|
|
|
|---|---|
| Hej någon som vet vad det är när acn går ettag och sen slutar att blåsa kalt | |
| hej! dax för påfyllning.mvh dicka o. | |
|
Hade en -93:a 525:a som oxå kylde bra en liten stund sen slutade den kyla. När jag kollade fylningen i den var den bra men kompressorn gick en stund sen släppte magneten och han slute kyla, stängde man av AC:n på knappen i bilen ett tag och sen slog på den igen så så drog magneten men bara ett tag innan den släppte. Mätte upp signal kabeln till kompressorn och den hade spänning trots att magneten hade släppt. Visade sig att de var dålig jordkontak vid magneten som när magneten blev varm tappade den jordningen och släpte. Tog isär magnetkoplingen och gjorde rent från alla belägningar och smuts satte ihop och sen fungerade den kanon. |
|
|
Hej Dragan var det kabeln som sitter på kompresorn som du mätte upp? Ska det vara två kablar där? |
|
|
ronny: Ja de är kabeln som sitter till kompressorn, de brukar oftast vara en och de var så på min. De är 12V signalmatning till magneten, jordningen går oftast genom hela kompressorn och motorn, är de två kablar är det både 12V signalen och jorden som kommer. |
|
| vet någon om något bra och billigt ställe att lämna in och kolla acn? | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Annars kan systemet vara överfyllt så högtrycksvakten slår ifrån. Har du märkt om den fungerar bra upp till en viss utetemperatur för att sedan börja strula? Eller strular den hela tiden? Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
ac problem kan bli en väldigt dyr historia när det krånglar.. hoppas du hittar problemet tidigt så att du inte behöver lägga ut mycket pengar. //norda |
|
|
Jag hade samma problem för någon vecka sen. Det visade sig vara magnetkopplingen till kompressorn som behövde justeras. Jag lämnade in bilen på en AC-verkstad som fixade det snabbt. Var lite rädd att det skulle vara kondensorn som läckte igen men kom billigt undan denna gång. Mvh Johan |
|
| när jag slår av den på knappen en stund och sedan slår på så fungerar den igen enstund men den kyler bra annars. går det att justera magnet kopplingen? tror att det kanske kan vara fel där. | |
|
Ja jag tror att de är samma problem som jag hade på min, kolla om du kan riva ner remskivan och magnetkopplingen utan att ta lös kompressorn, går inte de då måste systemet tömmas först. Om de går att ta isär från plats så gör ren och skrappa alla ytor så ska du nog se att den går sen. Finns inget att justera på magnetkopplingen, den är dragen på fasta passande lägen, ingen justerskruv att ställa spannet på. Mvh Jens |
|
|
Kan detta vara förklaringen?: "Fungerar systemet bra när det nystartats, men tappar effekt efter en stund, handlar det vanligen om igenfrysning. Systemet kan frysa igen både invändigt och utvändigt. Fryser systemet invändigt, beror det på att för mycket fukt finns i köldmediekretsen. Vanligen blir det stopp i expansionsventilen. Symptomen sammanfaller då med det som uppstår vid fel av kategori 2d. Skillnaden är dock att i detta fall fungerar systemet en kort stund efter start. Finns för mycket fukt i systemet måste torkfiltret bytas. Därefter vakuumsugning och återfyllning. Vissa filter har ett indikatoröga som visar om det behöver bytas eller ej. Ett filter som är ok har blå färg i indikatorögat. När färgen går över mot gult är det dags att byta. En utvändig igenfrysning kan uppstå i förångaren. Stora mängder fukt kondenseras utvändigt på förångaren. När systemet fungerar helt ok. förhindras frysning av en elektrisk tempsensor. Tempsensorn stoppar kompressorn om temperaturen i förångaren tenderar att gå under fryspunkten. Skulle det bli fel på denna tempsensor, kan hela förångarpaketet frysa ihop till en isklump. När allt fungerar som det ska rinner det kondenserade vattnet ut i takt med att det produceras. Utloppet är en slangstump som mynnar ut genom torpeden bakom motorn. En igenfrusen förångare känns lättast igen genom att det rinner kondensvatten osedvanligt mycket och länge inunder bilen, sedan AC-n stoppats." |
|
|
Innan du river nåt, mät om spänningen försvinner på kabeln till kompressorn (magnetkopplingen) Om spänningen ligger kvar kan man börja fundera på kopplingsfel, inte annars. Det känns som ditt problem är för lite gas, då slår lågtrycksvakten av just på det sätt du beskriver. FP |
|
|
jag har provat med att göra magnetkopplingen ren men det verka inte fungera den slog till och från två gånger sen sluta den att fungera. Kan han betesig så ifall det är dåligt med vätska i systemet? |
|
|
Nej, då skulle den fortsätta att slå till och ifrån. Prova att mäta upp spänningen till magneten så inte den försviner när magneten släpper då är de troligen nått med elen, ett relä eller styrningen från panelen ev. Om du fortfarande har spänning till magneten effter att den släppt och gjort rent allt så får du byta magnetkoppling. Du kan även prova att dra en direktkabel från batteriet till magneten och köra och se om den beter sig lika då, då kan du ju med säkerhet konstatera att magneten är trasig. Mvh Jens |
|
| jag har kollat strömen när kompresorn slår ifrån och det finns stöm i kabeln då. Idag fungerade den bra länge men sen slutar den bara. när man tar bort magnetkopplingen kan man riva isär allt då? jag hade bara isär platan den som sitter längst ut och putsa rent där. Mvh Ronny | |
|
Plattan längst ut är själva lamellen som magneten drar, magneten sitter i remskivan. Man måste riva remskivan och lager för att komma åt själva magnetspolen. Mvh Jens |
|
|
Luftgapet när kopplingen är frånkopplad är kritiskt, justeras med tunna shims osv. Du får ta isär hela kopplingen och kolla upp, rengöra, justera, det kan även vara avbrott inne i själva magnetspolen t.ex när den blir varm. Därför kan du mäta 12V in på kabeln men spolen släppern ändå efter en stund. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.