|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
För att inte göra Tinnitus besviken så påstår jag Juhas, att Saaben hamnar efter 98 utav 100ggr till 100 km/h pga framhjulsdrift och det ser jag som en självklarhet. 100-150 är en annan sak! Men V8 är murrigare än snab 4 an hur mycket 3 tum man än monterar på Saaben. Mpower |
|
|
Nähä Nähä Nähä........ :-) Dr Tinnitus |
|
|
återigen ... detta finns redan avklarat på Länk ######## # PAJALA # ######## |
|
Paap Reeder |
... en saab aero är en liten fyrcylindrig familjebil som är byggd på ett chassi som i huvudsak är konstruerat för att kunna åka till konsum med bilbarnstol och köpa mjölk i. Sedan har man på detta chassi hottat på med turbo o s v för att marknaden kräver det. En otrolig reklamdrive har sedan byggts på och nu tror folk att vägegenskaperna är "fantastiska". Ungefär som att tro att om man kopplar ihop flera nyårsraketer i en bunt kan man åka typ rymdskyttel till månen. Nu är jag på INTET sätt ngn saab-motståndare utan snarare irriterad över att mina investor inte går upp när saab säljer så bra. Miljardförlust var det väl förra året. Hur faen kommer det sig???? Jänkarna har ju titt som tätt hotat med nedläggning och Persson gått i taket för alla förlorade jobb. Svaren börjar samla sig. Bl a har jag två bekanta som just kör bl a aero-modellen. Vilka stories! Nya bilar. Knappa 4000 på mätarna. Motorbyten. I ena fallet över 50 pix ... fast det gick på garantin men pengarna togs från mina investor. Vst och mekar har munkavle typ Karolinska sjukhusets på sina läkare. Litet till vardags talar man om 5-siffriga antal motorbyten i Tyskland. Dom tål inte autobahn så enkelt är det. Vi minns alla reklamdriven för några år sedan då dom körde några saabar på fullgas ... minns inte hur länge men typ några dygn ... var det på Indianapolis? Varför satsar man på en sån drive om det inte skulle finnas behov? Som att ställa en E 28 på en pir i hamnen och testa hur fort den rostar upp? eller att försöak bevisa att den inte gör det ... eller i a f innan tanken börjar läcka vid påfyllningen. Har aldrig riktigt trott på det där fullgastestet och innan dom kan börja bygga riktiga motorer kommer mina investor att lågsniffa. (Sanningen kan inte drunkna eller brinna upp! ... säger ryssarna.) MVH /// Paap R |
|
Paap Reeder. Det finns vissa bitar sanning i ditt långa inlägg, men det mesta är tyvärr felaktigheter. Jag vet för jag har mycket goda kontakter in på SAAB och har så haft in många år. Fakta är att SAAB bygger mycket bra motorer, men tyvärr så har man klantat sig i vissa avseenden med just motorn i 9-5. Men, glöm nu inte bort att BMW, som ju en ligt dig och andra ska ha en betydligt högre status och kvalitetsnivå än SAAB faktiskt har haft allvarliga motorproblem genom tidern de med. Hört talas om vanoshaverier? Rasade motorer på M3? Trasiga topplocksskruvar på vissa modeller? För att ta några exempel.... Fakta är att få eller ingen biltillverkare har klarat sig genom tiderna utan att ha klantat till det då och då. Sen kanske du inte vet det, men när M3 E34 3,2 kom så hade den begåvats med en funktion som var en "spinn of-effekt" från SAAB via Bosch. Tänker då på vissa delar i styrsystemet bl. a. Detta vet jag för att jag har talat med de tekniker och ingenjörer på både SAAB, och Bosch som var med och utvecklade detta vidare åt BMW senare. Ja för SAAB hade ju detta redan från 93/95 medans M3 3,2 kom runt 95-96 har jag för mig. Testet du talar om när det gäller SAAB var det sk. "The Long Run" på Talladega Speedway någon gång runt -88 första gången, och runt -95 andra gången. Jag vet en hel del om dessa körningar med just för att jag känner många flera av dem som var med och planerade och utförde dessa test. Efter det att SAAB kört det så har några fler biltillverkare försökt sig på det men fått avbryta. Men Subaru slog SAAB's rekord men de körde inte med FIA-godkända och plomberade bilar som SAAB gjorde, utan med fabrikspreppade och trimmade bilar. I det första testet runt -88 så kördes tre 9000 turbo på full mutter i 10 000 mil på raken, med endast tank/service/förarbyten. Servicen var dessutom anpassad att motsvara original serviceintervaller. Alla tre kom i mål och den snabbaste avverkade de 10 000 milen på 19 dagar med en total genomsnittshastighet på 213 kmh, alltså med alla tank/service/förarbyten inräknade. Orsaken till att testet gjordes var givetvis till stor del PR, just för att det i folkmun ryktades om att SAAB inte tålde hårdkörning på Autobahn t ex. Vilket ju SAAB själva visste var helt fel för de har ju kört mycket hårda tester själva under många år, hårdare än många andra tillverkare faktiskt. Så man styrde upp och genomförde detta test för att visa att bilarna tålde mycket stryk och länge. Fundera gärna på hur hur det skulle kännas om någon tog ens älsklingsbil och höll full gas, stumt mot golvet, i 19 dygn på raken 24 timmar om dygnet. Jag kan dessutom upplysa om att SAAB har ett mycket gott anseende vad gäller motorer och teknik av andra bilmärkens utvecklare, just för att det trots att de är så små ändå kan få till