|
|
|
|---|---|
|
Har beställt en 130i. Vinterdäcken hamnar på 17" fälgar och jag köper style 182 fälgar till sommardäcken (7.5 x18 fram och 8 x 18 bak). Skulle vilja montera Michelin PS2 runt om, men den verkar inte finnas i originaldimensionen fram (205/45/18). Bak sitter det 225/40/18 - går det bra att montera 225/40/18 fram också eller kan det bli problem då? Tycker att det borde gå bra, men man funderar varför BMW valt att ha olika breda fälgar och däcksdimensioner fram och bak som standard?? //Örjan C | |
|
Hej, jag har själv funderat i samma banor som du när jag köpte extra fälgar samt däck. Till slut blev det 17" istället med orginaldimension för att köra bana med istället för RFT däcken. BMW har ju nästan alltid bredare däck bak på grund av bakhjulsdriften, jag antar att de vill ha mer grepp på drivhjulen. Jämför med Porsche där det kan skilja 225 fram och 285 bak på 18". Det stämmer att Michelin inte görs i den dimensionen har själv kollat, däremot finns ju Pirelli P-zero i den dimension är inte det intressant? PS2 och P-zero brukar ju vara rätt likvärdiga i tester. Jag tror iofs inte att 225/40/18 kommer att ta i skärmarna, däremot sticker de kanske ut lite grann från fälgen samt om du frågar BMW kommer dom säga att det förändrar styrgeometrin, vad det nu har för betydelse? Det finns ju en här på forumet ("Kunta" tror jag han hette) som har 19" på sin bil finns nån bild på det, hör med honom kanske om däckdimensioner? Mvh Mats/Alpinvit 130 |
|
|
Tack för svar! När det gäller däck så tänkte jag först välja PS2, men har nu även kollat upp GY F1-GSD3 och Yokohama Advan Sport som andra varit nöjda med på 130i. Ingen av dem finns i 205/45/18. Kanske skall ta och kolla upp P-zero också, men har hört att Pirelli slits väldigt fort?? När man läser rekommendationer för bredd fälg/däck skall 225 bredd gå bra på allt från 7-8" breda fälgar. Det märks dock att BMW ofta lägger på rätt så smala däck på sina fälgar i förhållande till andra tillverkare... Har sett på andra forum att folk lagt på 225 runt om, så det kanske bara är att prova? Kan du utveckla vad du menar med förändring av styrgeometrin - jag känner inte till detta uttryck.... //Örjan C |
|
|
GRattis! Kräv att handlarn monterar icke RFT-däck så finenr de lämpligaste dimension. Skulle personligen om det vore min bil skippa orgfälgen och välja en lättviktsvariant den som wendtan köpte till sin Olvo. Alpinvit har helt rätt, mindre tum ger lättare hantering på främst bana samt billigare däck! PS är bäst enligt mina erfarenheter på 2 bilar. Länk Den härär skitläcker fälg. Bygg sen om chassiet med nya riktiga dämp och fjädrar sen har du bil som håller i sig! Asken |
|
|
Jag kommer att ta bilen levererad på icke-RFT vinterdäck (Hakka 4) på originalfälg, vilket ger mig fritt spelrum när det gäller fälg+däck till sommarsäsongen. Jag gillar utseendet på 182, men är fortfarande helt öppen för andra alternativ. Har Wendtan köpt den fälgen du länkar till? Var hittar man bästa priser på denna? Har funderingar på att byta till Eibach Pro fjädrar istället för de M-sport som sitter på bilen, vilket jag förstår skall ge både bättre vägegenskaper och komfort till en låg kostnad. Finns det några andra vettiga alternativ som man bör kolla på? Lättare hjul skulle säkert också göra sitt till för att förbättra vägegenskaperna. //Örjan C |
|
|
Asken: Kunde inte se att fälgen du länkar till fanns med 5x120 bultmönster, de fälgar som OZ har med detta mönster var Superturisimo GT och Ultralegera Chrystal Titanium, bägge i dimension 8x17 ET40. Vet du ngt mer om att WRC är på gång för BMW? //Örjan C |
|
|
Oreo: Att Pirelli skulle slitas väldigt fort kan jag inte hålla med om. Har kört på P-Zero Rosso förut på 2 olika bilar och tycker att det funkat bra! Sedan är det ju i slutändan oxå en fråga om hur man resonerar, själv köpte jag Hankoos Ventus Sport däck till mina 17" av den enkla anledningen att de kostade 3000 spänn på däckonline.se medan P-zero skulle kosta det dubbla. I och med att jag använder dessa däck för att köra på bana, så vill jag hellre kunna byta dubbelt så ofta för samma kostnad, dessutom såg jag att Hankook däcket fått riktigt hyggligt betyg i tester, givetvis är det inte lika bra som P-Zero eller PS2, men så kostar det ju därefter oxå! Sök på nätet efter lite däcktester, kan varmt rekommendera dackonline.se där du kan se länkar till tester på varje däck. När det gäller det där med styrgeometrin är det väl så (rätta mig gärna om jag har fel, är absolut ingen expert på området!!) att när BMW tillverkar bilen så väljer dem en däckdimension som de tycker är lämplig och ger en viss typ av körkänsla osv. Givetvis tillåts man sedan att ändra på däckdimensioner inom vissa gränser, men precis som Asken är inne på så ju bredare däck du har desto trögare går det ju att styra, sen hur stor skillnaden blir på 205 kontra 225 måste man ju själv prova för att bedöma! Mvh Mats/Alpinvit 130 |
