|
|
|
|---|---|
|
Kanske lite onödigt inlägg men. Äntligen fick jag huvet ur r**en och tog avgastest på min 750. Värdena kom ut som följer. Tomgång: CO: 0,00% CO2: 12,64*% HC: 8ppm O2: 2,6% Lamda 1,137 2000rpm CO: 0,00% CO2: 13,99% HC: 11ppm O2: 0,6% Lamda 1,031 HC och CO är ju jättefint men lamdan är ju vansinnigt högt. Jag hoppas att det höga lamda värdet är en orsak av mitt lite läckande avgas system..? Eller? | |
Paap Reeder |
... i s f skulle HC först trigga upp om du hade en läcka. Högt Lambda anger att den går snålt. Har du rätt br.tryck? Är litet "livsfarligt" att åka snålt med nicasilblock ... exvis som en följd av otäta insugspackningar. Finns bilder på "mindre roliga" skador. MVH /// Paap R |
|
Troligtvis är det ditt avgasläckage som ger ett felaktigt lambdavärde. Sitter läckaget efter lambdasonden påverkar det inte motorns egentliga utsläpp, men kan medföra att luft dras med avgaserna genom läckaget och därmed ger ett felaktigt uppmätt lambdavärde... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Insugspackningsrna är egenhändigt tätade med Wurtens Limmar och Tätar. Har sprayat minst en burk startspray på alla slangar och dylikt så nån vacuumläcka tror jag inte det finns. Om röret läcker före eller efter lambdasonderna kan jag inte säga. Hela systemet är ruttet. Blir att svetsa ett nytt sen i vinter. Den har haft lite start bekymmer på senaste. Orkar liksom inte riktigt igång alla gånger, måste ge lite gas för att den ska starta. Måste skaffa mig en bränlsetrycks mätare och prova. Om inte för annat så för sinnesfridens skull.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.