|
|
|
|---|---|
|
Jag har eftermonterat westfalia/orginal dragkrok på min -02 320D touring och har läst mig till att bilar som beställts med drag från fabrik fick hårdare fjädrar bak. Stämmer detta och är det i så fall någon som vet var man kan få tag på sådana fjädrar? Någon som har erfarenhet av fjäderbyte bak? Svårighetsgrad osv? //amullo --- | |
|
Det är alldeles riktigt Finns hos din lokala ÅF. Bara att säga att du vill ha styvare fjädrar. Det finns så kallade "husvagnsfjädrar" att köpa där. Borde finnas pirat också. Men det är ju inget måste utan det är ju ifall du känner att den blir svampig med tung släp el. husvagn.. Finns ju en snikversion också och det är att köpa gummikuddar som man sätter in mellan fjädervarven och på så sätt blir den styvare. Men inget att speciellt rekommendera.. För att byta fjädrar så behöver du specialverktyg. En grej (vet ej namnet) som drar ihop fjädern så du kan ta ut och in den.. Men skitenkelt ifall man har en sån. Kan inte tänka mig att dom är dyra på att byta heller. MVH |
|
|
Jag fick reda på att mina bakfjädrar var av på innersta varvet på senaste service. Frågan till dem var hur de dimensionerar sina fjädrar? svaret var att fjädrarna dimensioneras efter bilens utrustningslista, drag, touring osv. därefter monteras "rätt fjädrar". Jag köpte nya "hårdare" fjädrar av svenska kilen och monterade. Vid demontering ficka jag inte plats med mina biltema fjäderspännare utan gav upp den idén efter fem timmar och valde istället att släppa på stötdämpare och fjäderben med hjälp av en liten domkraft som ställs under fjäderbenet, trycker tills dess att stötdämpare och hjulinfästningar inte belastas av fjädern, demonterade bultarna ,släppte domkraften så att fjäderbenet släpper helt, trycker ner fjäderbenet lite extra och plockar ur fjädern. kontrollera stötdämparna när fjädern ändå är borta och monterar i nya fjädern. Använder lilla domkraften igen för att pressa upp fjäderbenet igen vid montering av stötdämpare och hjulinfästningar. Klart! //Mattias |
|
|
Tackar för svaren. Jag har idag inga problem med att bilen "säckar" ihop, eftersom jag är mycket noga med hur släpet lastats. Men när man kör med 800-900kg minimum på släpet så vill man ju gärna veta vad det finns för möjligheter att förbättra förutsättningarna. Finns det något anna man bör fundera på att installera när man ändå håller på förutom nya stötdämpare? Då jag oftast släpar ganska fort (+100 km/t) så hade jag en tanke om att ev. sätta i en oljekylare på automatlådan om det finns sådana att tillgå (jag har faktiskt inte ens kollat om det sitter en redan). Någon som har erfarenhet av detta eller tips på ev leverantör? Att byta fjädrar har jag gjort tidigare så verktyg finns, men tack Mattias för din beskrivning. Det blir förmodligen enklare att göra enligt din modell. //amullo --- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.