|
|
WRC: Talk to me? OZ jmf med std är mindre än halva vikten, World of wheels i gbg är agenter. Bamsefar som skrev tidigare har grym koll på OZ och fjädrar mm, du får maila han om du har fler frågor. Wendtan hittade ngn gumminasare i Syd som gav han kanonpriser. Maila han direkt och fråga. Han köpte GT superturismo, OZ Ultraleggera är just så RÄTT på 1serien, kolalde just:) www.oz-racing.com där kan du prova hur båda ser ut på din bil, om inte annars har wendtan bra länkar. Den fälgen jag länkade till var jag sugen på till X3an innan den blev ersatt av Baurn. PS2 är prissänkt med över 30% sen jag köpte sist. Det är det bästa allrounddäcket för både gata och bana och håller vettigt sålägne man inte kör ringen 4 varv, då håller inget däck!:) Kör ett år med stdfjädrar, efter det utvärdera och läs på lite. De du har är inte så pjåkiga. Forza.se har agenturen på Bilstein och H&R. Min erfarenhet är att de har mycket goda påslag. |
|
|
I will ;-) Fälgen på bilden du länkade till var Superturismo WRC och jag trodde att du rekommenderade den som ett alternativ på 130'n, men nu ser jag vad du menade! Jag skall ta och kika hur OZ-fälgarna passar på e87 och får väl ta och höra av mig til Wendtan om jag blir tillräckligt sugen! //Örjan C |
|
| om du ska köra på bana så hade jag rekomenderat oz ultralegera det är den lättaste fälgen från oz. resten av fälgarna i deras sortimen väger lika mycket som vilken fälg som helst. jag kör med bryeton spirit blck 9*19 med 225/35-19 och det är precis det går på. jag hade nog haft samma dimension runt om så man kan skifta fram och bakdäck desutom blir den mindre understyrd med samma bredd på däcken fram och bak. däremot så hadde jag behålt m fjädrarna på bilen om du vill ha bra väghållning du kommer få sämre väghållning om du bara byter fjädrar. ska du ha bättre väghållning så får du byta dämpare och fjädrar eller satsa på riktiga coilovers. m-chassit är väldigt väl utprövat. på bana så hade jag nog satsat på r-däck det går inte att jämföra med gat däck. om du nu tvunget vill köra på gatdäck så hade jag nog satsat på ett par bridgestone dom har riktigt hårda däcksidor och det märks stor skillnad på dom och michelin väghållnings mässigt. | |
|
Kunta: Har funderat litet på Ultralegera, men vet inte om det är värt att köpa dessa fälgar om man endast kommer att köra sporadiskt på bana. Jag tycker nog att Superturismo är snyggare och jag vet inte om jag kommer att märka någon större skillnad de få gånger jag hamnar på bana?? Möjligheten att skifta fram/bak är ett bra motiv för att köra samma bredd på fälgar och däck runt om och det blir nog så jag gör! Jag skall nog ta era råd att prova köra ett tag på m-chassit först innan jag ändrar något. Har sett att andra 130 ägare bytt till Eibach Pro fjädrar och är nöjda, så det kanske är en möjlighet att prova detta ifall M-chassit blir för stötigt trots att jag väljer bort RFT-däcken. //Örjan C |
|
|
För min del så skilde det 2,5 kg per hjul(10 kg ofjädrad vikt är inte direkt en spottstyver). Jag jämförde orginal, bbs challenge, oz superturismo GT. BBS challenge var tungast! med 3.5 kg mer än OZ fälgen. Ultralegera är något för en person som nyttjar sin bil på bana frekvent och verkligen har 100% nytta av att minska den ofjädrade vikten drastiskt. Ps. Fick du mitt mail Oreo? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Wendtan: Japp och reply väntar i ditt .home konto! //Örjan C |
|
| Wendan, du har mail! | |
|
Nu har jag bestämt mig och det blev en uppsättning OZ Ultraleggera 8x17 med 225/45/17 Toyo T1R runt om. Fick ett bra pris på denna kombination och då T1R verkar vara ett bra och lätt allround däck, skall det bli spännande att se hur det uppför sig på bilen när denna kommer! //Örjan C |
|
|
oreo: klockrent fälgval. Man får alltid bäst körkänsla med lägst ofjädrad vikt. Det verkar BMW ha missat med sina originalfälgar! Baserat på min erfarenhet att PS2 har bäst track record i min vagnpark går jag på det däcket för premiumbilar. Förra säsongen la jag på Toyo på Folkabussen(Käfer 2.5 Tdi -02. 18k mil) och de rekommenderade Perre. Bra däck som låter lite. Man verkar kunna få många mil ur däcket. Får läsa om dina val i bloggen:) Mvh Asken |
|
|
Asken: Tack! Blogg blir det framöver!! //Örjan C |
|
|
Ursäkta OT: Alpinvit130: Mitt fösta inlägg här har inte fattat hur man skickar PM än. Var och provkörde en 130i med M-Sportpaket idag och blev helt såld :) Saken är den att jag är lite sugen på en vit men vet inte riktigt hur det skulle se ut. Har Googlat som en dåre för att hitta en Vit med M-sport paket, Du har inga bilder på din som du skulle kunna lägga ut eller skicka så man får se?! Vore tacksam. Mvh // Mårten |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.