|
|
|
|---|---|
|
Finns säkert någon liknande tråd, men jag lider av en arbetsskda som kallas "kronisk lathet" så jag ber om ursäkt om jag missat något! Efter att ha brännt spolen på två ganska hyfsade 15" basar vid två skillda tillfällen så har jag blivit ganska less rent ut sagt. Anledningen till att det har blivit såhär, är att man måste dra på nå så fruktansvärt för att få vettig bas på grund av den gedigna tätningen från skuffen. Det jag nu funderar på är att försöka få plats med en 10" eller något genom skidluckan så man får allt rakt in i cupén direkt. Så min fråga lyder - Är detta bara ett förfärlig tragiskt försök att få lite duglig bas, eller finns det några chanser att det faktiskt blir bra? Finns det någon där ute som lyckats med något liknande? Vad gör man annars? Bilen är en annars helt underbar 525i -95 | |
Robsarve |
Vad har du för steg? Det blir bra om man är lite seriös.. 1. Dämpa ryggstödsplåten med 2 lager 4 mm asfalt(bitumen)matta. 2. Skruva en ram, ca 40 mm tjock, ca 5 cm bred på baksidan runt skidluckehålet. 3. Sätt i en bra tia eller tolva i rätt låda och skruva fast lådan i ramen. (Det hjälper om lådan går att öppna i bakväggen. tycker Erik |
alex_328 |
noGO .. bampaslåda är vad som gäller .. ! |
|
Har ett eyebrid som enligt uppgifterna jag fick när jag köpte det låg på 1200w så den bör nog räcka ganska duktigt eller? Härligt med en liten arbetsbeskrivning också! uppskattar svaret! Man kanske ska röra på arslet och dra och köpa lite asfaltsmattor då! |
|
| Robsarves förslag funkar mkt bra , har själv kört så med 2st 10:or , ett förtydligande: Ramen görs så stor som behövs för att rama in hela elementet/elementen för skidluckan huserar ju inte speciellt mkt. | |
Robsarve |
Om du har två nya bra 15" så räcker tyvärr inte Eyebrid-steget så långt. Köp en bra 12" bas med dubbla 4 Ohms talspolar. Effekttålighet nånstans runt 600 W RMS. Ur vårt sortiment rekommenderar jag PG RSd 12d, men det finns mycket att välja på. tycker Erik |
|
Nej men dom där 15" som jag hade först är en separat historia, köpte en byggde korrekt låda och körde den lite för hårt så den pajade, sen var jag små lat och köpte bara en ny och dunkade in den men körde inte lik hårt, men nu ska jag ta tag i allt och göra det riktigt! Så nu ska man ut och jaga en lämplig bas, fan att man inte är mer insatt innom detta än vad man är. Men ska kolla upp den där Rsd:n som du rekomenderar! |
|
alex_328 |
någon som vet vart man får tag på ritningar till baslådor ? .. |
| alex:Ofta hos återförsäljaren eller på fabrikatets hemsida , dock får du bara volymer och får sedan själv designa lådan så den passar bra i bilen med angiven volym. | |
alex_328 |
Okej Poggo ! Jag öppnade precis skidluckan på in 328i o det blir en markant skillnad i ljudet i bilen får in mycket mer basljud i bilen istälelt för bara dunk dunka ljudet som jag hade innan .. ska minska lådan på bredden så jag får in den.. mot ryggstödet nu så att för nu står den så långt i från som det . går .. Det lilla jag behvöer ändra på lådan ska inte köra någon from av smääre ljud skillnad . bara att basarna kommer stå 5-10 vem från ryggstldet med basproten i skidlucks öppningen så att det flåsar in där |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.