|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Livsviktigt att det inte kommer smuts eller fukt in.. Kan få väldigt dyra konsekvenser... Verkstaden lossar i bakkant på lådan och låter ca 1.8l tappas ut i återvinningsbehållare och fyller sen på ny. Mvh Asken |
|
|
sune_k du har troligen samma låda/olja som jag på min -93'a på den sitter det en plugg i framkant som du tappar ur och en mitt under som du fyller i H/Pasi Länk Turbo är diesel förunnat!!!!!! |
|
|
HEJ sune ja jag har gjort detta på båda mina bilar , ja vilken slang som helst går bra bara du leder oljan ner i dunken finns vridet behövs ingen turbo |
|
|
PS gör ni på mitt sätt byts ALL olja man fortsätter bara tills "fin" olja kommer ut. Men ett varningens finger:försummade lådor kan skära finns vridet behövs ingen turbo |
|
|
tackar för tpset brundins! får at å testa på nästa byte H/Pasi Länk Turbo är diesel förunnat!!!!!! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Kan bara verifiera att Askens 740-lådan går "klockrent". trots det höga miltalet. MVH Hasso |
|
Hur vet man att det är rätt oljemängd i vxl.lådan? Finns det nivåplugg? |
|
|
Hej alla Som ni sett i en annan sträng så är min låda nu riven. Planerar nu för ihopsättandet, och ringde därför Shell nu på morgonen, för att höra om ATF LA 2634. - Oljan finns inte i det svenska sortimentet - Oljan finns inte i tyska Shells sortiment - Oljan är vad de kallar en lokal produkt framtagen för BMW 740i med A5S560Z lådor. De letade och hittade ett "säkerhetsblad" på produkten, och ur det kunde deras kunniga utläsa att viskositets- och smörjmässigt motsvarar den andra ATF-oljor DII och DIII exempelvis. Fast Shell ville hellre framhålla deras Donax TX :-) Den viktigaste informationen jag fick fram är att oljan är mineraloljebaserad och inte helsyntetisk, vilket innebär enligt Shell att den är fullt blandbar med andra ATF oljor, samt att lådans packningar och plast tål andra ATF-oljor som också är mineraloljebaserade upp till halvsyntetiska. Jag kommer att slå i Dexron III i min låda nu, och byta olja kanske var 3000 mil hädanefter. OBS! Jag tar ansvar för min låda Du tar ansvar för din låda Shell tar inget ansvar, utan förde endast ett kunskapsresonemang utifrån en ofullständig faktabild Mvh Sune |
|
|
Har nu talat med en automatlådeexpert som hade kollen! LA 2634 är en smörjolja med väsentligt bättre smörjförmåga än hydrauloljor typ Dexron II/III Du kan blanda i en eller två ggr dexron i en A5S560Z innan mänden Dexron blir för stor i förhållande till LA 2634. När det blir för mycket Dexron(hydraulolja) så börjar lådan att växla konstigt för att vetiler och fjädrar är avstämda mot just denna oljas egenskaper, därför skall man inte byta oljesort. Han sa också att "lifetime" inte existerar utan att olja och framförallt filter skall bytas var ca 3000 mil. Framförallt så hårdnar filtret och därmed genomsläppligheten för oljan. Kommer nog inte att hälla i Dexron III, utan får köpa originaloljan, BMW nr 83229407765 (5l dunk, 680+moms). Firman som jag rekommenderar heter: Lundbergs (i Burträsk) 0914-43143 Mvh Sune |
|
|
Jag har haft nöjet att göra affärer med ZF, Saarbrücken, där de flesta lådorna tillverkas. Enligt deras kvalitetsansvarige behöver inte oljan bytas men det är inget fel i ett byte då och då. Han påpekade dock att ZF och BMW har lite olika syn på vid vilken temperatur lådan skall ha när oljenivån kollas. Enlig honom är det lätt hänt att man häller i för mycket med stora problem som följd. Lådan skall, vad som berättas mig, enligt BMW volym hålla en temp. på 85 grader vid kontroll av oljenivån. För att nå en temp. av 85 grader bör man, enligt honom, köra ut på någon passande motorväg och trycka upp pärlan till 240 - 250 knutar under någon timme eller så! Detta bör väl ses som en klar indikation på att man inte skall överfylla lådan. Jag hade tidigare en AUDI V8 där jag nästan knäckte lådan pga. överfyllning. |
