|
|
|
|---|---|
|
Jag har en -90 520i med en 525-motor och nu har toppen gått på den. Vet inte ännu om det är packningen eller om det är en spricka. Jag har för avsikt att sälja den men får väl inte en krona med en paj topp. Eftersom det är ofantligt dyrt på verkstad och jag inte känner någon som kan hjälpa mig så tänkte jag att jag kanske ska prova själv. Jag har en annan bil som jag kör och värdet på beamern är så låg att det knappast gör mig något om jag misslyckas. Som det är nu så står den bara och tar upp plats på gården. Nu till min fråga. Är det någon som känner till någon handbok eller liknande för att göra en renovering av en topp? Jag är hyfsat intelligent, snabblärd och har ingen brådska att få till den och med de kriterierna borde jag väl ha en bra chans bara jag får en handbok. | |
| haynes är bra! du har väl m20 motorn i din så du kan ju även har nytta av böcker om e30 vilken det finns böcker på svenska med. vissa välsorterade bibliotek har också repböcker på bmw. det viktigaste är att ta reda på om toppen är kass, problemet är att det inte är alltid man ser sprickan, och ibland visar det sig när motorn har blivit varm, så det kan vara lite svårt, bara att hoppas på att du verkligen hittar felkällan! man bör lämna in toppen på provtryckning och sen planing.tyvärr är det vanligt med sprickor i topparna på dessa motorer och många andra bmw med för den delen! trycker den ut vatten eller? | |
|
Tack för svar! Ja den trycker ut vatten i oljan. Har lagt ner så mycket pengar på bilen tidigare att jag knappast är villig att lägga ner så mycket mer. Att lämna in den för planing var inte så dyrt så det kan jag kosta på mig men det här med demontering och montering vill jag nog prova själv för att spara på utgifterna. Motorn låter riktigt risig redan när jag startar den, men sånt kanske inte spelar någon roll? När planas egentligen toppen? Är det när packningen är trasig, när det är en spricka eller planas den alltid. Kan jag göra det här utan att lyfta ur motorn ur bilen eller är det en nödvändighet att plocka ur den? |
|
| lyfta toppen kan göras med motorn i bilen, när man har av toppen och nånting är fel brukar man alltid plana toppen för att vara säker på att den inte är sned även om man kan mäta det med en lång stållinjal o bladmått. är det bara olja i vattnet eller är det tryck i vattnet med? vad menar du med låter risigt? att köpa beg topp är lite vanskligt eftersom man inte kan vara helt säker på att den är hel eftersom topparna är känsliga. | |
| Jag har tidigare haft stora problem med kylare som går sönder och det är ju inte så roligt, men har klarat mig bra med toppen fram tills nu. Nu stod jag och luftade nya kylaren när jag märkte att bilen lät konstigt så jag stängde av den och såg att det var vatten i oljan. Har bara startat motorn två gånger efter det och vid båda tillfällena så låter den konstigt. Den går ojämt på tomgång och har som ett gurglande läte som inte försvinner förrän vid vid 40-50 km/h, men jag antar att det egetligen inte försvinner utan bara inte hörs längre pga att det drunknar i resten av motorljudet. | |
| Glömde din fråga om det är tryck i vattnet. Med säkerhet vet jag ju inte då jag i samma skede höll på att byta kylaren, men då när jag gjorde det så hade jag tryck i vattnet iaf. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.