AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.707

I morgon får jag 4,8IS fronten och häcken!

Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Efter lång längtan får jag äntligen min uppgradering. 4,8IS fronten och häcken. Tack för allt hjälp med artickelnr på forumet! Dom ska in på lackering i morgon. Jag måste också erkänna något pinsamt.. Jag hittade 2 2,5" pipor som ser exakt ut som 4,8IS. Jag köpte givetvis dessa oxå.. Nu återstår bara att se hur jag kan montera dessa. Funderer faktisk (!!!!) på att i värsta fall svetsa på 2 rörstumpar på bakre väggen av demparen och skruva fast dom där:-) Jag vet att detta är pinsamt, men det kan vara ett alternativ i väntan på ett bättre förslag? Burken på diesel är idiotisk. Inngång och utgång är på samma vägg och bakre väggen är helst stängd. Därför måste jag byta bägge burkarna vilket kostar ca 12.000 NOK... Det är det inte värt. Om det blir som jag tänk, tar jag bort plastluckorna, punktar fast ett rör i bakre vägg, lakkerar det matt svart och skruvar fast rören. Pinsamt, men ser bättre ut tillsammans med IS kjolarna:-)

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Hejsan!

Får man fråga var du köpte dessa 4,8 stötfångare??

//Jocke
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Ja det får du lov till:-)
Jag beställde det av den lokala BMW handlaren. Fick 30% rabatt av han så det blev inte SÅ dyrt till slut. Kunde beställt från staterna eller sverige, men leveranstiden är lång och krångel med frakt..

Hade nog kunnat spara en par tusenlappar på at importera, men hade dom fastnat i tullen så hade det blivit det samma.

Mvh
Hosse

Länk
jo
551
joafog
BMW 535D F11
OK! Tack! Vad ligger det på med orginalpris då?

//Jocke
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
I norge ligger det på ca 12 - 13.000 NOK + lackering....

Mvh
Hosse

Länk
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Då är bitarna avmonterade och levererad till lackering. Hoppas verkligen detta blir bra. Dyrt blev det iallafall!
På onsdag ska allt vara färdigt, så då blir det montering.

Ser mens jag rotar i detta att ett av dimljusen, som alltid haft fukt i sig nu har börjat rosta på reflektorn. Hoppas att detta går att ta på garantin..

Mvh
Hosse

Länk
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Då är allt monterat. Har skrivt om allt på en dassig engelska här om nån skulle vilja se; Länk

Mvh
Hosse

Länk
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Hosse: Såg på X5world-sidan att det tydligen är en delad stötfångare fram till X5 4.8Is. Stämmer detta, och räcker det då att köpa den nedre delen för att få 4.8Is look??

mvh

//Jocke
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Joafog; Det är jag som skrivit den saken på X5world. Jag såg det när jag fick delarna att det är olika nr ja. Skumt när BMW säger att jag måste köpa hela. Den är smält ihop på några punkter, mend et bör inte vara nåt problem att få till själv. Samtidigt måste du kapa sönder den gamla fronten då..

Mvh
Hosse

Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hosse, har du PDC eller inte på din bil? Jag förstod inte varför du hade fotograferat just det.
En annan fråga också, behöver man alltså inte byta hela bakkofångaren? Jag ska i alla fall eftermontera PDC på min X5. Kan man lika gärna köpa 4,8-prylarna samtidigt?
Förresten, vad exakt måste man kapa sönder på framkofångaren? Fast där är det kanske bättre att köpa hela, jag måste ha in PDC där också....

mvh Johan
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Tjena Johan;
Jag har PDC fram och bak på min. Artickel nr jag beställde på var utan PDC, så jag måste ta hål själv. Inte roligt i en så dyr sak, men det blev hyfsat bra iallafall. Man ser inte att det är hemmagjort. Sedan måste jag smälta bort dom gamla hållarna och smälta dom på plats på den nya skärmen. Hela jobbet tog säkert 6 timmar...