|
| Har funderat på om jag ska lämna in bilen för byte av växellådsolja, det är en 740 -95. Det är inget fel på lådan och den växlar som den ska men den har gått 32 000 mil och jag vet inte om oljan är bytt förut. Har läst om en del som har fått oljan bytt och att bilen växlar sämre efteråt. Ska jag lämna in den för oljebyte ? | |
|
Ja... !! Vore det min bil skulle jag byta oljan och silen/filtret. //Jan-Egil |
|
|
Jag står i begrepp att göra samma sak och min bil har gått 14700 mil. Att oljans kvalitet försämras med tiden känns som ett logiskt antagande. Bra för mej att tråden kom upp! Det stora frågetecknet tycks vara att få jobbet korrekt utfört med all olja utbytt. Mvh |
|
|
Jag mailade Mobil och frågade om dom hade någon olja som motsvarade Esso LT 71141 och fick följande svar :) "Esso ATF LT 71141 är vår produkt (vi har fortfarande några få produkter kvar som går under varumärket Esso istället för Mobil). Någon annan olja som motsvarar denna och som kan användas till BMW automatlådor med grön märkning har vi inte." |
|
|
Henkes: En svår fråga som inte har något generellt glasklart svar utan det enskilda fallet får avgöra. Så här kör vi på den verkstan jag är knuten till: Ny olja är bättre än gammal och ventilerna i ventilhuset gillar alltid ny olja. ZF rekommenderar byte i förebyggande syfte var 15000 mil på sina sk lifeguard-fluid lådor (med gröna skyltar). Likaså om mindre växlings-störningar uppstår kan byte ibland förbättra (men felen har i dessa fall ofta andra orsaker, som tex en lätt skadad ventil som gjort att lådan gått med för hög driftstemperatur). Men sen vet vi att det förekommer titt som tätt att en låda som gått långt och inte fått oljan bytt på länge kan börja växla sämre eller tom rasa efter ett oljebyte. Ju längre lådan gått utan byte desto större sannolikhet tycks det vara att något kan hända efter bytet. Att den kan växla sämre beror på att när den nya oljan med fräscha detergenter (rengörare) kommer i lådan börjar de lösgöra gammalt slam från väggarna (som ansamlats just pga av att den inte bytts på länge) vilket får växlingsventiler att arbeta sämre. Eftersom slammet börjar lösgöras sakta med tiden först efter bytet blir det kvar i lådan och man kan ha mer slam som cirkulerar runt i oljan efter ett byte än före bytet. Vi har nog uppfattningen att man kan få ut mer slam genom att byta 3 ggr var 500e mil istället för att byta all olja vid ett enda tillfälle. Då hinner inte slammet lossna och lämna lådan. Att en långt gången låda i slutet av sin livstid kan rasa efter oljebyte beror på att den nya oljan inte har samma friktionskoefficient som den gamla oljan som innehåller lossade fibrer från lamellerna. Förändringen kan vara tillräcklig för redan slitna lameller (dessa badar i olja) så att lådan rasar en tid efter bytet. Oljebytet kan alltså tidigarelägga ett ras som iof ändå skulle ha skett snart i vilket fall. De flesta som jobbar med automatlådor har ett antal ggr sett ras på +30000 mil lådor en kort tid efter byte. Så länge en låda på 32000 mil som växlar bra utan störningar och oljan är felfri och man inte vet när den byttes sist, skulle jag avvakta byte och särskilt flush. Jag skulle istället bytt filter, rengöra magneter och tråg. Beroende på hur det ser ut i botten på tråget skulle jag byta allt från ingen olja (alltså köra tillbaka samma olja igen) om den ser ok ut, till som mest byta oljan i tråget om den såg sämre ut. Jag skulle sen kolla kvaliten på oljan regelbundet (inte luktar bränt) i påfyllningshålet och vara vaksam på om växlingsstörningar uppkommer. På en låda som inte gått så långt är risken för komplikationer efter byte mindre eller obefintlig och då finns bara fördelar med bytet. Som sagt, ZF rekommenderar byte var 15000 mil på sina sk "lifeguardfluid" lådor. På mina egna bilar byter jag första gången mellan 10000-15000 mil i förebyggande syfte. molle |
