|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| Har en BMW 740 -98. Finns det något sett att se nivån i lådan? Körde läck på oljekylaren så jag tänkte passa på att byta olja samtidigt, men kan ju inte bara tappa ur 2 liter och sen fylla på 2 liter, måste ju veta hur mycket det ska va i eller rättare sagt till vilken nivå jag ska fylla efter som jag har för lite olja i lådan nu. Och hur ska man gå till väga när man fyller? Någon som vet? | |
| finns under mekartips | |
|
Kunde inte låta bli att göra årets trådlyft och bifoga en film med 10 år gammal chokladsås/automatolja, brrr...: Länk |
|
|
Japp, instämmer med er andra som bytt oljan. Min var också svart och äcklig samtidigt som LMM också var kass. Inget kul alls att köra... Ny olja och LMM så var det kul igen. Glöm inte byta filtret också i lådan, det blir ju skit i det också om oljan är skitig. |
|
|
Denna tråd gör mig sugen på att låta verkstan byta lådoljan i min E38.... försökte förra året men efter åtskilliga varningar och hot om att min fina låda kommer börja krångla och i värsta fall rasa lade jag planerna på hyllan eftersom den växlar perfekt och har bara rullat 14400 mil. Har någon BMW verkstad rekommenderat byte ? Här i Helsingborg är både BMW och jarls helt mot byte i alla fall. BMW 4 Life |
|
|
ZF som tillverkar lådan rekommenderar ett filter och deloljebyte efter 10 år eller 10-15.000 mil. Men jag kan inte garantera att automaten inte blir sämre. Mvh |
|
|
Ctech: Denna text urklippt från sidan 2 i denna tråd förklarar det mesta: Länk "En svår fråga som inte har något generellt glasklart svar utan det enskilda fallet får avgöra. Så här kör vi på den verkstan jag är knuten till: Ny olja är bättre än gammal och ventilerna i ventilhuset gillar alltid ny olja. ZF rekommenderar byte i förebyggande syfte var 15000 mil på sina sk lifeguard-fluid lådor (med gröna skyltar). Likaså om mindre växlings-störningar uppstår kan byte ibland förbättra (men felen har i dessa fall ofta andra orsaker, som tex en lätt skadad ventil som gjort att lådan gått med för hög driftstemperatur). Men sen vet vi att det förekommer titt som tätt att en låda som gått långt (30.000+) och inte fått oljan bytt på länge kan börja växla sämre eller tom rasa efter ett oljebyte. Ju längre lådan gått utan byte desto större sannolikhet tycks det vara att något kan hända efter bytet. Att den kan växla sämre beror på att när den nya oljan med fräscha detergenter (rengörare) kommer i lådan börjar de lösgöra gammalt slam från väggarna (som ansamlats just pga av att den inte bytts på länge) vilket får växlingsventiler att arbeta sämre. Eftersom slammet börjar lösgöras sakta med tiden först efter bytet blir det kvar i lådan och man kan ha mer slam som cirkulerar runt i oljan efter ett byte än före bytet. Vi har nog uppfattningen att man kan få ut mer slam genom att byta 3 ggr var 500e mil istället för att byta all olja vid ett enda tillfälle. Då hinner inte slammet lossna och lämna lådan. Att en långt gången låda i slutet av sin livstid kan rasa efter oljebyte beror på att den nya oljan inte har samma friktionskoefficient som den gamla oljan som innehåller lossade fibrer från lamellerna. Förändringen kan vara tillräcklig för redan slitna lameller (dessa badar i olja) så att lådan rasar en tid efter bytet. Oljebytet kan alltså tidigarelägga ett ras som iof ändå skulle ha skett snart i vilket fall. De flesta som jobbar med automatlådor har ett antal ggr sett ras på +30000 mil lådor en kort tid efter byte. Så länge en låda på 32000 mil som växlar bra utan störningar och oljan är felfri och man inte vet när den byttes sist, skulle jag avvakta byte och särskilt flush. Jag skulle istället bytt filter, rengöra magneter och tråg. Beroende på hur det ser ut i botten på tråget skulle jag byta allt från ingen olja (alltså köra tillbaka samma olja igen) om den ser ok ut, till som mest byta oljan i tråget om den såg sämre ut. Jag skulle sen kolla kvaliten på oljan regelbundet (inte luktar bränt) i påfyllningshålet och vara vaksam på om växlingsstörningar uppkommer. På en låda som inte gått så långt är risken för komplikationer efter byte mindre eller obefintlig och då finns bara fördelar med bytet. Som sagt, ZF rekommenderar byte var 15000 mil på sina sk "lifeguardfluid" lådor. På mina egna bilar byter jag första gången mellan 10000-15000 mil i förebyggande syfte." molle |
|
|
Eftersom jag brukar köpa mina oljor på Swedol till anständiga priser, irriterade jag mig på att Essooljan är så förbenat dyr, så jag googlade på Esso LT71141. Jag dök då på ett inlägg på bimmerboardforumet där Valvolines tekiska direktör lämndade lite info: Länk Fattar jag rätt går det tydligen lika bra med gammal hederlig raggarbils DexronIII.... |
|
|
Har för mig att några som bytt till vanlig ATF har fått problem med lådan, har själv bytt till ny Esso LT71141 två gånger för att försöka få ur så mycket som möjligt. Det finns säkert info om du söker här, har för mig att jag hittade innan jag bytte... Den växlade bra före bytet, ännu bättre efter!! "en gentleman reser aldrig med mindre än tolv cylindrar framför sig.." Mvh Jocke W |
|
|
Länk "Det handlar snarare om moral än mod. Blir det problem i förtid pga av att en olja inte matchar lådans mjukvara och fjäderhårdhet kommer problemen som ett förhöjt slitage, vilket inte märks 100 mil efter bytet men 3-4000 mil efter bytet och det blir nästa ägare som åker på att bekosta utbyteslåda pga ett för tidigt ras för att du sparade 500 kr." "Att byta oftare hjälper inte om oljan inte matchar mjukvaran. De oljor du nämner ovan anses av oljetillverkaren kunna ersätta den originalolja som är framtagen för lådan. Lådtillverkaren ZF godkänner dock ingen annan olja än den som är framtagen för lådan. ZF garanti gäller inte på ny eller utbyteslåda om det finns annan olja i lådan. /molle" Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.