|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Altså behålla eller inte behålla ?!??!??!?!?!?!?!?!? Billy B10 , Alpina CS Länk |
|
|
billy; Jag hade bytt, men bara för en M5 6vxl som åtminstone jag rankar högre än en 6cyl B10=) Schnitzer, Och jag som trodde den Arktissilber var långmilaren bland 95års Limo: s! Kul med ännu ett använt exemplar, jag håller helt med dig om motorbytet, men köper man en 300tkm+ exemplar tror jag inte det gör så mycket, gäller BMWmontage, vad kan det kostat 100-150tkr? För 65tkr är jag intresserad. Kan det inte vara så att servicen efter 283tkm gjordes på till exempel ATU? eller någon mindre ickeauktoriserad verkstad, eller så ska den servas nu, så senaste servicen är vid 283tkm, 19tkm bör väl kunna köras under intervallet? Det ser jag inte som ett problem, hårt körd? På vilket sätt? Vårdslöst? Östra Tyskland, såld ny där? Mvh Stephan |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Har du inte haft några större problem med den under din ägo,och att du gillar den så pass som du uppger, ser jag ingen anledning till att byta ut den mot något som kan vara ett osäkert kort! BEHÅLL B10:an!! MVH Patrik |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Hade hellre bytt ut 535:an som står i din profil att du har!;-) MVH Patrik |
|
M635Forever: Jag har aldrig haft problem med den.... Och jag tycker mycket om den.... Men vill också gärna utforska "nya" marker.....kanske bmw m5 som jag bla aldrig ägt förut.... Vad faan skall man göra ?!?! Billy B10 , Alpina CS Länk |
|
|
Nä faan...535'an som jag har , köpte jag ju nyligen....endast en ägare innan mej , samt endast 16 Tm.... Den skall jag ha som bruksbil....hehe Billy B10 , Alpina CS Länk |
|
|
Länk Ser extremt välskött ut, och är rätt i utförande och utrustning! Priset är inte mycket att orda om ifall bilen är så fin som den verkar :) Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Bassen: Ja det är ju ypperligt, saknar henne.. |
|
|
Billy, har du tänkt på vad en M5 3,8 kostar i försäkring :) entusiastförsäkring kommer nog att bli svårt ! Om du ska ha en 6-växlad så är du uppe på en 95-a och en fin sådan lär du väl inte hitta under en 100-ing ! lägg dina pengar på en BiTurbo isället :) Ando |
|
|
Ja...det är det med försäkring jag är lite "orolig" över..... Är det helt omöjligt at entusiastförsäkra dom eller ? Billy B10 , Alpina CS Länk |
|
|
Billy: Omöjligt är det nog inte att entusiastförsäkra en M5 men sannolikheten att det skulle lyckas är nog mindre än att få 7 rätt på lotto i båda dragningarna :-) Mvh Morgan Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Stephan735i: Jag var intresserad av en M5 '95 som fanns i Freiburg som också hade gått ganska långt, men sedan så försvann den precis innan jag skulle resa ner. Då blev det den daytonavioletta M5:an som jag hade. I alla fall skulle den ha gått upp mot 30.000 mil, så visst finns det en del långmilare. Finns även en Cosmosschwarz M5 '95 som är här i Sverige som jag känner till. Den har över 30.000 mil på nacken. Vet inte om det går i Sthlm-området! Minns inte! En 3,8-motor kostar väl 160.000 kr om du lämnar in din gamla, så ska det i alla fall ha varit förut. Ja, för 65K, då kan man inte tveka. Såld ny vet jag inte var, men den lär vara misshandlad, i alla fall vad jag har hört. Klart att man ska köra hårt, men det ska vara under rätta förutsättningar. Tror de har slarvat med servicen. Skulle en vanlig verkstad servat den så skulle de ha fyllt i boken. Har någon börjat rappla själv och inte dokumenterat är det ju inte bra. Boken är viktig! 19tkm?? Du menar väl 1900 mil? Min har gått ca 1500 mil mellan en service. Det tyckte jag var väldigt lång tid utan service, men ändå godkänt. Skulle inte åka mer än MAX 1500 mil. Detta är ändå grisbilligt! //Schnitzer M5 -95: Länk |
|
Stekaren |
Har svårt att tro att en b10a utan turbo hakar på en M5a även om det bara är 3.6an, samma förare. Men men. |
|
Jag vet inte hur snabb B10 3,5 är "har AMS testat den?" men som exempel var den enda 540i/6, Tyska Auto Motor und Sport testat 0,3 sek långsammare till 140km/h än den M5 3,6 som testades mot Lotus Omega, MB 500 E samt storebror Alpina, B10 BiTurbo, så det är inte omöjligt med en B10 3,5: a tätt i backspegeln på en M5 3,6, i vissa före? Testerna... Länk Kika gärna in testet B10 4,6 Switchtronic vs M5 3,8 6vxl, Alpina: n är 2sek snabbare till 200km/h! Medan Alpina: n är 2sek långsammare än den M5 3,8 5vxl som testades drygt 2år tidigare, M5 varierar stort mellan exemplaren det har AMS test visat. Mvh Stephan |
|
Stekaren |
Vi får testa :) |
Stekaren |
