AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
771

Min M3 E46 SMGII slår av vid ca. 6000 varv vid hård accerlation.

Mi
4
MinPost65
M3 SMG-01
Hej.
Problemet har bara blivit värre och värre.

Symtomen är följande:
Vid hård accerlation speciellt på 3:ans växel så vid ca: 6000 varv slår bilen helt enkelt av. Alla shift light lampor tänds och det går ej att accelerera.
Bilen går efter detta forfarande att köra men den blir otroligt slö.
Och så fort varvräknaren kommer till första ljusmarkeringen så tänds alla dynamiska lampor upp.
Går sedan varvräknaren under lamp gränsen så slocknar alla lampor igen.

Enda sättet att komma ifrån detta läge är att stänga av bilen och sedan starta den igen.

Är det någon som har varit med om följande symtom?????
Är varvstoppet också dynamiskt så att det är den som slår in för tidigt, men då borde bilen gå som vanligt på låga varv???

Tacksam för svar.
Ja
122
Jante82
1M Coupé -11
Motorstyrningen för S54-motorn har något som kallas Safe-Mode, som är till för att skydda motorn om något är galet, det finns iaf två olika lägen som jag vet, det ena som ej tillåter mer än ca 6000 varv, det andra ännu tidigare. Kan vara tändspole eller liknande som är paj.. Lyser någon kontrollampa för motorn? Vid "Safe-Mode 1" ska motorn ej gå att varva mer än 6000rpm.

Mi
4
MinPost65
M3 SMG-01
Ingen varningslampa lyser, varken när den går som normalt eller efter att felet har inträffat.
Bilen är ganska ny servad och då fanns det inga felkoder.

Har även provat att lyfta batteripolen i en timme utan skillnad.

På ettan och tvåans växel går det oftast att varva tills shiftlight börjar tändas upp sedan ibland direkt vid växling tvärdör den.
Felet är inte alltid på 3ans växel.

Bilen har i och för sig börjat gå lite ryckigt när den är kall, men det ser jag flera på detta forum ha problem med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.