|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Kör stäckan Malmö-Norrköping var je vecka just nu och min 325:a drar 7,9 l/mil med farthålaren på 120 km/tim. Drog faktiskt bara 7,3 med 16" friktionshjul! High Score har bara varit 10,6 efter idel korta turer och konstant stadskörning. Så jag håller med dem som säger att nya 2,5 lit-sexan är en riktig snålvarg! ---- BMW CS #6212 Kombi och bilbarnstol - den moderne mannens attribut :-) |
|
| Min farbrors 330i körde jag härrom dagen, den hade en medelförbrukning på 0,99l/mil.. | |
| Min 330it vill ha drygt 1,5l/mil vid stadskörning men däremot vid långkörning så nöjer den sig med ca 0,8 om man kör som folk. | |
|
Min 328 e46 har dragit 0.99 över hela vintern, mestdels stadskörning 70%-30%. Uppfattar den som mycket snål. Enbart stilrent!!!! |
|
|
0.93 STH - BORÅS sittfart 115 km/tim Borde ligga på 0.8 enligt mig. Men det kanske kommer efter ett par hundra mil till? Eller skall man baxa in kärran till BMW för kontroll? "Always a driving machine" |
|
|
Min hittills lägsta förbrukning vid lansvägskörning är 0.86 l/mil med snittfart enl färddatorn på 109 km/h på en körsträcka av 46 mil. I stadstrafik vill den ha runt 1.1-1.25 beroende på trafik & gasfot. Min 325xi -06 har nu gått ca 360 mil |
|
|
Kan väl lägga till att jag försöker köra snålt, har gått 2 st Eco-drive kurser... Men man måste ju rasta kärran ibland så han inte sotar igen..! Keep Your Distance! |
|
|
Clubsport förstod att du fuskat med eco kurser med tanke på dinna fin fina siffror! NorthSweden jag börjar kanske närma mig dinna siffror! Kom hem ifrån Borås idag 40 mil 0.9 liter/milen. snittfart på 113 km/tim så från 0,93 till 0,9 på 40 mil Hmm kan skönja en liten minskning i förbrukning tror jag? Tilläggas att jag har 18" M-pkt och 5 dörrar vikt 1545 kg enligt papper! Undrar vad den verkliga vikten ligger på "Always a driving machine" |
|
| Jag kör på 17" (Style 159), min tjänstevikt är 1620 kg. Kan tillägga att 0.86 var under i princip ideala förhållanden med nästan ingen trafik. Bara att styra med farthållaren ställd på 120 :) Under "normal" landsvägskörning ligger den på ca 0.95. | |
|
Nothsweden jag har enlig papper ifrån vägverket en tjänstevikt på 1545 skatte klass 1550 hur har du fått dinna siffror? Jag har nu bokat tid för kontroll hos BMW för kontroll av bränsleförb.. Skall även försöka få dem att åtgärda obalans i höger framdäck! Däckfirman satte dit en 10 cm lång rad vikter iframkant för att motveka obalansen?! Tycker att om man köper så pass dyra fälgar av BMW så är det minsta man kan kräva är att däck och fälg är i balans utan en sån mängd med vikter? Någon son har erfarehetar av illa balanserade däck/fälgar ifrån BMW? "Always a driving machine" |
|
| Kenta: Min är en xi, vikten är tjänstevikten enl. reg. beviset. xDrive väger sina modiga kilon. Vet att tråden egentligen handlar om 2-hjulsdrivet, men någon är säkert också intresserad av förbrukningen på en xDrive. | |
|
Ny test med 250 mil på mätaren. Motorväg i en förhållandevis jämn fart av 130 km/tim = 0.92 l/mil Motorväg i en förhållandevis jämn fart av 110 km/tim = 0.82 l/mil Tycker nog att förbrukningen i jämn fart gått ner något dock kan inte 1.6 liter/mil i stadstrafik vara helt normalt? "Always a driving machine" |
|
| Nacka - Skavsta - Nacka med snittförbrukning 0.74 (98okt). | |
|
MVHBones har du haft din låga förbrukning sen start eller har den gått ner de sista hundra milen? Jag tog en test på vägen till BMW för att boka tid för kontroll av förbrukning och obalans i höger framfälg 18" igår. Blandad körning 1.05 l milen över 6 mils körning tidsmässigt 50% stad 50%! Tycker som jag tidigare skivit att landsvägsförb börjar gå ner men stad 1.6l/milen är lite galet även med 250 mil på mätaren! Tycker att motorn får en dos soppa oregelbundet vid 0 gaspådrag i låg fart! Kan även känna att den går ojämt i låg fart! Annars så har motorn bra effekt vid varv! Vill gärna ha komentarer på ovan nämda undringar och påståenden! MVH Kenta "Always a driving machine" |
|
|
Kenta : Bilen har rullat drygt 600 mil nu och förbrukningen verkar ha "stabiliserat sig". I början var den ca 0.4-0.5l/mil högre. Nu kör jag iofs. medvetet snålt med bilen. Men även om jag kör utan att tänka på förbrukningen så kommer/kom jag aldrig upp i 1.6. Jag tycker också att den går lite oregelbundet vid låga varv, framförallt på 1:an och 2:an. Över 2.500 varv går den som en klocka. Nu är dessa förbrukningssiffror från färddatorn - vet inte hur exakt den är! |
|
| Snålkörde hem igår. Dvs höll hastighetsbegränsningen och körde lugnt. Den drog 0,73. Då har jag 15 min landsväg/motorväg och 10 min stadskörning med några rödljusstopp. | |
|
Nya mätningar: Växjö - Dortmund ToR för att kolla fussball. 181 mil, snittfart 109 km/h, 0,80 l/mil. Momsad fart i Sverige och Danmark, farthållaren på 160 vid frifartssektionerna i DE, en stau utanför Hamburg samt diverse vägarbeten. Bilen har nu gått 4100 mil. |
|
|
Trosa - STH = 0.95 l/milen fart imellan 100-140 på motorväg med Zán 3.0 skulle jag landa på 0.85 på denna sträcka med samma körsätt. Hursom skall kärran in på onsdag för kontroll. "Always a driving machine" |
|
|
Lite nya uppgifter med 290 mil på mätaren: Motorväg 5 mil snittfart 115 kh/tim = 0,78 l/mil Blandad körning 1 mil, varm motor, 30 grader ute, hyfsat tempo = 1.33 /milen! Tycker att landsvägsiffrorna gått ner till förväntad nivå. Dock så tycker jag att bilen drar alldeles för mycket vid blandad körning och stad! "Always a driving machine" |
|
|
Fortfarande efter 400 mil så tycker jag bränsle förbrukningen ligger lite högt. Hade kärran inne för kontroll av förbrukningen och fick svar att motorn behöver 500 till 1000 mil för att gå på optimal förbrukning? Okej min högerfot är inte jättelätt men 1.1 litern blandat med 325àn när Z4án 3.0 drog straxt under litern känns fel. Skulle gärna vilja få lite siffror och åsikter av igen av E90/91 325 medlemmarna, skall ta ett snack med BMW igen så det vore bra att ha lite kött på benen !! "Always a driving machine" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.