|
|
|
|---|---|
|
Jag har kollat på en 323:a från 85 som har gått 16000 mil. Vad ligger en sån i pris ungefär? Den är sänkt och har 16" på. Jag provkörde den idag och hittade en del fel: När man släpper gasen så "klonkar" det från bakaxeln, urtrampningslagret verkade dåligt, stenskott i rutan, vinande ljud från växellåda ev. bakaxel, växelspaken kändes väldigt "sladdrig" när man växlade, men det var inte några problem att få i växlarna. Vad borde vara ett rimligt pris? Vad kostar det att åtgärda skavankerna? Behövs dom åtgärdas? Annars var den fin, inte nån rost. Vore tacksam för synpunkter! Ps: Vad är det som piper när man sladdar med den? | |
|
köp inte om den inte är väldigt billig typ 5000kr det kan vara växellådan som är på väg att fara byte av ruta kostar bussningar i bakvagnen och bakaxeln kanske bör bytas kolla efter någon annan bil om du nu inte har alla grejorna hemma förstås, och kan byta allt själv och får köpa den billigt. helgonet |
|
|
Är det svårt att byta bussningarna då? Om man blir tvungen att byta låda och axel, vad ligger dom på i pris? Är det vanligt att gamla lådor är slappa i spaken? Hur är det att Slick 50 behandla lådan? finns det nån chans att det vinande ljudet skulle försvinna? Åsikter, nån? |
|
kamber |
bytt bussningar ett jobbigt Mmm.... sen byta låda e väl oxå jobbigt men bakaxlen e inte så jädrans jobbig... men det e om du nu gör det själv o kan !! bussningar till min 318i -86 kostade 200kr/ST o sedan fick ja köpa en beg. bakaxel som skulle kostat 1100 (iför sig en 325:as bakaxel) men fick den för 800 som tur ...........sen med lådan vet ja inte......... hoppas detta e lite svar apå dina frågor /Bujachaka.... B M W 318 -86 E30..... |
kamber |
ja hade letat efter en annan om ja inte själv kunnat åtgärda dessa sakerna....... /Bujachaka.... B M W 318 -86 E30..... |
|
Tjena. Har själv aldrig haft någon 3-serie men eter vad jag hört så är vinande från bakaxel inte så jätteovanligt, kan gå att lösa med helsyntetolja. Annars så finns det väl en hel del bakaxlar på skroten om nu klonket också kommer från bakaxeln. Urtrampningslagret i sig är väl inte dyrt men det kräver att man tar ner lådan för att byta. Till växelspaken krävs det ett bussningsbyte in växelspaken, kan tänka mig att det kostar ca 1000:- i delar, inte så svårt att byta själv. Men inte fan har den gått bara 16.000 mil. Är den hyfsat billig, inte så rostig och inredningen ok så behöver det inte vara nåt dåligt köp. Lycka till. Mvh Pontus |
|
|
Jo den har inte gått mer, jag känner förra ägaren. Jag snackade med en kille om bakaxeln han sa att det var nog slinter något som var kass.... Sen knackade den rätt bra... Kanske ska kolla efter nån annan... Men jag lyfter ventilkåpan, är kamen sliten så blir det inte den bilen... |
|
|
Priset, runt 10.000:- om det inte rör sig om gravrost. Vinande ljud från bakaxeln är ett skönhetsfel, har det tom. på min 325-90 med 14000 mil. Det som går först på växellådan är synkringarna, lägg dig i 50-60 på trean, frikoppla och lägg i tvåan, skrapar det så är ringarna på tvåans växel kass. Anledningen till detta är att man ofta har lite bråttom att skicka i tvåan när det ska axxas vid rödljusen. Annars är lådan skottsäker om bara oljan kollas med jämna mellanrum, läckage finns det dock alltid vid utgående axeln. Urtrampningslagret, misstänker att det låter rasslande när du frikopplar/kopplar på tomgång, inga problem, bottenstocken i lådan alstrar detta ljud. Klonket är nog silentblocken eller hardyskivan, eller både och, går att leva med. Slappet i växelspaken finns på alla BMW som har passerat 10.000 mil och inte har blivit åtgärdade, går också att leva med. Blåryker den inte nått nämnvärt och rosten inte är för jä-lig och priset ligger runt 10.000 så är det mycket bil för pengarna, KÖP! |
|
| Det bästa är ju att det knappt är nån rost alls... Men jag ska meka bort ventilkåpan i helgen, ska kolla om kemaxeln är sliten, den knackade rätt bra... Är den inte det så blir det nog köp tror jag... Kan man se om silentblocken är slitna? Det är ju inte så skoj om man köper så pajjar hela bakaxeln efter 500 mil eller nåt... Behöver man tänka på nåt när man tar bort ventilkåpan eller är det bara att ta bort den? Är det nåt åtdragningsmoment på skruvarna? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.