AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
527

vattenpumpen E34

vr
2
vrangel
525i - 91
måste vara det dumaste jag sett, den är i plast och som gjord för att den ska paja. men vad jag har hört så är det ett rätt vanligt problem på E34, min hade separerat helt och det var plastbitar i hela kyl systemet, HELT VÄRDELÖS eller.....
japp, håller med.

jag är inne på min 3:e och bilen har bara gått 12 tusen. den senasta byttes för mindre än 5000 mil sedan, man undrar ju om den inte ska gå längre.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Jag undrar om den är svår att byta och om man ska byta den innan den går i sönder. Min bil har gått ca 11700 mil och man vill inte bliva stående någonstans.Kan man höra när pumen börjar bliva kass.För man tycker att en bil med övrigt bra lösningar inte ska var så kass på en sådan viktig sak som en vatten pump.
nog svårt att märka i förtid, på min märktes ingenting, var bra kylning ock allting, sen bara smäller det ju till.

men visst är det som du säger, är den inte bytt så kanske det kan vara dags, är ju inte så kul att bli stående.

är verkligen inte svårt att byta, jag bytte min själv, och det var första gången, tog väl 4 timmar kanske totalt. så det klarar nog dom flesta.

Nog märker man om den går isönder!! Vattenpumpen och kylaren sitter ihopa, så när vattenpumpen ger upp så brukar kylaren också få sig en smäll. På våran e34 så hoppade fläktbladet av och slamrade imot "ramen" som det sitter i.. Inget trevligt ljud! Andra symptom är att det står en stråle med kylarvatten ut under bilen.

Olio
hmm, fläkten lär nog itne hoppa av, det är ju inte axeln på pumpen som går av, bara plast hjulet innuti, då märks inget.

Nån som vet hur de är på 535:erna är de samma sak där oxå eller Svara snälla någon så man inte behöver fundera längre MvH Mr-speed

go for 540 manuell
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Nej helt annan pump på m30 så du kan känna dig lugn....

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Dannej >>> Trevligt att DU vet det! Du vart juue med mej i bilen när det hände!? När min vattenpump lossnade så hoppade fläkten av!! KOM INTE OCH SÄG NÅTT ANNAT!!!!!!!! *arg*

Olio
jag skrev inte vad som hände i din bil, jag skrev att sannolikheten att axeln går av är ganska liten, eftersom den är metall och cm 10 tjock, då är det nog mera vanligt att plasthjulet går sönder, det behöver man inte ha läst material-hållfasthetslära för att inse att plast ger sig före metall, givetvis kan axeln med gå av, skrev inte heller att det är omöjligt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.