det så bra. SAAB har bakom kulisserna faktiskt hjälpt flera andra biltillverkare med att få ordning på sina motorer i vissa avseenden direkt eller indirekt. Jag kan dra några som ploppar upp just nu i minnet, Lotus, Alfa Romeo, BMW, Porsche, Ford, Bentley, Mitsubishi, Opel. Det kan då handla om balansaxlar eller deras drivsystem, styrsystem för motor/laddtrycksstyrning m.m. Nu vill jag inte påskina att BMW skulle vara dåliga eller sämre än SAAB generellt sett, utan bara försvara SAAB då det som du skrev inte riktigt stämmer med verkligheten. Investorbiten vet jag dock väldigt lite om så den kan jag inte uttala mig om. Ja de gånger jag och Peter Wallenberg (som ju bör veta lite om just Investor) snackas vid så handlar det inte om Investor för fem öre utan om mycket roligare saker.... ;-) Men, jag håller helt och fullt med dig Paap, att man klantat sig en del i vissa avseenden med motorn i 9-5 vilket ger dåligt rykte med rätta. Jag vet också orsakerna till dessa problem och hur det blev så. Kort kan man säga att marknadsförare och motorutvecklare hos biltillverkare inte alltid får som de vill, utan att ex. ekonomer och marknadsförare får sista ordet många gånger. Dr Tinnitus |
|
|
"M3 E34 3,2" En gammal fin modell... :-) För övrigt tycker jag Dr T verkar känna en hel del folk... hehe |
|
|
Han är "Doktor Saab" på detta forum, he he he ######## # PAJALA # ######## |
|
|
Jo den är förbenat ovanlig den, M3 E34 3,2. Den blir värt en massa pengar den, bara vänta och se.... :-) Givetvis har jag ett djupt intresse i SAAB, med det gäller i första hand tekniken och motorerna. Bilarna som helhet kommer i andra hand kan man säga. Den gode Peter "Poker" Wallenberg känner jag sen några år av den enkla anledningen att han driver PWR Racing (Peter Wallenberg Racing) i wilket han kört i Svenska Långlopp Cupen (SLC) med en SAAB i flera år. Numera kör han själv en Radical och hans "vapendragare" Hans Simonsson kör den ena av de STCC-Merceders som byggts av Brovallen Motorsport som jag hjälper till lite i då jag är hemma och ledig från mitt vanliga jobb. Jag brukar träffa Peter Wallenberg ute på banorna och där surrar man ju inte mycket om finansvärlden eller Investor, utan om bilar race och motorer, vilket ju är just "roligare" saker precis som jag skrev ovan. Dr Tinnitus |
|
Paap Reeder |
... hur var det med de finsktillverkade saabarna som såldes overthere? på ca början 90-talet. Kvaliteten var så dålig att dom fick dra ner på farten på transportbåtarna över atlanten för att dom sedan skulle kunna startas på hamnpiren. Bush grabbar köper 2 bigMac en feestyle och en saab på kortet. Fungerar så inte Saaben när dom kommer hem går den till skrot direkt och man köper nått annat ... ringer till grannen och ger betyget bullshit. Investor går ner och jag får aldrig ihop till min M5:a. Dom var väl verkligen nere på lågvattenmärket i mitten på 90 ... nicht war? Om man säljer många bilar (är det inte + 24% förra året?) men måste laga de flesta sedan på garantin blir det stora förluster. Sedan har vi polisens befälsbilar där varje PD ju är ett eget budgetområde. Inte kul att vid 15Kmil byta lådan och sedan 3000 mil senare motorn ... eller om det var tvärtom. Resultatet blir att man får ta tjänstecrescenten efter bovarna ... men å andra sidan ger det bra kondis. MVH /// Paap R |
|
Paap Reeder. Som sagt tidigare, en del sanningar, väl överdrivna i målande beskrivningar. Men det är sant att SAAB haft sina mindre bra perioder, och fel. Men, det har ju även BMW haft, liksom Volvo, Merca, Audi, you name it.... Dr Tinnitus |
|
|
Dr Tinnitus: Du har till viss del rätt i de du säger, men hela saabs historia är ett enda svart moln, förutom under 99 turbos tid, tycker jag, skall ja tilläga! En intressant sak är att gamla 900an gick till världshistorien som världens prylrikaste bil, fast sedan kom ju alla plastburkar där hela panelen är en enda stor del! |
|
| Skall kanske tillägga att ja tycker Saab är ganska flashiga, men inte i sådan grad att ja skulle kunna skaffa mig en! | |
| En 9-3ss aero skulle jag faktiskt kunna tänka mig. Snygga! | |
Paap Reeder |
I mitt arbete har vi i huvudsak tre typer av tjänstebilar: Volvo, Saab och mondeo. Av dem gillade jag Saabarna bäst ty Volvosarna hade samma egenskaper att "vika sig över framvagnen" som 740:iorna hade på sin tid. Begriper inte hur man kan bygga ett sånt chassie? MVH /// Paap R |
|
Mondeon har ju det klart roligaste chassiet om motståndet heter 9-5 och V70. ST220 är faktiskt riktigt rolig att köra för att vara i den klassen. Flåklypa |
|
| Honda Accord Type R ska vara bland de absolut roligaste i fjollwheeldrive (fwd) klassen! En 206 RC är inte dum den heller&) | |
|
Paap Reeder, investor är väl inte delägare i Saab automobile så vitt jag vet. Det ägs till 100% av GM. |
|
|
Hade S**b börjat bygga bakhjulsdrivna bilar med riktigt trevliga växellådor hade jag inte tvivlat en sekund på att köpa en. Har kört en del nyare saabar och ägt en 9000 turbo som var rätt hysterisk. Tyvärr rasade lådan efter en kort stund. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.