|
|
|
|---|---|
|
Jag har stora problem med min 525tds. Kokar ibland, gärna vid belastning och lite mer ofta nu när det börjat bli varmt ute. Har läst tidigare inlägg om detta och det verkar som det kan bero på locket till expansionskärlet, toppen eller vattenpumpen. Min kärra kokar bara ibland och vissa gånger går tempen upp men går ner igen innan den nått rödmarkeringen. Någon som har nån aning om vad detta kan bero på?? Nästa problem är dålig effekt och hög förbrukning. Har kollat laddtrycket och det verkar ok, cirka 1 bar, tycker dock att det går långsamt när trycket ska byggas upp. Sen går den ovaligt dyrt, iaf enligt mitt tycke, jag har rätt så tung högerfot men inte ska den väl ta över litern. Jag gillar verkligen bilen men får jag inte till den på min ytterst begränsade budget så måste den avvecklas och det vore ju synd. Väldigt tacksam för svar. Murphys lag, lagen som alltid gäller och står högre än alla andra lagar inklusive tyngdlagen | |
|
Nån aning någon? Tacksam för svar. Kan tillägga att jag bytt termostat men det blev bara värre av det trots att jag luftade systemet riktigt ordentligt. Verkar vara svårt att få ur all luft ur kylaren av någon konstig anledning, nåt som känns igen av någon?? Har även bytt locket till expansionskärlet och den har inte kokat nåt efter det men jag har å andra sidan inte hunnit köra så långt efter bytet. Murphys lag, lagen som alltid gäller och står högre än alla andra lagar inklusive tyngdlagen |
|
|
Tja Dr F!! Om jag var du så skulle jag kolla kylarens kondition,även om den ser bra ut från insidan så kan hända att den är tät från utsidan,om du har AC i bilen så ser du inte hur den ser ut från utsidan kondensorn sitter framför,prova att spola ur kylaren och se vad du får ur,plocka ur termostaten hel och se vad som händer då,kokar den då har du säkert en kylare som inte fungerar så bra. Känn på viskosfläkten så att den snurrar lätt å`fint. Jensa |
|
| Kolla så att vattnet cirkulerar som det ska, att övre och undre slang blir lika varma, annars kan det vara vattenpumpen. | |
| TDS:arna ska ju vara lättluftade =) Jag bytte termostat på vår 525tds -96 behövde jag inte ens lufta, det var bara att fylla vätska. 1L/mil ska den inte dra, vår tds drog ungefär runt 0.8L/mil blandad körning, och då var det oxå en Touring. | |
|
Ditt problem bör inte vara annat än kompresion som trycks ut i kylkanal vid toppackning. Jag har en likadan men med hög tomgång, inget bottendrag vid tomgång och ibland rycker den till vid finkörning (dör) . Mina problem passar delvis in på dina "nästa problem". Har ingen felsökning schema så att man kan ohm mäta alla givare /kablar mm för att eliminera bort komponenter. Jag har förvisso BMWs tis CD men den är lite bökig???eller. Vore fint att kastbyta pump med någon i Jämtland?? perantoniohansson |
|
| PH. Tomgången ändrar man med hjälp av att koppla på dator, den ställs 50 varv i taget..och ryckningar vid vad du säger finkörning brukar vara ett av symtomen för att ställverket börjar bli på g | |
|
Tack för alla svar. Har skruvat loss kylare, termostat och vattenpump nu på morgonen, det mesta verkar ok men jag ska undersöka och rengöra grundligt och sätta ihop. Ska även fixa ny förpump nu i veckan och ställa in insprutningspumpen exakt med indikatorklocka. Murphys lag, lagen som alltid gäller och står högre än alla andra lagar inklusive tyngdlagen |
|
| Ställverket säger du som gör att motorn rycker eller går dåligt på låga varv! Jag har för 1 år sedan pressat kolbanan åt sidan för att borsten skall undvika de slitna spåren (enligt en Bosch expert) men inget hände. Är det ingen som vet exakt vad som brukar fela komponent fel-slitage........Har ingen en pump liggande som jag kan disikera och be en elektronik expert undersöka ring 0640 20333 | |
|
Jag har en trasig pump över, ska plocka isär den och kolla om det är mekaniskt eller elektroniskt fel. Provade plugga in ställverket i min bil och det rörde sig när man slog på tändningen. Skulle vara rätt så bra ifall det gick "renovera" defekta ställverk, alla verkstäder vill ju byta dom för DYRA pengar. Murphys lag, lagen som alltid gäller och står högre än alla andra lagar inklusive tyngdlagen |
|
| Öppna helst bara övre locket men om du öppnar det andra locket så rista eller mät på annat sätt positionen i längsled för locket på tiondelen när. Jag lossade skruvarna till kretskortet och pressade det utåt några tiondelar och drog åt skruvarna igen. Jag skulle gärna villja veta hur man lossar borst armen utan att skada den, prova du. Har vi ingen tysk kunnig sån kan hitta sajter om detta som vi sedan kan översätta med Länk? . Idag kollade jag förpumpen (som funkade) och mätte trycket med manometer. Men min tds-93 har ingen backventil???. Jag noterade en tryckökning i ca 15sek under glödgning sedan slog pumpen av, men under körning fick jag också tryckökning (ej vid urvarvning) går pumpen alltså vid körning????. Min TIS CD som BMW verkstäderna använder verkar ge dålig hjälp, elller gör jag fel??? | |
| Ingen TDS har backventil systemet bygger på att det är tätt..backventil sätter man dit när man börjar få startproblem, och ja förpumpen går då du kör | |
|
snälla snälla... jag har ett problem med min bmw. jag har en bmw 525i01 och jag upptäkte är jag vill starta så går det inte på en gång som det skulle normalt.Men får igång efter en stund sen när jag ska svänga och lägger i2an då dör den när jag trycker på gaspedalendå dör den.Sen är den väldigt seg,drar inte som det ska,när jag trycker på gaspedalen blir den väldikt seg.Plus att den drar över 15 liter nu.. Hoppas att ni hjälper mig, och hoppas att ni förstår texten.tack tack.. |
|
|
Finns nog ingen av oss Dieselfanatiker kan svara på ditt bensinproblem, men en elektrinik diagnos på BMW tog bara 20 min/350:- . Åter till TDS!!! Jag åker till Schweiz om 2 veckor med TDSen och skulle vilja få den att gå riktigt. FRANKENSTEIN har du sprättat i din kasserade pump än, eller har någon annan en insprutningspump som vi kan total analysera ställverks problem i. Ring mig 0640-20333 Finns det några TDS nissar från Jämtland på foumet?? perantoniohansson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.