AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
776

Klockorna är bytade och sen då ?

ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Efter att man har bytt hydraulklockor borde man väl lufta systemet, men de länkar jag hittat i gamla inlägg fungerar inte längre. Rakt av tycker jag att den blivit lite mjukare i baken nu men det är ändå ganska stor skillnad mot fram, som faktiskt är lite Citroenlik i stuket. Nu, med nya klockorna känns den ung. likadan som 525:an i bak. Hur ska en helfrisk 750 med EDC vara i fjädringen ? Svårt att beskriva förstås, men är det normalt att bak är styvare än fram ? Känns inte så mycket när man kör, men lägger jag på mina 120 kg och gungar manuellt är det stor skillnad fram och bak.
Det vore kul om det fanns någon med en frisk (önsketänkande) 750 i Skåne att jämföra med !?

mvh,komfortnissen
Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
Det skulle jag också vilja veta. Har otroligt nog en Highline med likadana "problem" som du... Skall inom en rimlig framtid byta hydralklockor samt bromsbomb pga rycket i ratten och fallande/stum pedal. Nu ville det sig inte bättre än att viskokopplingen och kylaren samt lite småbussningar hann säga upp sig precis före...

Hade ett par elproblem med EDCstyrningen på min som jag har löst själv, det resterande arbetet tänkte jag att BMW skulle få lösa. Då vi har pratat om det tänkte jag att all olja i systemat skall bytas ut. Vidare har jag hört sägas att E32 med EDC ska i K-läget kännas lite Amerikansk, tyvärr har jag inte fått uppleva det än.

Nu med dåliga hydraulklockor fjädrar den mycket fram dock utan att gå i bott så att säga, men med fräscha pinaler hoppas jag att "hävstångseffekten" försvinner!
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Trevligt Iwarsson !
Eller ja...det är ju bra att vi har samma fenomen så kanske ngn av oss finner på en lösning. Själv föredrar jag isåfall "jänkegunget". Man har ju s-läget om man behöver....

Jag har en teori om att fjädrarna är progressivt mjukare i mitten och att denna mjukhet har tröttnat, sjunkit ihop, så att de hårdare ändlägena gör mer av fjädringsjobbet. Hur högt övermarken står din Iwarsson ? Ska mäta på min strax.

mvh,komfortnissen
Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
Var inne på BMW idag och kollade framvagnen. Bytte styrleder och skall byta övre inre bussningar till styrarmarna eller om det var länkarmar... Är lite stressad nu...

Hursomhelst diskuterade jag och mekanikern EDCn (han är mycket duktig) och kom fram till att det som behövs göras i första vändan är att byta hydraulklockor och de tidigare nämnda bussningarna samt en fyrhjulsinställning (i mitt fall) hjulen stod lite hursomhelst nu.

Hinner inte göra en mätning idag får återkomma imorgon.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.