"Alpina claimed a 0-100 km/h time of 7,4 seconds and a top speed of 252 km/h. In Auto Motor und Sport´s the 0-100 km/h time was exactly the same but the top speed was higher, 255 km/h." Om B10an utan turbo. |
|
Allt är inte 0-100 eller 200 heller. Jämför man motorerna M30 mot S38 så är hela grejen med s38, gasrespons, ljud, motorgång etc ljusår bättre än gamla M30, även om alpina vässat den lite. Alpina b10, 540 manuell eller M5? M5 helt klart, de andra har inte på långa vägar sama exlusivitet som M5an. Sen är M5 så pass unik, dels i form at antal ex byggda, hur de är byggda och sättet de byggdes på. |
|
|
Ja ja jag har nu insett att det inte är ngn idé att köpa en M5 då de äldeles för dyra i försäkring bla... Billy B10 , Alpina CS Länk |
|
|
Då de är aldeles , skall det stå !!!!! Billy B10 , Alpina CS Länk |
|
|
Det är en fråga om tyckte och smak, inte något som är ett faktum, jag kan på vissa punkter föredra min 735i M30: s egenskaper framför M60B40: s, så jag kan tänka mig Alpinas variant är riktigt bra, lite bullrig och rå, men kul tycker jag motorn är, alla vill inte ha en mjuk bil, då är M30 perfekt. M5 är lite väl högvarvig för mig utom enstaka gånger då man vill dra ur bilen rejält, till vardags tycker jag inte den passar, bra helgbil, medan 540i/6 är en mycket bättre alla situationersbil, extremt bra på landsväg, Autobahn, helt okej i stan, och är ingen bromsklots på ringen eller vid inspirerande körning, 540iA är mycket bättre i stan, bäst av dom hittills nämnda, tyvärr lite hämmad vid inspirerande körning, men då är också kraven högt ställda, jämfört med konkurrenterna klarar den sig mycket bra. En Alpina B10 4,6 Switchtronic kan jag tänka mig är den modell som är allra bäst av E34: orna när alla punkter är lika viktiga, knappast en vanlig bil, jag gissar på 30st byggda 4,6: or med Switchtronic, av totalt 46st gäller Touring och Limo tillsammans. Tittar man på statistiken över byggda M5, 540i/6 och Alpina B10 är det M5 som är vanligast 12254st, enligt... Länk enskilda versioner i färre antal, därav min fascination för M5-95, självklart även dess fulländning av utvecklingen samt dess perfekta utseende, M-stötfångare, 18” M-Para, breda fronten en av BMWs vackraste modeller i sitt esse. 540i/6 kommer 2: a med 3203st ”knappt hälften gick till Nordamerika” av dessa är ett antal, byggda på exakt samma sätt som M5, troligtvis fler än dom 32st M540i, eftersom det finns Individualbilar med i stort sätt alla M540i delar. 3: a och ovanligast är Alpina B10 även när alla varianter räknas i hop, och dom har även fått mest tid, det ska vara en riktig udda M5/540i för att kunna konkurrera, men då kommer vi tillbaka till att alla Alpina E34: or, var från början 525iX, 535i och 540i och kan alltså vara udda Individualbilar från BMW och udda Alpinor på samma gång = mest unik är Alpina om man snackar överlag. Antal byggda Alpina B10 sammanlagt 1308st av dessa är drygt 1000st B10 3,5/B10 BiTurbo. Det allra bästa är att ha allt, så här skulle mitt E34 garage se ut, på ett ungefär; M5 3,8 6vxl-95 Schwarz Mica M5 3,8 6vxl-95 RHD Dakargelb M5 3,8 6vxl Touring-95 Sanotorinblau M5 3,8 20 Jahre-92 Mugellorot original M5 3,6 Winkelhock-91 Schwarz II M5 3,6 byggd-88, så tidig som möjligt M5 3,8 Lightweight-92 ohne kat Alpinweiss II Alpina B10 3,5-88 ohne kat Alpinagrün Alpina B10 BiTurbo-90 Alpinagrün Alpina B10 3,0 Allrad Touring-95 Petrol-Mica Alpina B10 4,6 Switchtronic-95 Alpinablau Alpina B10 4,6 6vxl-95 Arktissilber mit M-Sportpaket Alpina B10 4,6 6vxl Touring-95 Malakitgrün Individual M540i nr32/32-95 Britishracinggreen “se min blogg” 540i/6 Nürburgring-96 Cosmosschwarz 540iM/6 RHD-96 Avusblau 540i LE nr47/70-95 Tobagoblue 540iM/6 RHD South-African edition-1/96 mit Nürburgring? 540iT/6-96 med max Individualutrustning, inklusive Nürburgring Estorilblau? 540iA M-Sport-95 Alpinweiss III 540i M-Sport 6vxl-95 Oxfordgrün 518g Executive Touring-96 Arktisgrau + Dom jag redan äger, samt ytterligare några på resans gång, det som ligger närmast är en M5, helst den Santorinblåa Touringen. Insnöad på en bilmodell? Nej då=) Som avslutning, visa respekt för varandras favoritmodeller, världen är tillräckligt stor för alla, ett skäl “av många” till att jag gillar 540i/6 är att den inte har någon förespråkare, specialvarianterna 540i LE, 540iM-Sport och M540i har det, alltså för många en okänd modell sånt är spännande, precis som för M5 Touring finns det BMWanställda som inte tror en, när man säger vad man äger, nej manuell 540i E34, det byggdes aldrig sa en anställd på BMW Niederlassung Hamburg. Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.