|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Blandad körning så ligger jag konstant mellan 0.82-0.87. Har bara lyckats komma över litern en gång på 2600 mil och då hade jag väldigt bråttom med lite toppfartsprov..! Keep Your Distance! |
|
| Mätt vid tankningar över 4700 mil i princip alltid mellan 0,8 och 0,9 l/mil i snitt, lite mer i början. Snittförbrukning över dessa mil, 0,85-0,86. Jag kör inte mycket stad, "momsad" lands- och motorväg dvs 110-140 km/h är regel med mycket omkörningar. Snålt! | |
|
Tackar för svaren! Jag har någonstans läst att E91án endast väger 15 kg mer en E90àn? Tycker att det låter som en väldigt liten skildnad men okej något sämre luftmotstånd en sedanen har den. Att jag rullar 18" med breda däck gör säkert lite negatift på bränsle förbrukningen. Clubsport och Arese ni rullar ganska exakt på BMW´s siffror jag själv med E91 och 18" skulle vara nöjd med att ligga 10% över dessa siffror ca 0.95 l Vad kör ni med för soppa? "Always a driving machine" |
|
|
18-tummarna tar säkert en del, minns att skillnaden mellan 16" på vinter- och 18" på sommardäcken på min ST220 gjorde en skillnad om en knapp dl/mil. Jag kör antingen på Statoil 98 eller Shell V Power i Sverige, på kontinenten V Power. |
|
|
Kenta: Jag kör med 98 oktan. Håller just nu på att testar med 95 oktan för att se om det blir nån skillnad i förbrukning. Keep Your Distance! |
|
|
Ligger nu på 1.03 l/mil i snitt enligt färddatorn, och har gjort det ett tag. Jag kör mycket i stan och i köer och det höjer snittförbrukningen en hel del... När bilen var ny låg snittet på ca 1.1 På långkörningar är den däremot riktigt snål, ca 0.8 har jag fått i snitt efter ett par turer mellan göteborg - strömstad i lungt tempo. Om man skulle köra samma sträcka i farter kring körkortsgränsen skulle snittet nog bli ungefär 0.93. |
|
| Ska tillägga att min nu har gått 1700 mil. (och druckit 1L olja) | |
|
Beem jag ligger ca 10% över dinna siffror men ligger 1300 mil efter så kommer jag ner på max litern blandat så är jag nöjd! Tycker att förbrukning ligger ovanligt högt vid lågt varv och hastighet! Tänkte jag skulle testa att gå över på V power för en liten test! "Always a driving machine" |
|
|
Kenta: Jag tyckte också att förbrukningen var orimligt hög i början, även då man körde lungt under "inkörningen." Men det blir bättre, hela bilen blir skönare och skönare att köra ju fler mil den får gå... Jag har inte testat V-Power än, kanske borde göra det. Tycker det är kännbar skillnad mellan 95 och 98 oktan. |
|
|
Hmm, vet inte hur ni kör men jag har INGA problem att köra min 330Ci under 0.97l blandat, och motorväg 110-130km/h under 0,88l... Om jag gör en veckas stadskörning typ Södermalm-Kista och inget annat så hamnar jag på ca 1L/milen... Jag är sugen på en E91 330 men God Damn, om motorn är så törstig så... |
|
|
Förbukningen ökar rejält med stora hjul. Jag hade en MB E220 CDI förut. När jag bytte från 16" (205) till 19" (245/275) steg förbrukningen med cirka 1 dl/mil på landsväg. I stan ökade förbukningen MYCKET mer, då det krävs mycket kraft för att få rull på tunga nittontummare. Betänk att hjulen agerar svänghjul när de är i rotation. Ett tungt svänghjul (19") lagrar sin energi väl men är trögare att sätta i rullning. Detta märks tydligt i praktiken då stora hjul inte drar nämnvärt mer soppa vid jämn fart. Däremot krävs det mer gaspådrag för att hålla jämn fart uppför backar och dylikt. När svänhjulsmassan tappar i rotationshastighet krävs det mer gas för att få fart på hjulen igen. För snålkörning rekommenderar jag varmt standardäck. Dessa pumpas med fördel stenhårt. Då nås ofta riktigt låga förbruningssiffror. Min nya 120d har gått 190 mil. Förbrukningen ligger kring 0.60 l/mil mellan tankningarna. Bilen körs mestadels på motorväg. Färddatorn visar cirka 0,53 l/mil, så den är inte mycket att lita på. Mitt exemplar rullar på 225/45-18 (Conti Sport Contact III) och är ej inkörd så jag misstänker att det går att nå siffror långt under den förbrukning jag har. |
|
|
jobbar som säljare med bilar ... en bil brukar bli inkörd runt 800 mil ... då faller förbrukning markant ... så ge den tid ... sen ska du se att den går ner ... men du får tänka på att du får den bil du vill ha så som du kör den nu längre fram ... lycka till : / R |
|
|
Nu har vi kört första långresan med bilen. Vår E91 har nu gått 160 mil. 0.85 snittade vi i helgen när vi körde 80 mil med ca 80% landsväg/motorväg i raskt tempo och 20% kö/stadskörning. Det tycker jag är helt ok för en bil som inte är inkörd. //H |
|
|
Förra tanken låg jag på 1.13 blandat enligt färddatorn och 1.129 enligt minräknaren! passerade 500 mil under mätning! Hmm ganska exakt färdator om jag fär säga. Hursom jag har jag en ganska tung högersko men runt litern blandat skall jag ligga på hoppas jag när jag fått en 1000 mil på mätaren! "Always a driving machine" |
|
|
....det känns dock som det är stadskörningen som är kruxet... Z4:an var ju väldigt snäll även i stan, men det måste väl vara vikten som boven antar jag. //H |
|
|
Låt tjejen köra istället så sjunker förbrukningen med några deciliter per mil :-) Jag vet för jag har provat. |
|
|
Håller helt med den suger duktigt i stadskörning! Har säkert med vikten samt sulorna att göra, men kommer nog att minska något hoppas jag! "Always a driving machine" |
|
|
BMW_MAN... I mitt fall så är det tvärt om.. Hon kör som en j*vla galning och dessutom ALLTID på för låg växel. :) //H |
|
|
Okej dags att ta upp tråden igen! 'Jag ligger forfarande på 1.1 till 1.2 liter blandat. Tycker att detta trots kombi kaross och 18" och "endast" 700 mil är för högt? Landsväg 120 - 130 km/tim ligger jag på ca 0.85 - 0.91 liter milen och klagar ej på detta men den drar enligt mig för mycket vid blandad körning? Komentarer och åsikter önskas! "Always a driving machine" |
|
|
Skrev ett inlägg tidigare i tråden.. Om du fortfarande ligger mellan 1,1 - 1,2 blandat så är det nåt skumt tycker jag. Jag vet ju iofs inte hur du kör och jag vet att det kan vara grymt svårt att inte dra det där extra på växlarna när man är själv i bilen och vägen är tom he he he.. Jag ligger på 1,02 i snitt nu och bilen har precis slått om till 2000mil. Kör du mycket i stan och i köer? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.