så blev det stopp. Jag kör i vänsterfilen och ser att det blir stopp och de tre bilarna framför mig kör alla in i baken på framförvarande. Jag hinner bromsa utan problem även om pulsen ökar en aning... Ser i backspegeln att även bilen bakom har koll på läget men genom hans bil så ser jag också att bilen därefter inte visar någon tendens att bromsa och kommer med rätt så hög fart. Svårbeskrivbar känsla när man står still med bilar runt om, dvs ingenstans att ta vägen och samtidigt se denna bil komma bakifrån...Sen går det rätt fort...den högra kön rör sig en aning och det blir en lucka, bilen bakom mig blir påkörd bakifrån men föraren lyckas av någon andledning styra sin bil över till den högra filen direkt efter kollisionen och lyckas således undvika besök i min baklucka...Så där står jag i mitten med en helt oskadad bil och med ett halvt dussin krockade bilar runt om mig. Lyckades med lite krångel snirkla mig ur situationen och körde hemåt med rätt så hög puls och tankarna som snurrade i huvudet var nog rätt lika de Kristian beskriver ovan. ___ //Ulf |
|
|
Det händer att folk använder varningsblinkers men inte tillräckligt ofta. Det kan oxå ge fel signal så den som närmar sig kan tro att bilen har pajat o då kör han/hon om. Det börjar bli mer "jag äger vägen" eller "jag ska fram", o då smäler det! Det var ju Sabbens fel för har körde för fort vid denna tillfälle då det står många bilar på höger filen. Det finns ingen medicin för dumhet! BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Varningsblinkers fungerar mycket bra i alla fall när man är neröver.. Men vi är väldigt rädda att använda blinkers överhuvudtaget här. Tror det beror lite på att vi är rätt så förtryckta av staten eller nått? Om du inte vet om du får eller inte får, skippar du det. o för guds skulle våga inte tänka själv. Det är förbjudet sedan länge här. Har alltid fått lära mig från bilkskolan att varningsblinker är farligt. Varningsblinkers används bara när det är kris. Är en bilkö kris? En svag människa skulle aldrig våga trots systemet. Kan de inte sätta upp kamror efter dessa vägar där det bildas köer som kan bokstavligen spotta ut böter till bilar som ligger 1 meter från varandra. Istället för att ta en stackare som är på en 90 väg helt ensam och kör i 100km/h MVh Kristian |
|
|
Själv belv jag påkörd bakifrån på centralbron. Påkörning lite längra fram (innan avfarten mot nacka) så det blev tvärstopp. Jag hann precis stanna min bil med några meters marginal till framförvarande, grabben bakom hade inte koll på läget utan dundrade rätt in i mig. I det läget hade nog inte varningsblinkers hjälpt! För att undvika sådant krävs att man är uppmärksam och håller både avstånd och hastighet. |
|
|
Alf_VON_Sil, köp en eller flera Triss lotter! Skoja att det måste vara din lycko dag idag! Mvh Abbe M3 E30, dagboken: Länk |
|
|
Alf: skönt att du klarade dig oskadd... Z4 är ändå en mycket säker bil även om den till storleken är ganska liten. Att stå med foten på bromsen kan vara negativt tror jag. Jag hade foten på bromsen när jag blev påkörd bakifrån med min förra E28. Det som hände var att jag per automatik bromsade mycket hårt direkt när jag blev påkörd. Detta gjorde att min bil inte slungades iväg av krockkraften på samma sätt utan bilens kaross fick ta upp den kraft som annars hade gjort att min bil kastats fram ett par meter. Det jag efteråt funderade på var hur det påverkade krafterna i kupén. Att bromsa och ha en bil med utan mjuk front/bak måste förstärka krafterna i kupén. Man borde ha en funktion i bilarna som gör att varningsblinkersen aut. går in när man bromsar kraftigt till stillastående. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
tror inte att man kan lära svensson sånt.. tyvärr. Använder själv alltid varningsblinkers om det ser ut att ta stopp längre fram. Senast idag på essingeleden.. |
|
|
> Man borde ha en funktion i bilarna som gör att > varningsblinkersen aut. går in när man bromsar > kraftigt till stillastående. Tror Mercedes har det på några av sina modeller. Har för mig att jag läst om det någonstans. Fick lära mig när jag tog körkort, att ser man att någon är på väg ska man lägga huvudet bak mot nackstödet och släppa bromsen. Så blir inte krafterna lika koncentrerade... sen att tänka på det i sådan situation... |
|
| Man borde få ta om sitt körkort efter att man orsakat en olycka. MÅNGA bilister agerar fullständigt livsfarligt i trafiken. BMW förare är bäst såklart. | |
|
Batmobilar(Peugeot) har sånt system. Varningsblinkers går igång vid hård inbromsning. Fler nya bilar kommer att ha det inom xx år. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
På tal om varningsblinker så används de i Malmö för att kunna felparkera, gärna dubbelparkering mitt i gatan. Så visst används v-blinkers :-) Det är roligare med sex......hjul alltså ;-) |
|
| Själv tycker jag det fungerar mycket bra med varningsblinkersen i 08 området! | |
|
Varningsblinkersmissbruk suger. Problemet är att om man inte ser hela bilen ser det ut som att bilen blinkar för att byta fil vilken kan skapa tolkiga situationer. Jag hatar när budbilar/taxibilar står med varningsblinkers på för att slippa få P-böter och man är tvungen att nita för att man tror att de håller på att köra ut mitt framför en. Varningsblinkers ska (som man lär sig i bilskolan) användas när man är TVUNGEN att parkera bilen på ett olämpligt/farligt ställe. Däremot är bättre bromsljus en lösning på kö-problemt. En del bilar har värdelösa bromsljus som knappt visar någon skillnad i lljusstyrka mellan vasnligt ljus och broms. Alla bilar borde även ha ett bromsljus i bakrutan. Om ingenjörerna kan få det automatiska bromssystemet att fungera så slipper vi dessa olyckor i framtiden. |
|
|
Mugge: Skadorna på kroppen blir mindre om du håller foten på bromsen och bromsar. Jag har själv fått lära mig när jag gick i bilskola att man inte skulle hålla foten på bromsen, men efter att ha forskat endel i Whiplash, och all forskring pekar på att du SKA hålla hårt på fromsen och trycka rygg/nacke mot rygg-/nackstödet vid påkörning bakifrån. |
|
|
du hade verkligen änglavakt. jag har adaptiv bromsljus på min bil, men vad hjälper det. hur många dönickar fattar vad det innebär? använder regelbundet varningsblinkers om det blir tvärstopp. lagligt eller ej, skiter jag i. hellre står jag på benen och är icke laglydigt än att ligga på sjukan som en laglydig medborgare. när man frågar, angående vissa trafik regler, hänvisar vv till EU regler. varför inför man inte detta system i sverige också. kan bero på att det ger inte några pengar till statskassan. |
|
| Varningsblinkers på, tveklöst. När i h*****e ska folk lära sig att använda bllinker respektive hålla avstånd? | |
|
robert: de ska börja med varningblinkers, för att det är betydligt enklare och inte alls lika avancerad som positions blinkers. därefter kommer de att lära sig att hålla avståndet. därerfter kommer de att lära sig................... sedan kommer de att lära sig att................... sedan blir det tur för..................... så, ha inte bråttom vet jag. de kommer att kunna det en vacker dag. hehehhe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.