AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.563

Byta all olja i automatlådan

ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Godmorgon i hettan,

Eftersom min nya gamla 750 växlar lite hårt i vissa lägen och eftersom jag alltid vill byta alla vätskor på nyinköpta bilar tänkte jag byta på lådan imorgon. Hissade upp lite på gräsmattan idag för att kolla läget men jag kunde inte riktigt se eller förstå var utloppet till kylaren sitter. Den anslutning som är i framkant, nederkant är såvitt jag fattar returen från kylaren.

Tänkte byta enl. genomströmningsmetoden så att jag får ur all olja även om jag sett kommentarer om att det är bättre att byta stegvis ber. på risken att småskit löses upp för snabbt av den nya oljans bättre renande effekt och kan fastna på fel ställen.

Men oljan som finns i ser inte så helt fruktansvärd ut, lite rödbrun kanske så jag tar risken.
Någon härinne har säkert mer hands-on kunskaper än lilla jag...?

mvh,komfortnissen
Paap Reeder
hm ... "enl. genomströmningsmetoden" ? ... detta är en finess jag inte hört talas om.
Eftersom en tom låda "drar" 7,5 lit? vid första fyllning så blir det väl ganska stora mängder Dexron II som skall "hanteras".

Hur gör du?

MVH /// Paap R

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Enligt ZF ska lådan i min 525 rymma ca. 10,5 liter totalt, så din kan nog rymma lika mycket eller mer.

Mvh
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Paap, ja, alltså, principen är att släppa ut den gamla oljan samtidigt som man fyller på ny. Slutar gör man när den gamla man släpper ut är lika röd o fin som den nya man fyller på med. Det kanske kräver lite mer än hela fyllmängden men man är säker på att all gammal trött olja är ute ur systemet med en gång. Alternativet är att byta det man får ut via pluggen men det är fortfarande kvar i turbinen. Bytar man flera gånger efter vartannat
kommer oljan att bli renare efter varje byte, men det innebär fler upp-pallningar och mer meck.
Är bara osäker var in o ut sitter på den här lådan, är ju ny bil för mig....
Jag köpte 20 liter Dexron III för 600 spänn så jag har råd att vara generös med ny olja. Vet att det räcker med Dexron II men det kan inte vara sämre med en bättre olja, resonerade jag...

mvh,komfortnissen
Visa användare
234
BarablåBMW
635CsiA -88 sedan -96
Hej!
Det finns några strängar om detta!
Länk
Länk
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Så var bytet gjort och vilken skillnad ! Nu smeker den (nåja) i växlarna. Oljan var mörkare än stickan indikerade och närmast mörkbrun, men luktade inte bränt och tråget hade ytterst lite metallmjöl kring magneterna.
En sak jag undrar över nivåmätning:
Såg i en av länkarna ovan att P-läget ska vara i när man mäter nivån ...?
Ger det annat utslag än om man har den i Neutral som jag använt på andra bilar ? Har förstått att det är ganska viktigt med rätt nivå....

mvh,komfortnissen
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Oops, glömde tacka för tipset BarablåBMW !

mvh,komfortnissen
Paap Reeder
... enligt vad jag kunnat utröna via BMW-servicetekniker skall man inte använda Dexron III. Vare sig i min M30 eller M70.

Var och vem har sagt att det skall vara III i din? Enligt uppgift skall det bl a finnas en viss skillnad i viskositeten vilken ju är avgörande i en autlåda.

Enligt vad jag förstått så har man tidigare kört III´an men senare gett anvisningar om (BMW servicemeddelande) att bara använda II.

Vore kul att höra dina erfarenheter.

Ang byte enligt genomströmingsmetoden så är jag fortfarande tveksam till förfarandet.
Om du fyller på i oljestickans rör så kommer oljan att rinna ner i tråget via oljestickans mätrör. Sedan rinner den "längs golvet" i tråget och så ut genom avtappningshålet.
Om det är skit på trågets botten så visst blir det renare men en mycket billigare och effektivare metod är isf att lossa de 8 klämskruvarna och ta ner tråget och göra rent det.

I en av trådarna beskrevs hur man tappar ur en liter - fyller 1 liter - startar 1 minut - tappar ur en liter o s v. Vdb hade totalt pytsat i 9 liter. Den metoden är isf effektivare att "rengöra" även inne i lådan.

Rent generellt känns det som att om man har fått tag i en låda som är så skitig att den erfordrar 9 oljebyten så har den således gått så långt över serviceintervallen att oljan egenskaper helt gått förlorade och grejorna har börjat tära på varandra ... typ litet lamellslir, för hög brukstemp, litet lagernötning o s v varvid en sådan låda sällan blir "som ny".

MVH /// Paap R

ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Det är ingen som sagt att det ska vara III utan min egen högst personliga teori. Liksom att man fyller syntetolja i motorn trots att det väl inte ens fanns när bilen tillverkades...
Ja, man tar givetvis ner tråget, rengör och byter sil innan genomströmning. Jag menar ju samma som 1+1+1 metoden. Syftet är inte att rengöra utan bara att byta även all den gamla oljan på en gång.
Ja, det ska bli intressant att se effekterna av III istället för II. Nu hade jag väl tänkt att köra igenom den billiga oljan i ett par byten och några hundra mil för att sen kanske fylla i nåt mer "märkeskvalitet".....kanske....

mvh,komfortnissen
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det går bra med både Dexron II eller III i ZF 4HP24.

En massa läsning:
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.