AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.217

krånglande bakvagn 540ia 2000

Jag har stora problem med bakvagnen i min bil. Jag behöver hjälp!! Låt mig dra hela historien (lite långt, men det är behövligt).

I slutet på en 30-mila körning noterade jag ett vinande/darrande ljud. Jag troddde först att det var från AC-n då det lät ungefär som när det kom in löv i fläkten på min gamla volvo. Insåg dock att det kom från bakvagnen ospecifikt. Strax därpå uppstod ett elakt, metalliskt slamrande/klonkande som definitivt kom från vänster bakhjul. Jag plockade av hjulet, inspekterade bromsar, letade sten, fixade en lös värmesköld. Hjälpte inte.
Ljudet var alltså rejält, ungefär som om man knackar med en liten hammare på bromsskivan. Lät både vid back/framåt och alla hastigheter om än lite mer vid högre fart.

Jag lämnade in bilen på BMW de konstaterade att det inte var handbromsen, kanske kardan. Jag flyttade bilen till annan verkstad (bättre pris och snabbare åtgärd. BRA KILLAR, inget B-ställe). Då han provkörde bilen var oljudet borta, men det vibrerade nåt hemskt i bakvagnen. Det blev två nya drivaxlar.

2 dagar efter att jag hämtade ut bilen kom det där vinande skumma ljudet tillbaka och en diskret vibration likaså. Åter till verkstaden, provkörning. Inget säger de, balansera balansera hjulen.

1 dag senare kom klonket/smällandet tillbaka. Nu inte konstant utan bara i bland och, givetvis, inte någon gång då de har provkört bilen.

De säger att det bara är att köra, men jag vet att något är fel. Vad kan det vara? Vi pratar om ett uppseendeväckande klonk, inget larv.

En övrig observation är att bromsarna ibland skriker lite vilket de inte har gjort förut.

HJÄLP!!!!

/Fredrik, trött och inte så lite nervös.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Har du gått över och kontroll dragit alla bultar i bakvagn inkl bromsar? Annars får du väl lämna den på verkstan och så får någon av killarna där åka med bilen ett par dar för att kunna identifiera felet.
I samband med byte av drivaxlar skall alla bussningar och bultar setts över utan anmärkning.

Hur beter sig kardan problem?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kan det möjligtvis vara "bögknuten" Homokinetiska knuten längst bak som spelar dig ett spratt och går utan smörjande fett (blir som stenhård betong) vilket gör att den nyper när den blir varm efter några mil och börjar vibrera när den hamnar i felläge. Råkade ut för det i vintras ett par ggr innan jag kom på vad det knäppande ljudet och vibbarna kom ifrån.
Se min 540 blogg.

///MVH Hasso
Länk
Nu börjar det likna nåt...

Känns ju trist att ha problem med bögknuten, min fru kommer att tycka att det är skitkul om det är det som krånglar, hehe

Tre frågor och en kärleksförklaring (som nybliven homo...):

1: Vart sitter denna knut? jag har aldrig hört namnet.
2: alltså ett riktigt hårt, metalliskt klonkande?
3: måste den ha gått varm och kan detta fel skada drivaxlarna vid fortsatt körning?

12498 inlägg inger respekt, det är du och ni andra "BMW-moguler" som gör denna sajt så underbar.

Tackar!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om du läser min 540 blogg så finns det bilder på akterdelens underrede inklusive Homikinetiska knuten.
Länk

Den ser ut så här i reservdelskatalogen nummer 16.
Länk

Det lät ungefär som någon knackade med ett hammarskaft på kardanen när den låst sig och vibrerade rejält speciellt när man släppte gasen, gasade man ordentligt märktes det inte så mycket.
Kan knappast skada några drivaxlar.

///MVH Hasso
Länk
Idag på morgonen kom ljudet tillbaka efter ca 3 mils ganska hård körning, är nog som som Hasso säger så att felet uppstår när knuten blir varm. Min bilhallick skall se över den på måndag.

Fråga till Hasso, i din blogg bytte du bara knuten. Min pärla har rullat 14900 mil och precis bytt båda drivaxlar. Är det lika bra att byta hela kardan? Prisskillnaden är väl ändå inte så stor?

Lovar att återkomma i nästa vecka för avrapportering
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Och vad var det för fel på drivaxlarna ???
Jag testade som du kanske läste att smörja upp knuten bara genom att släppa på bultarna och fick då ca 2 cm space att få in fett i.
Och det funkade utan anmärkning efter det, men jag böt knuten enbart bara för att vara på den säkra sidan eftersom man inte såg hur den såg ut.
Upptäckte inget slitage på den gamla vid bytet, utan jag hade kunnat åka vidare med den utan problem.
Knuten var inte speciellt dyr och jag är inte släkt med Asken som byter allt som inte håller 4000 tusen mil till :DDD

///MVH Hasso
Länk
Hmmm.
Jag tolkar det som att man kanske ska kolla på bara knuten. Den skall in på måndag för koll av knuten och ställningstagande till ev byte.

