|
|
|
|---|---|
|
Undrar om jag är tvungen att byta hela fjäderbenet eller kan man demontera och bara byta dämparen som i detta fall har gett sig. Någon som har erfarenhet av detta? | |
| Som det ser ut på: Länk så är dämpare och fjäderben en enhet. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är bara dämparen+ fjädertallriken på bilden men fjädertallriken är löstagbar och går att flytta över till dämpare som inte levereras med fjädertallrik exempelvis. ///MVH Hasso Länk |
|
man får ju plocka bort hela enheten men sen kan man byta ut bara dämparen om man vill |
|
|
Jag böt dämpare på min 523:a för ett par veckor sedan. Jag säger bara, var försiktig! Jag tog ner hela dämparen med fjäder och allt. När den var helt obelastad och låg på gräsmattan så skruvade jag av muttena som håller fjädertallriken, inget hände. Förrän 10 sek senare när hela skiten i princip exploderade. Fjädern flög väl en 10 meter eller så. Kul om man hade fått den i ansiktet. Annars var det inga större problem. Skrev ut en beskrivning från www.bmwtips.com. /Johan |
|
| Hur sitter själva tallriken fast på fjäderbenet? Ska man slå av denna med en hammare eller lossnar den lätt. Har själv fått tag i ett par Bilstein original dämpare utan tallrik. Min mekaniker är skeptisk.. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är bara att knacka bort den med lämpligt verktyg. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.