|
|
Molle: VID 14700 MIL - Bör man då byta all olja vid 1 tillfälle? - Bör man kanske byta plastkulor, filter, packningar och göra oljepumpsbults åtdragning, rengöring m.m.? Dyrt, visst men kanske värt de? Jag har nu inte järnkoll på att min har samma låda i min som mekartipset/Autopower... Har dock inte tänkt göra detta själv, men lokala auktoriserade verkstaden verkar inte helhaj på området dom heller Mvh |
|
|
Jag skulle följa ZF och byta filter och trågolja vid 15000 mil. Om lådan växlar felfritt och oljan i övrigt inte visar tecken på oxidation finns ingen anledning att byta all olja. Det är inte värt det skulle jag säga. Problem med plastkulor tycks vara mkt sällsynt på 5HP30 efter 95. Så länge inte backen går i sent vid kall låda eller rycker vid varm låda finns ingen anledning att oroa sig för kulan på en -01. Filter och packningar (glöm inte filterpackningen) byter man alltid. Magneter och tråget ska rengöras noggrannt. Ska det göras riktigt (dvs som på aukt ZF verkstad) ska bilen lämnas in dagen innan eftersom lådan ska vara kall vid fyllningens början. Detta gäller särskilt om kulorna ska bytas. (Vanligt att stressade verkstäder slarvar med avsvalningen). Pumpar man dessutom in kall olja i en driftvarm låda och startar kan i värsta fall ventilhuset i aluminum slå sig och börja småläcka i packningar med smärre tryckfall och mindre växlingsstörningar som man sedan för dras med. Det tar minst 4 timmar för en driftsvarm låda att svalna till 30 grader. molle |
|
|
Oljan går att beställa via Statoil, de tar 1700:- + moms för 12 liter (minsta kvantitet) Länk |
|
|
Bra länk! Det blir ju betydligt billigare (177kr/l inkl. moms) än att handla av BMW |
|
|
Att byta olja är ett förebyggande underhåll och bör göras just för att undvika problem. Har det inte gjorts bör man göra det är min erfarenhet. I sin tur lärde jag mig det av en tysk verkmästare för många många år sedan då min 730iA-88 rasade nere i Tyskland. De 22k milen på mätaren var nog snarare 45k:) Det som slits mest på en automatlåda är när man först backar ut bilen från uppfarten sen inte tar sig tiden och stanna ordentligt och låta D-läget komma på plats utan släger i D och gasar på framåt, ni fattar nog själva vad lamellerna tycker om att driva 2 ton bil framåt med vridmomentet från motorn. Det som byts är olja, filter samt att silen rengörs. Vid byte vid 12k mil på den nämnda Silverfärgade 740-95an som numer borde gått kring 40 k mil utan bekymmer så var oljan klar och fin. Det var bra för att om den hade varit svart fanns risken för skador. Fördelen vid oljebyte är att den växlar betydligt mjukare. Vid byte hos en aukt verkstad eller verkstad som har tillgång till BMWs datautrutning kan man även lägga in ny programvara till Motor respektive automatlåda och erhålla ytterligare positiva effekter på bilens allmänna uppträdande. Detta är speciellt positivt om man har en bil av första årsmodellen den tillverkades och får tillgång till en flera år nyare programvara, den modifieras nämligen av BMW under motorseriens livslängd. Som policy har BMW att inte uppdatera programvara om inget krånglar, därför är det så sällan diskuterat. Likaså att man får betala för den tid det tar för BMW-teknikern att ladda upp den nya programvaran. Allt på nätet skall ju vara "gratis" lever många i åsikten om. I dagens bilar görs mjukvaruuppdateringar på löpande band men hur många känner till att du kan få din gamla E38 att gå både lite mjukare och svara bättre med ny programvara? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.