Skall väl förtydliga detta med drivaxlarna.
Först ett vinande diffust ljud bak, sedan klonkandet varvid jag åkte till BMW som efter en kort diagnostik sade att det kanske var kardan men att dom inte hade några tider. Jag tog då ut bilen och körde den 15 kilometer till den andra verkstaden (lugnt och försiktigt, jag lovar). Väl framme provkördes bilen och det var då inget oljud!!!! Däremot var vibrationerna enorma. Något hade hänt. Efter drivaxel bytet var bilen kanon tills jag körde den rejält varm, då kom oljudet igen.

Jag börjar tro att det var farbror Jante som hade gett mig två fel som kom eller mindre samtidigt vilket har förrvirrat det hela. Det var därför jag frågade om problem i knuten kunde ge problem med axlarna.

Bilfirman har gott rykte och ägaren är en mkt nära vän så lurad har jag inte blivit.

Sen är det så att jag börjar bli lite astenisk. Har haft denna bil i 3 månader och fått göra följande:
- Borra ur hjulbultar.
- Byta sprucken kylare och expansionskärl.
- byta drivaxlar.
- kanske byta homokinteiska växeln.

Inför köpet granskade jag bilen 2 ggr och tog sedan med mig en BMW-fan med stor mekarvana för översyn. Vi var båda överens: allt såg riktigt bra ut. Saken är ju att inget av felen (förutom möjligen hjulbultarna) egentligen går att förutse. Så jag känner mig inte lurad, men dock drabbad av extrem otur.

Men men... man får väl säga som en annan god vän sade när jag berättade att drivaxelbytete inte tog bort oljudet -"tänk va bra, snart har du fått en helt ny drivlina!".

;-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är ändå skeptiskt till byte av drivaxlarna för övrigt så låter det ännu mer otroligt att bägge skulle bli defekta samtidigt, och mig vetligen den första som bytt drivaxlar på en E39 i detta forum vad jag kan minnas.
Det var nog felfria om det visar sig att knuten innehåller "cement" istället för fett.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
raksträckan: Jo, tack....sprukna expansionskärl och kylare är jag bekant med. Hoppas det löser sig med bög....hmm.....homoknuten:) Låter ju onekligen på Hassos beskrivning samt på ditt problem att det är den som spökar. Uppdatera gärna hur det fortlöper, alltid bra att kunna lära känna igen fel som uppstår på pärlan:)

Vh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
har precis återvänt från utlandet. Under tiden som jag drack öl i 38 graders värme så har grabbarna haft bilen inne för koll. Det var snustorrt i den homokinetiska knuten. De har gjort rent och fettat in och den skall gå bra nu. I morgon blir det hårdtestning.

Avvaktar med byte av knuten då den enligt uppgift inte såg sliten ut, bara torr.

Inte så konstigt eg. den sitter ju stratetgiskt vid avgassystemet utan värmesköld.

Oavsett - det verkar som en seger för Hasso!

terkommer med slutresultat
/Fredrik
Så, nu kan vi kanske avsluta denna tråd. Har kört bilen ganska hårt nu på morgonen och det känns bra. Knuten fick alltså en rejäl rengöring och infettning och jag bytte även mina bakdäck från Goodyear F1 till ett par Bridgestone Potenza. Jag har inte varit så imponerad av F1 då de har slamrat och levt om rätt mycket. V-mönstret gör det ju dessutom omöjligt att rotera dem diagonalt. De nya däcken är betydligt tystare.

Summering:

1: Konstiga knäppande ljud och märkliga vibrationer i baken - kolla knuten
2: Kan räcka med att bara smörja upp = billigt!
3: Drivaxlarna var nog inte slut, men nu är de i alla fall bytta.
4: 540 är väldans känslig för obalans i drivlina/däck (finns många trådar om detta)
5: V-skurna däck låter mer än andra däck (inte heller någon nyhet).
6: Det enda som är "lifetime" på en bil är kostnaden ;-)

och...

7: BMW-forum är ett mycket bra ställe att få tips och råd!

Ha en bra dag med era åk!

/Fredrik
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
raksträckan: Kul att det löste sig. Visst är det skönt när man kan slappna av igen och allt funkar:) Hasso:s expertis är imponerande!

Vh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Tjena, visst att tråden är gammal men jag har ett liknande problem :( låter som en lös avgasklämma som ligger och skramlar vänster bak. finns inget fel när jag hissar upp den kollar klämmer och har mig. Allt är ok inget löst och shit. Riktigt irriterande pinsamt klingande ljud. inga vibrationer eller sånt finns.

Någon som har en aning på olika lösningar? kanske någon bussning som sitter riktigt dåligt? till man inte ser eller skit ?

tacksam för svar!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.