AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.256

Svart-stänk ur avgasröret på 325i -88?

Fe
33
Fegge
325i -88
Ska troligtvis köpa en 325i -88 inom en snar framtid. Kollade in en i helgen och den spottade olja eller något liknande ur avgasröret. Lite skumt för det var ingen svartrök, bara jätte jätte lite när man startade. Skulle vara bra att få reda på vad det kan vara och vad det kan kosta o fixa. Annars var bilen jätte fin! Men men är det någon som har någon aning om vad det kan var så skriv gärna.
Vatten??Isf fullt normalt

Fe
33
Fegge
325i -88
Jag var ju ganska klantig så jag kände och luktade inte på vätskan...Hoppas det är vatten. Om det skulle vara olja, vad kan vara orsaken?
Tillägg: Det får ju inte komma mängder med vatten (kondens) utan oftast kan det "droppa" lite vatten ur avgasröret under varmkörningsperioden, vid driftsvarm bil skal det vara "torra" avgaser (dock så kan man känna att det finns vattenånga i avgaserna om man håller handen vid utblåset, men man skall inte bli dygnsur om handen på nolltid)
Är det olja så är det antingen slitna cylindrar/kolvar eller kanske dåliga ventiltätningar. Om bilen inte blåryker så bör den vara OK med tanke på ventiltätningar/kolvar/cylindrar. Om det nu är olja (det kan ju vara vattenånga blandat med sot oxå!) så kan det kanske komma pga defekt vevhusventilation...I vart fall konstaterar du att den spottar ut olja samt att den blåryker ordentligt skulle jag i vart fall leta vidare, eller skambjuda...
Fe
33
Fegge
325i -88
Okej, tack för svaren! Blev lite klokare!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.