|
|
|
|---|---|
|
Jag har haft eviga problem med mitt centrallås... :( Jag har bytt kablarna i bagageluckan ( vilket verkligen behövdes det var ingen vacker syn). Mitt problem kvarstår och har slutligen kommit fram till att det måste vara några switchar eller dylikt i centrallåsmotorn som gett upp. Min fråga är lite enkel/korkad kanske men är det bara att byta centrallåsmotorn i förrar dörren så skall det förhoppningsvis fungera? Eller måste man göra yterligare saker om man byter centrallåsmotorn? Tex låskista eller annat? Jag är ju inte så bra på det här med el och lås fast jag börjar ju bli.... Problemet jag har är att det "glappar" dvs måste ibland lås 10 gånger innan det förblir låst. Och ibland händer inget när man vrider nyckeln så man vet aldrig om man måste ta sig in från passagerar sidan.... Som tur är kan jag låsa upp bakluckan och passagerar dörren fram utan centrallåsets "hjälp". Tacksam för alla bra svar och ideer om bytet av centrallåsmotor är lätt eller mer komplicerat än vad jag väntar mig? | |
|
Har samma problem med min bil =) ..... vet inte riktigt vart fellet ligger. kopplar man bort låset till bakluckan så funkar allt annat som det ska!... ska kolla närmare på skiten när jag får tid!... måste va en sladd som kläms eller nåt!. Power to the people... Bmw power =) |
|
|
jag bytte motor i min e36 dörr och det är hyfsat lätt, det meckiga är att det är trångt om plats inuti dörren så det finns inte direkt plats för att gissa, man bör ha bilder eller beskrivning på hur det hänger ihop (finns fina beskrivningar på engelska E36 websidor). själva låsmotorn är en plastgrej av storlek ciggpaket modell smalare som sitter inhakat på låsmodulen. rent teoretiskt ska man kunna in och haka av det utan att skruva bort låsmodulen men det gick inte på min. där är 3 skruvar som sitter in från utsidan som håller låsmodulen på plats, och sen är det egentliga pillet att man måste haka av låsmekanismen från vajern som går upp till låsknappen och det är svårt att haka av och på det med dålig sikt där inne i dörren. då det är låsmotorn som innehåller allt elektriskt (har jag för mig) så kan du ju plocka ut den med kabeländarna på och pilla på den för att luska ut om det är den som är paj verkligen. kan påpeka att till och med BMW verkstan här tyckte att jag kunde köpa låsmotorn och gå o byta den själv "det är ett lätt och roligt jobb" haha... sen fick de visserligen byta termostat på bilen för 1500 spänn samtidigt.. (som jag kunde gjort själv också grrrr men det var meck med luftning o sånt som de övertalade mig att de kunde göra noggrannare...) |
|
|
Tack för bra svar. Någon som har någon länk som bokmärke till någon engelsk sida där man finner bra beskrivning för hur man gör arbetet ? Mvh Markus |
|
|
Jajjemän, jag bytte motor i min bil igår och här finns komplett instruktion för att göra det: Länk Det är lätt, bara ett problem och det är att micka in den nya motorn på låsskenorna. Inte direkt svårt men man måste ha tålamod. Den är enkelt i sin konstruktion också (själva motorn) och man kan lätt testa den om man kopplar på ett batteri eller kolla om den bara "hoppat ur glidskenorna" |
|
|
Nu har jag äntligen bytt centrallåsmotorn och det gick bra tack vare fina tips och länkar här från er på forumet, TACK !! Då bör väl allt vara frid o fröjd ? nej....... Problemet kvarstår.............. Har funderat lite på vad det kan vara efter att ha bytt kablage i bakluckan och centrallåsmotorn..... Jag har dock ett problem med "pinnen" som går från låskistan ( det är väl den som nyckeln går in i) och i andra änden i låset eller klumpen i dörren som centrallåsmotorn sitter på. Lite svårt med terminologin men hoppas ni förstår vilken pinne jag menar. När man stänger dörren så hoppar den ur låskistefästet vilket resulterar att man kan vrida runt nyckeln hur mycket som helst utan att något händer. Jag har inte monterat på dörrskyddet ännu så jag får stoppa in handen och haka fast den innan jag kan få upp dörren.... Jag funderar på att sätta skummgummi runt pinnen så den inte kan röra sig i sidled för det är nog inte helt lätt och byta den utan att såga upp hela dörren. Kan den han något med att centrallåset låser upp sig direkt efter att man låst? Den borde väl generera en signal till cmotorn att dörren är låst? Eller har någon fler ideer på vad som kan göras för att få ordning på detta? Desperat............. Mvh Markus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.