|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har haft min 325 E30 i lite drygt ett år men nu känns det som jag börjat tröttna lite grann. Jag vill ha lite mer komfort samt mer förtroende för bilen så man vågar ge sig iväg på en 100 mils semester. Likaså skulle det inte skada med mer klipp under huven. Har spanat in M3 E36 3,2, skulle det kunna vara något? Att köpa en 3.0 känns onödigt, lika bra att satsa på lite nyare när man ändå ska byta upp sig. Och att köpa en 328 eller dylikt känns som att snika, lika bra att satsa som sagt. Är det andra där ute som gått från en E30 till E36? För och nackdelar med bytet? Tacksam för alla era svar! | |
| Har du kollat försäkringen på en M3 för en 19åring? Om inte gör det så förstår du vad jag snackar om. | |
|
Jodå jag vet mycket väl vad det handlar om för pengar! Men det visste jag redan, ge mej info om bilarna istället! |
|
alex_328 |
det är riktigt bra krut i en m3'a med 321 hk den rör ju på sig .. kan man säga en fint m3 ligger på 120 000 kr . minst försökring ska du antusiastförsökra bilen .. blir det billigast .. ! |
| Antusiast försäkra en M3 -96 för en 19åring? HAHAHAHA Ja drömma går ju. | |
|
Det där med att entusiastförsäkra en M3 E36 är bara att gräva ner...Tyvärr!! Klart att du ska ha en M3:a! Finns inget bättre =) Mvh Björn Länk |
|
|
Antar att han precis som de felsta andra ynglingar här, (där ibland jag) inte äger bilen vi brukar åka med själva utan lånar den av mamsen eller papsen ;-) |
|
| M5 går däremot att entusiastförsäkra !! | |
| Själv hade jag valt en M3a med 3.0 motorn lär vara mindre problem med dem, vad jag fått höra. Har lite kontakter på en bmw-verkstad......... Sen är ju inte en 328 coupe med m-optik fel om man inte måste ha det där lilla sista krutet plus att försäkringen är halva priset av vad det kostar att försäkra en m3a men som jag sagt tidigare här i forumet, var och en gör som de vill. | |
|
Pelleman77: Vad är det som strular på 3.2:orna som gör att man väljer en motor med 35 hästar mindre?? Mvh Björn Länk |
|
| Risken för missljud i motorn lär vara större i 3,2:orna, inget jag själv har haft erfarenhet av utan något jag fick reda på när jag letade cab i våras, ska också förekomma lite strul med vanosen om den inte redan är bytt. Kunde ju tänka mig att köpa en M3a cab om jag hittade en lämplig men så hittade jag en 328, inte lika rapp visserligen men duger att glida i :). | |
|
Risken för missljud är nog hugget som stucket oavsett vilken motor. 3.2:orna hade ju lite problem med vanosen men det problemet är kraftigt överdrivet. Köper man en 3.2:a som har fått vanosen utbytt så är ju saken biff! Köp en 3.2:a!! Du kommer inte att ångra dig! Mvh Björn Länk |
|
|
Om jag vore ute efter en M3:a med "stora" motorn så skulle jag även slänga ett extra öga efter en med SMG, visst är det en sportbil men f*n va underbart att ha! Skillnaden mellan 3.0 och 3.2 är större än man tror och som föregående talare så bör du kolla efter en där vanos är utbytt då det är ett problem som man läst mycket om. Jag skulle definitivt leta efter en med stora motorn och ett plus då är ju SMG, men det är ju för att jag är lite bekväm av mej =) Hoppas du hittar en fin bil som inte är sönderkörd och kan ge dej många mils glädje!! Lycka till! |
|
| Var och en gör som de vill....... | |
|
prioritera 3.2 men uteslut inte 3.0... Håller med Dace, SMG är fantastiskt kul. "Potential är bara önsketänkande så länge man inte uppfyller den" |
|
|
Vad menas med SMG??? Beemer, a way of life. |
|
|
Hittade detta från ett tidigare inlägg "SMG är en vanlig manuell växellåda, fast med elektrohydraulisk koppling. När du trycker på paddeln eller flyttar spaken skickas en elektrisk impuls till systemet som gör att kopplingen på hydraulisk väg trycks ned och vald växel läggs i. Vid nedväxling ger systemet automatiskt mellangas. Det finns alltså ingen momentomvandlare som på en automatlåda." -Kalle |
|
|
Dace: SMG 1 är en av sakerna som strulade (-lar) otroligt mycket på 3.2. Går fet bort. Min gamla pärla: Länk |
|
|
Precis, av de 3 vänner jag känner som har/har haft SMG1 låda till 3.2'an så har det strulat för alla i olika utsträckning. En av dem har efter 2 år inte fått felet avhjälpt, ibland går inte backen att få i. Min känsla är att det är väldigt få verkstäder som kan denna låda. Det är en väldigt kostsam historia att reparera dessutom... Mvh, /Wille |
|
|
3.0 gar som en galen hast me bensin i baken. Fy fan vilken fart den bilen har. Kunde aldrig ana att en bil kunde ga sa snabbt Minus ar dom fula falgarna och den fula vingen bak. |
|
| I och för sig så är det bra mycket roligare att köra en E30 än en E36, den känns mindre, rappare och gladare. Frånsett motorn i en M3 alltså... men körglädjemässigt är det sannerligen inte att byta upp sig när man går till en E36:a. Och ni kommer väl ihåg den gamla tumregeln för att lära sig köra bil? Kan du inte köra snabbt med 100 hästar, så kan inte 400 hästar hjälpa dig... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.