AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.351

Hjälp! Behöver köpråd 320/325/330 -01 och framåt.

Hej! Nu ska jag snart byta bort min Golf vr6 syncro-97 till förmån för en lite "nyare" bmw (-01-03). De krav som jag har på den nya bilen är att den ska vara manuell, silver/grå och ej gått mer än 7000 mil. Maxpris:170 tusen.

Eftersom jag har en hyfsat pigg bil nu vill jag inte gärna byta ner mig allt för mycket. Tror ni att en 320 med 170hk kommer att kännas trög och tråkig i jämförelse med min golf på 190hk, eller kommer jag inte att märka så stor skillnad? Givetvis kommer jag att provköra en 320 så snart som möjligt för att bilda mig en egen uppfattning men just nu finns det lite objekt att provköra i den stad som jag bor i =(

Naturligtvis vill jag gärna köpa en 325:a eller 330 men de verkar vara väldigt svåra att få tag på och ligger fortfarande ganska högt i pris. Ska jag hålla lugnet och vänta in ett sånt objekt eller har jag satt min prisnivån för lågt för en 325/330?

Jag är väldigt tacksam för era synpunkter.
ji
511
jimmye
Porsche 997 4S Cab - 10
SÅLDA:
C63 AMG Designo - 10
X6 3.5D Silver - 09
E90 320dM spacegrå -09
Z4M Roadster Imola -07
E90 320dM Röd -08
E46 M3 Phoenixgul -02
e30 318is -90
E46 320i -99
E46 330ciM -02
Jag har en 320 med 150hk motorn. Jag tycker den går väldigt bra på grund av sexan. Klart att den är lite seg om man jämför med de större motorerna. Men om man jämför med andra bil märken så är sexan ett givet val :)

Har inte provkört 170hk motorn men skulle tippa på att den är väldigt OK. Men om du har råd så sitter ju aldrig en 330 fel.

Min nästa bil kommer bli en 330ci, när man får råd ngn gång i framtiden :)

320 är ingen racer men den duger gott och väl. Satsa på större motor direkt om du har råd med det!!
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Instämmer. Har du pengar köp en 330 med M-paket.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Provkör en 320 så kommer du förmodligen att uppskatta att den är komfortablare och tystare än din Golf men att den saknar lite av bettet...En 325 och framförallt ger en hel del mer respons och upplevelse men som du nämner så speglar det också ekonomin.

___
//Ulf
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
320i med 170 hk motorn är en väldigt bra motor, men ingen racer direkt. Trevlig och bensinsnål på långturer i motorvägsfart. Ett lagom val om du vill ha en bil med en sex cylindrar och hyffsad ekonomi. Ljudet är trevligt dessutom.
Tack för alla svar!

Som det ser ut nu lutar det lite mot en 320 -03:a med m-sportpaket. Fast nog skulle det sitta fint med en 330. Måste försöka ut och provköra en sån innan jag bestämmer mig. Tror ni att det finns någon chans att få tag på ett fint exemplar med relativt låga mil för 170 tusen eller är det bara att glömma?
För mig finns det bara två olika varianter och det är 320(170hk) eller 330(231hk)(undantag m3),resten är för mig som jag har skrivit tidigare obetidlig prestanda skillnad och kastade pengar(om man inte hittar fina ex för fina pengar).Skulle alltid ta en 325 framför en 320 men för samma pengar,skulle aldrig betala 25-30 000 mer för 20hk.Det är det jag menar om någon undrar:) 320(170hk) är en trevlig bil men 330 är trevligare:)om plånboken tillåter.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
davgra:
Jag tror du kan hitta en om du letar ordentligt. Men de flesta verkar ligga runt 200K fortfarande. Just bilarna med M-paket är mer attraktiva. Här är ett ex Länk
Papageno
Ta dig en titt på 325, tror intedu kommer att uppleva den som "trött" mot din Golf
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Jag valde 325, Var först helt inne på en 320(170hk)-provade 320 men blev grymt besviken då den varken hade bottendrag eller något bett alls ens på högre varv..

Då 330 skulle vara ca4000 om året dyrare i försäkring än325 och klart törstigare i stadstrafik blev det självklara valet för mig 325:an.

Det finns däremot inte många svensksålda 325, 320 och 330 verkar det myllra av.

Lycka till!
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Tja.. för mig var det ingen skillnad alls i försäkring och förbrukningen med 80-90% stadskörning ligger på 1,03 l/mil. Och då är jag inte rädd att gasa på. Så för mig var det heller inget svårt val:-) Rådet blir väl som ofta, kolla med olika f-bolag vad det kostar, gör en budget och bestäm dig för vilken utrustning du absolut vill ha, sen är det bara att leta. 170:- Borde räcka till även en 330I med ganska mycket utrustning, åtminstone en privatimporterad. Jag var ett tag spekulant på en silvermetallic i mycket fint skick i höstas, den är tyvär såld, men begärt pris var då ca 169:-, och den kan jag nog gå i god för att milen var ärliga på(hämtad av ägaren/säljaren på bmw niederlassung, tillsammans med vän till mig). -Så behöver ingen börja yla om importlik härnäst;-)
Hej igen. Det blir kul att se vilken bil det kommer att bli för det börjar verkligen dra ihop sig =) Såg en ny bil i blocket idag vilket verkar matcha mina önskemål: Länk

Är det någon här som vet något om bilen i fråga eller ägaren? Priset verkar väl vara rätt ok?

Ps. Tack Grandy. Har sneglat lite på den där 320:n. Den ser faktiskt riktigt fin ut.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag hade helt klart valt 325 före 320 även om 325 inte alls är någon raket. Den är ganska hetsig i karaktären och lite roligare än 320. Även om det bara skiljer 22 hästar så är det ju det som krävs för att köra ifrån de bilar som kan komma upp i 230km/h... :) Sen hur mycket mer värt det är i pengar vill jag inte sia om. Förmodligen mer lättsålt än 320 då det oftast inte skiljer så mycket i pris.

Försäkringen kan vara avgörande i valet av bil. Men får du en vettig försäkring på en 330 och att du hittar en bil som är fin(!) och som har råd med så slå till direkt!

Känner inte till bilen du länkade till men åk och kolla och skaffa dig en egen uppfattning. Kolla på många bilar för det kan vara lite se & så med en del BMW's...

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Som tidigare ägare av både 320iT och 330iT så röstar jag för... 325:an! En mysig motor med lite mer "must" en 320:an.

330:an upplevde jag som iofs snabb, men utan den spets och varvglädje som man får på ex en Alfa6:a.

----
BMW CS #6212
Kombi och bilbarnstol - den moderne mannens attribut :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.