|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej, Har idag kört bilen flera mil utan problem. Kommer hem, åker iväg kanske 30 minuter senare igen. Kommer ca: 500meter, ser att tempmätaren lyser rött och nålen är nästan i höjd med den röda lampan. stannar omedelbart. väntar först ca: 20 minuter, slår på tändningen med jämna mellanrum för att kolla status på mätaren. Den har inte ens rört sig från rött på dessa 20 min. Väntar lite till, nu är den i mitten som normalt, har under denna tid förstås kollat att alla remmar är spända och på plats, inget glapp, inget läckande vatten,inget konstigt. Startar bilen och allt låter bra. Mätaren rör sig inte. Provar att köra lite på 1:an, jaha mätaren går raskt upp igen. Nu kommer det lite lustiga. Denna gången tar det ca: 2 minuter för mätaren att gå från nära kokpunkt till normal temp. Provar att backa till närmsta korsing, inget problem, i med 1:an rullar sakta, i med 2:an rulla lite till, denna gången med full värme i kupén för att avlasta motorn. Detta verkar funka, gasar till lite grann på 2:an, då börjar mätaren röra sig igen. Stannar väntar 2 min tills den ligger på normal och kör sakta hem. När vattenpumpen rasade på min 520 E39 så lät det nåt överj**ligt. Kan knappast vara detta nu. kan det vara termostaten? Bilen har inte kokat. Jag vet hur känsliga dessa E39 toppar är. Fläkten snurrade fint när motorn gick på tomgång, även nån elfläkt i fronten startade också såg jag. Bilen har rullat närmare 17000. >Tacksam för svar! Detta borde ha hänt fler E39 ägare. Johan | |
|
Kan säkert vara vattenpumpen ändå, kolla denna först. BMW CS #5139 |
|
|
Lossar inpellern från pumpaxeln hörs inga missljus från pumpen. BMW CS #5139 |
|
|
Kollade kylarvattennivån i går kväll, fick fylla på säkert 1-1 1/2 liter. Det var i botten. Jag har inte noterat nåt läckage. Har snackat med en meck och han tycker att jag ska prova igen och se om den blir varm. jag har ännu bara provstartat i går, och den låter fortfarande bra, inga missljud. Om det bara beror på låg vattennivå så undrar man ju vart det har tagit vägen.. Det finns inget vatten i oljan ialla fall, vad jag kan se på stickan, det är ju possitivt...:-) Ska byta pumpen hursom helst då den rullat 17000. /J |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det räckar att det fattas en deciliter i motorns kylsystem så krånglar termostaten så fort en luftficka hamnar där. Kan vara så att det läcker lite enbart när bilen är kall från vattenpumpstätningen, så fort du får upp trycket så tätar packboxen, och sedan tar det åtslilliga timmar efter avstängning innan trycket sjunker så pass att tätningen börjar läcka lite grann igen. Annars är ju det små sprickor i termsostathuset som nog är vanligaste läckageorsaken och då blir det ju luft itället för vatten med en gång runt termostaten. ///MVH Hasso Länk |
|
OK, ska testa ikväll. jag behöver inte lufta något? /Johan |
|
| Det är mycket vanligt att termostathuset spricker, samt att vattenpumpen pajar på din modell. Ta tag i fläkten och känn om pumpen glappar! Kolla också kylaren noggrant efter ärga eller fukt, eller läckor runt slanganslutningarna (är gjorda av plast.) | |
|
Det har jag gjort. Inget glapp eller läckage. Ska testa bilen senare ikväll. /J |
|
|
OK, har nu varit ute en sväng. Körde först bilen varm, lugnt och fint, inga problem. Körde sedan runt i 20 minuter i normalt tempo, inga problem. Fullgas test på E4:an, då börjar nålen dra sig mot varmare breddgrader igen. Detta gick fint att rädda med +32 grader och full fläkt i kupén. När jag kom hem så kollade jag efter läckage, kan inte se nåt, har inte vågat kolla efter om den tappat kylarvatten nu. Får se i morgon bitti. Dock kände jag på slangarna vid kylaren, den som leder upp till påfyllningen var stekhet, går inte att röra vid, medans den undra var lite ljummen. Då är det väl knas med cirkulationen antar jag? Kan det fortfarande vara termostaten? Kan verkligen vattenpumpsimpellern lossna från axeln utan att det märks? /J |
|
|
