|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Crawley, Min har inte kokat. Jag är också rädd för toppackningar. killen på BMW sa imorse att om topppackningen är dålig så brukar bilen koka nästan direkt. Min kan gå på tomgång i åtminståne 45 minuter, samt att den går att köra på 1:an & 2:an tills jag börjar belasta lite, då kryper mätaren uppåt. Jag hoppas att det räcker med v-pump och termostat nu. Viskokopplingens 32mm mutter sitter just fast och bra märke jag i går kväll. Inte lätt att hålla imot med mejsel inte..Som jag förstod det så är den "felgängad", så att jag inte drar åt fel håll. Jaja, man lär sig saker om bilen hela tiden.. /Johan |
|
|
Johan M3: Har du gjort ngt avgastest i kylarvattnet? Det gjorde jag på min 540 och det var negativt, om topplockspackningen har gått eller håller på att gå så kan man märka det genom att det är avgaser i kylarvattnet, det är olja i kylarvattnet, det är vatten på oljestickan/vit "fradga" kring oljepåfyllnadslocket. Jag tror att det bara är termostaten och det är ju jättebra om du kan byta vattenpumpen sammtidigt, så slipper du tänka på den sen. Om jag inte minns fel så var de tidiga vattenpumpsskovlarna av en slags plast medans det idag är av metall. Min svärfar hade en 523 sedan årsmodell-96 och den gick precis som din, körde ett tag nålen upp på rött. Han lät byta termostaten och bilen gick som den skulle efter det. När han sålde den efter ngr år så fick den nya ägaren problem efter ngr månader, då visade det sig att topplockspackningen hade gått. Det är inte bra att köra med en bil som inte håller en fin och jämn temp, det kan skada topplockspackningen. Byt vattenpump samt termostat nu på en gång :) och om kontrollera om det finns avgaser i kylarvattnet. Lycka till:) Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
johan M3: Kör/belasta absolut inte bilen om tempen inte är stabil då finns det stor risk att topplockspackningen tar skada. När du ändå byter termostat och vattenpump, så passa på att byta expansionskärl och kylarlock samt vattengivaren. Kostar runt en 1000 lapp men är saker som kan gå sönder när motorn gått varm/varmare. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Nu har jag bytt v-pump och termostat+hus. Luftningen gick kanonenkelt denna gång. Bilen fungerar kalas igen! Enkelt att byta själv med Hassos beskrivning. Blev först lite oroad då varken pump eller termostat såg särskilt åtgångna ut. Pumpen var fortfarande tight, dock var samtliga delar daterade från -98, så det var väl ändå bara en tidsfråga innan pumpen med sin plast impeller hade gett upp. Superskönt att ha detta ordnat nu. Tack för alla vettiga inlägg ang. mitt problem, det har sparat mig ca: 4000.- samt att man lärt sig lite till om sin bil. /Johan |
|
|
Johan M3: Skönt att det fungerade. Min bil går också kanon bra efter kylarbytet samt vattenpump/termostat. Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.