Det jag ville ha är en front MED PDC och UTAN lyktspolare. Har photoshoppat en bild så du kan få en ide om hur det kunde se ut; Länk

Det är olika delnummer uppe och nere. Kolla på dom här bilderna så ser du delnr och vart du måste kapa;

Uppe; Länk
Nedre; Länk
2 delar; Länk

Jag har ju den gamla fronten kvar. Skulle du få tag på den nedre delen, så kan man kapa i min antar jag. Kanske du slipper kapa oxå? Bara skruva och smälta lös den bör gå..
Bak behöver du inte byta fångaren. Ta den du har och köp till dom 3 delarna. På insidan av den orginala är det utritat vart du ska borra för PDC. Det är superenkelt!

Mvh
Hosse

Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej igen Hosse,

och tack för svaret. Så länge som det finns ett delnummer för den undre delen fram så borde det väl bara vara att beställa? Förresten, skulle du kunna hjälpa mig att uppskatta vad det skulle kosta att byta undre delen fram + de 3 delarna bak? Är det speciella sidokjolar också?

Din bil blev verkligen grymt snygg, man blir ju sugen. Eftersom jag i alla fall måste bort med kofångarna så kan jag lika gärna byta lite extra!

mvh Johan
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Jepp, det bör absolut gå bra!
Fram kostar egentligen runt 6.000 SEK. Du borde få den undre delen för ca 3000 då. Komplett bak går på ca 4.000 sek. Sidokjolarna är dom samma med runt hjulhusen på en 4,8IS är det egentligen bredare plast. Jag gillar inte detta, så det är inget jag kommer att sätta på. Då blir bilen bara ännu mer ko-bent. Lackering kan du nog räkna en 2-3.000 på oxå om du inte har bra kontakter.

Hela mitt jobb kom på 14.000. Då var det netto pris på delarna i Norge + kompislackering. Billigare i sverige garanterat. Jag (och frugan) tycker faktistk det var värt hela jobbet.

Mvh
Hosse

Länk
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Johan (AutoPower): Du kan hitta dessa delar på ebay.com Länk.
Vet inte om det är billigare än i Sverige!! Jag hittade förra veckan spoilern bak på ebay.de och gav 1300:- ink.frakt, nu jagar jag bara den främre stötfångaren också, men hittar jag ingen till rätt pris så spelar det ingen roll!!

//Jocke
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
joafog, är det BMW original då? För mig är det viktigt, det värsta jag vet är en massa smäck där tex inte grundfärgen sitter kvar. Sedan är många kopior tillverkade i vit plast, vilket tyvärr gör att minsta stenskott eller skada lyser som ett stoppljus.

Jag har letat på ebay i Tyskland, men det du länkar till är i USA. Ville de verkligen skicka till Europa? Jänkarna brukar vara svåra på det.

Hosse, håller med dig om plasten runt hjulhuset. Däremot är jag inne på 20" fälgar, får se vad som dyker upp....

mvh Johan
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Johan; Stylabilen kom med ett ebjudande till mig som är det samma som på ebay om inte billigare. Det var orginala delar och allt var färig primet. Rekomenderar starkt orginala delar jag oxå.

Nu får jag inte tag på nån i stylabilen.se längre, men fick dom tag på det får andra det oxå.

Mvh
Hosse

Länk
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Jag kan inte svära på att det är orginal, men om jag fattat rätt så ska det vara det, men det är väl säkrast att köpa i Sverige iom att det inte är så mycket dyrare. Johan: Du har ingen bild på din X5? Hosses har jag sett och den är hur läcker som helst, har själv samma färg, men jag kör med 22" schnitzer annars orginal utvändigt så när som den lilla 4.8Is läppen bak.......:))

//Jocke
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Tack tack:-)
Jag vill också se bilder på Era! Lägg ut fort:-)

Mvh
Hosse

Länk
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Har inga ute på nätet på min, men kunde ju maila om det är intressant
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Ja gör det! Du hittar andressn min under profilen.

Mvh
Hosse

Länk
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Jag la in den i galleriet i stället
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.