Den övre slangen blir alltid varm efter körning, eftersom den slangen leder vätskan direkt efter termostaten till kylaren. (Dvs, den vätska som har varit i motorn och som skall in och kylas.) Helt normalt. Däremot så får det inte vara luft i den slangen! Kläm på den o känn om det är vätska i den. Brukar kännas. Jag tycker det låter som vattenpumpen trots allt. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Om den undre kylarslangen INTE har "samma" temperatur som den övre så har termostaten INTE öppnat och du får ingen cirkulation genom kylaren, beror på luft i termostathuset./termsostane öppnar enbart i kontakt med vatten !! Se till att fylla det fullt via luftskruven med en blomkannan innan du kör igång. Sedan kör du den vanliga luftningsproceduren enligt mektips. Vid luftningsprocessen ska du INTE köra bilen alls innan bägge kylarslangarna har uppnått samma temperatur dvs termostaten har öppnat kan ta ca 30 minuter på tomgång. Därefter ser du till att ingen luft kommer ur luftskruvarna och sedan är det dags för provtur. ///MVH Hasso Länk |
|
OK, tack. Så du tror att allt detta beror igentligen på att jag haft för låg vattennivå? Undrar bara hur det kan komma sig att jag körde runt med normalt temp i ca: 30 minuter utan problem. jag tar alltså bort skruven och fyller på? /J |
|
|
Jag hade en E39 328 för en 4 år sedan där jag fick bra liknande problem som du beskriver, jag bytte vattenpump eftersom det är ett vanligt problem. Men det visade sig att termostaten hade gått sönder och låst sig på stängd..!?? en trasig termostat skall ju vara öppen om den går sönder. Jag tog en gamal termostat som var hel och satte dit sedan gick bilen fin fint. Ang. toppen så slog den sig inte. Jag fick termostatproblemet 34 mil hemifrån så jag fick åka några mil stanna fylla på stanna fylla på i 34 mil. Det jag märkte var att bilen drog lite olja efter denna händelse men inte mycket. Vet inte om du har samma problem men en ny termostat kan inte kosta mycket.. värt att prova om du ändå skall börja riva i bilen Lycka till ! |
|
|
Ja det blir väl byte förr eller senare hursom. Nu ska jag först testa hassos förslag om luftning. /J |
|
|
Jaha, då har jag spenderat närmare en timme tillsammans med Hassos beskrivning ang. luftningsproceduren. Visst är det luft i systemet. Det kom en hel del bubblor från skruven vid termostaten. Jag har följt beskrivningen och den undre slangen från kylaren är hårdare och i princip lika varm som den övre. Det var den inte igår. Dock kvarstår problemet när jag kör. Så fort jag sänker värmen till runt 22 grader så börjar tempen stiga igen. Det kommer fortfarande liknande vitt vatten vid skruvarna, antar att det ser vitt ut för att det är luft i fortfarande. Jag tycker dock att det slutar liksom aldrig att komma luft, är det träge nsom vinner här eller? läskigast är luftningsskruven vid kylaren som det ryker lite hotfullt ifrån när jag luftar vid termostaten. Jag råkade få en dusch på handen från kylarskruven, ingen fara , det var nog bara 80 grader eller så... Tänkte fortsätta imorgon efter jobbet. Vad tror ni, är det bara att fortsätta lufta? Det borde ju bli luftfritt förr eller senare. /J |
|
|
Johan M3: Ja, E39:as kylsystem är inte helt enkelt att ha att göra med när det börjar krångla. Har själv ett stundande byte av kylare, vattenpump, termostat samt sammtliga slangar till/från kylaren, du kan läsa mer på----->Länk Att lyckas få ut all luft ur systemet är, vad jag har kunnat läsa mig till, inte helt enkelt men precis som du skriver "trägen vinner" men det tar tid. Tycker nog som ovanstående skribenter att en extra nogrann koll på vattenpumpen och termostaten är att föredra. Inte kul att bli stående under semestern...... I mitt fall var både vattenpumpen och termostaten billigare på Bmw Group än på tex. Mekonomen, ett litet tips bara:) Lycka till. Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Jo det blir nog som sagt byte av dessa komponenter snart ändå, men det pumpen borde ju vara OK eftersom den undre slangen nu etfter en del luftning faktiskt blir lika varm som den övre. Eller? /Johan |
|
|
Hasso, jag missade att jag inte skulle köra bilen alls innan båda slangarna var lika varma. Jag körde ca: 2km redan när den var ljummen under luftningsprocessen. har det försvårat mitt försök? /J |
|
| låt en verkstad lufta den åt dej, verkar vara luft i systemet, svårt att få ut luften själv med dom där jäkla luftningsnipplarna! | |
Johan M3 = JA !! :) bara att börja om från kall motor. Läs gärna mektips byte vattenpump termostat. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso, F*n, det var ju just den beskrivningen jag hade skrivit ut.. Jag hade lite bråttom inför fotbollen :-) Får prova ikväll igen. Men visst tyder det mesta på att det är just luft i systemet som är problemet? trent: prova att hitta en bilverkstad 2 dagar före midsommar som ens vill byta glödlampa åt dig :-) /J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.