AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.076

Bluddrar & misständer vid start. E30 320i

Niclas VV
Min 320 cab misständer och bluddrar och hostar när man startar den, efter ett tag så tar den sej och går som en klocka . behöver bara ha den avstängd några minuter så dyker problemet upp när man strtar igen. Vad ka det va? Har nyss bytt topp, men den gick ok ett tag direkt efter....
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
ryker den nåt när den går konstigt?
Jag bytte bensinfiltret på brorsans 320ik när han hade samma problem,och efter det så gick den som en dröm.
Bensin filtret sitter framför vänster bakhjul och kostar cirka 170kr.
Niclas VV
den går ju inte att köra när den hostar så, så om den rycker e svårt o säga. Ok, ska byta filtret, men borde den inte gå dåligt hela tiden då?
Sant,glömde skriva det viktigaste fyndet på brorsans bil och det var att en av bensinslangarna intill filtret var så murken att det läckte lite vid filtret,då tappar man trycket,och därför gick bilen dåligt.
Så kolla över bensinrör och slangar oxå,men det är inte fel att byta filtret om du aldrig har gjort det.
Sorry för att jag vimsade till det i förra inlägget :)
Niclas VV
ok, misstänker nått el-relaterat då den "snäller" friskt, antar att det e misständingar för det e för dovt för att vara spikningar tycker jag.....Så jäkla konstigt att det sker vid start endast
Niclas VV
Kan komplettera med att om bilen stått typ en dag el två så inträffar inte felet, utan motorn lägger sej på typ 2200 v/min i tomgång ett tag istället. men kör man ett tag och stänger av den och sedan startar är det tidigare problem som inträffar igen,,,,,,,

Tror att detta inträffade efter att bilen gick på 5 cyl då enn vipparm glidigt ventilhatten. tog av vent.kåpan och rättade till detta. Kan det vara en ventiljustering som behövs bara?

Vidare hade jag i en starkare variant av STP.s cleaner i tanken, hade inte mkt bensin då den slogs i, läste sen att det bör vara full tank då den tillsätts, kan detta ha inverkat? Borde ju definitivt inte ha med saken o göra, men ändå....?
Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
Tror att detta inträffade efter att bilen gick på 5 cyl då enn vipparm glidigt ventilhatten. tog av vent.kåpan och rättade till detta. Kan det vara en ventiljustering som behövs bara?

det låter ju inte för bra den ska ju inte kunna glida av då borde den vara sliten somfna
STP cleaner i tanken, ja då är det nog mycket skit som har lossnat och satt sig i filtret.

/Anders
Niclas VV
hade just bytt topp, slarvade nog med att fästa vipparmarna med de "clips" som de sitter fast på kammen med. Inga problem efter att jag åtgärdat det.

Visst, det skulle kunna sitta skit i filtret, men varför går den dåligt bara då den är lite varm, och bara typ 20-30 sek efter start och varför misständer den då? Den går ju som en klocka efter ett tag......
Det skulle kunna vara en läckande spridare också. Du kan ju prova att rycka tändhattarna en och en tills du hittar den cylinder som den går dåligt på.

/Anders
Niclas VV
Har tittat vid insuget och spridarinfästningar, och inget verkar läcka, varken där lr nån annanstans vid bränslesystemet. Spridarläcka borde väl inte heller orsaka misständingar??

Ingen som haft liknande fel? Vad har ni bytt?
Nej, jag menar att spridaren droppar bensin inuti cylindern när bilen står. Bensinen som samlas i cylindern orakar startproblemen. Jag vet inte om spridar-cleaner kan hjälpa.

/Anders
Niclas VV
aha! ja det kan va nått! medn varför startar den bra då den stått längre än en dag då....? Om man stänger av den och sen direkt startar den är det inga problem. men om den står typ nån minut lr längre blir det problem. kan ju härledas till att en ev trasig spridare inte hinner droppa så mky då? men den går så taskigt att det måste vara flera cylindrar som fått fnatt!
Niclas VV
ok, har kommit fram till detta nu:

Såvida motorn e kall (har stått mer än ca 3-4 timmar) är allt lugnt. Vid kortare turer där motorn ej blir varm e den oxå ok vid uppstart, men såfort den blir varm trilskas den vid start, OCH det luktar lite bensin....

Fråga:
Finns det nån typ kallstartventil som inte stänger el liknade???
Ka
129
Kalle123
BMW 320d -00
BMW 320i T -89
BMW 318 T -94
BMW 325 T -88 ej i register
Hoppas du hittar felet jag har också samma tendenser på min 320i T -89.
Lukten av bensin är ju inte bra det tyder på att den inte tänder på rätt sätt.
Hoppas att du skriver svar om vad som var felet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.